• bäbbemamma

kan man ge ersättning direkt från början? kompletterat med amning?

hej! jag undrar om jag kan ge ersättning till nyfödd bebis redan från början o variera med amning? fick förlossningsdepression förra gången  dels för att jag inte fick tilräckligt med sömn, tänkte därför att jag skulle amma på dagarna o ge ersättning på kvällarna o nätterna (på så vis får jag avlastning av pappan)

vilken ersättning är i sånna fall bäst o kan det vara farligt att ge det till en helt nyfödd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 08:57
    Vill absolut inte ge ersättning om det resulterar i att jag inte kan amma åxå. vill gärna amma på dagarna och ge ersättning endast kvällar o nätter. amning är ju ändå ett bra skydd mot allergier.

• Svar på tråden kan man ge ersättning direkt från början? kompletterat med amning?
  • Winge

Min son är uppfödd på enbart ersättning... Jag fick nan1 på BB så de fick han hemma sen oxå.

• thelifesaviour

Jag har delammat min tjej från start, har funkat jättebra och gör det fortfarande, hon är snart sju månader. Hon äter bara Semper, det var vad hon tillmatades med på BB, så det fortsatte vi med. Provade NAN också, men den blev hon dålig av. Så du lär märka vilken den lilla vill ha. :) 

• Lalalong

Ja, om det är så du vill göra så finns inga hinder för ett ge ersättning redan från början.
    Det finns barn som inte ammas alls, de får ju ersättning redan från början. Det finns också barn som är små när de kommer och som behöver stödmatas, de får ersättning från början o.s.v.

Ang vilken sort som är bäst så är det helt individuellt.
    Min första dotter började vi med Semper till men hon kräkte kaskader av det, bytte till Nan och det slutade. Har hört fler med samma erfarenhet. Men jag har även hört om fall där det varit tvärtom. Så man får prova sig fram helt enkelt.

Lycka till!

Klara 060504, Alva 100117
  • bäbbemamma

sedan har jag en till fråga till er. Om jag ger ersättning o ammar , kan det då bli så att bebisen inte vill suga på bröstet längre? har hört att man tex inte ens ska ge napp till spädbarn för att de då inte kan ta ett bra tag om bröstet när de ammar eftersom de är vana att suga en annan sugteknink o inte kan skilja på den. stämmer det?

• parvati

Det går bra det du ska tänka på att delamma är att det inte får gå för långt mellan ammningstillfällena så att du inte sinar, alternativt amma 10-15 minuter och ge sedan ersättning till barnet är mätt

Eftersom det är 2 olika sugtekninker(ammning och flaska) så kan det ibland vara svårt för nyfödda barn att förstå skillnaden och de vill bara gör på ett sätt. Då kan man ge ersättning med en liten medicinkopp första 3 veckorna för att de först ska lära sig ammningstekniken sedan kan du introducera flaskan.

Om du känner att du inte kommer att orka amma var inte rädd för att bara ge ersättning. Ersättning är bra och inte  sämre än ammning. Det viktigaste är att du får må bra så att du inte får en till deppression.

• bäbbemamma
    parvati skrev 2010-03-16 08:58:01 följande:
    Det går bra det du ska tänka på att delamma är att det inte får gå för långt mellan ammningstillfällena så att du inte sinar, alternativt amma 10-15 minuter och ge sedan ersättning till barnet är mättEftersom det är 2 olika sugtekninker(ammning och flaska) så kan det ibland vara svårt för nyfödda barn att förstå skillnaden och de vill bara gör på ett sätt. Då kan man ge ersättning med en liten medicinkopp första 3 veckorna för att de först ska lära sig ammningstekniken sedan kan du introducera flaskan. Om du känner att du inte kommer att orka amma var inte rädd för att bara ge ersättning. Ersättning är bra och inte  sämre än ammning. Det viktigaste är att du får må bra så att du inte får en till deppression.
    aha,, så kan man ju göra. tack snälla för tipset!
  • thelifesaviour
    bäbbemamma skrev 2010-03-16 08:53:45 följande:
    sedan har jag en till fråga till er. Om jag ger ersättning o ammar , kan det då bli så att bebisen inte vill suga på bröstet längre? har hört att man tex inte ens ska ge napp till spädbarn för att de då inte kan ta ett bra tag om bröstet när de ammar eftersom de är vana att suga en annan sugteknink o inte kan skilja på den. stämmer det?
    Det kan absolut bli så, det vet man inte innan. Men erbjud bröstet så ofta som möjligt, ge bara ersättning när du känner att du verkligen behöver det, så ska du inte behöva sina. Jag har fått jobba väldigt mycket för att hålla igång min mjölkproduktion, mycket maratonamningar och pumpningar. 
    Jag säger som pavrati, är det jobbigt, så var inte rädd för att bara ge ersättning, gör det du känner att du orkar så blir det bra. :) 
  • Bellini

Jag ammade tills hon var 1 månad, hon fick inte i sig tillräckligt utan bara skrek så då tog jag till ersättning, men fortsatte amma o gav tillägg. Detta funkade dock bara i två veckor sen ville inte lillan ha bröstet längre o de blev jag jätteledsen över, så det kan bli så att barnet vägrar bröstet sen eftersom maten kommer lättare från flaskan!

Lycka till med vad än du väljer!

Svar på tråden kan man ge ersättning direkt från början? kompletterat med amning?