• GreetaGarbo

Gamla "skolplanscher"?

Skulle bli jätteglad om ni kunde hjälpa mig med lite smakråd. Min sambo tycker väldigt mycket om björnar och jag har hittat en gammal skolplansch från början av 1900-talet med björnar på. Min fråga är; tror ni att blir snyggt med en sån på väggen, om man exempelvis ramar in den eller kan det aldrig bli riktigt snyggt med en sån plansch? Vi har i vanliga fall ett ganska modernt inrett hem, tror ni att det skär sig för mycket?
    Är det snyggt med gamla skolplanscher öht eller är det smaklöst? {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Gamla "skolplanscher"?
  • pepprar

Gamla skolplanscher är så himla fina. Det kan vara svårt att få dom att passa in i modern inredning men det är ju inte omöjligt. 

• M Y L F

Jag har 3 stycken stående i vårat sommarhus i väntan på att bli upp hängda. Det är ju så kul att det finns kvar gamla planscher och att dom inte slängs.

I rätt miljö är det ju jättefint. Men jag skulle nog inte personligen rama in, men det är ju en smaksak. 
  • GreetaGarbo
    pepprar skrev 2010-03-16 08:55:43 följande:
    Gamla skolplanscher är så himla fina. Det kan vara svårt att få dom att passa in i modern inredning men det är ju inte omöjligt. 
    Nej det kanske inte är så svårt att få den att passa in i hemmet, vi ska ändå flytta till något större inom en närmare framtid och då kommer vi att ha mer utrymme att hänga den på. Tack för svaret.

M Y L F skrev 2010-03-16 16:51:33 följande:
    Jag har 3 stycken stående i vårat sommarhus i väntan på att bli upp hängda. Det är ju så kul att det finns kvar gamla planscher och att dom inte slängs. I rätt miljö är det ju jättefint. Men jag skulle nog inte personligen rama in, men det är ju en smaksak. 
    Vad är rätt miljö? Det är lite grann det jag grunnar på men den var inte så dyr så det spelar inte sån stor roll om den inte skulle passa 100%, då får man väl sälja den vidare eller ge bort den. (Min mamma skulle absolut vilja ha en sådan plansch) Tror du att den inte kommer till sin rätt om man ramar in? Du kanske har en poäng att låta den hänga som den är. Tack för svaret.
  • Lilla trynet

Om den känns för "antik" för er stil kan ni ju göra nåt roligt kring den. Jag tänker att ni kan hänga den som den är men sen sätta en galen tavelram (utan innehåll) utanför den.  Så den liksom hänger i tavelramen fast inte i den. Tavelramen kan vara ett par nummer för stor för planschen. Det skulle kunna bli en rolig grej tror jag -som kan se fräsch ut men med återvinningmaterial som planschen ändå är. Jag tycker det är kul att blanda lite stilar så länge man inte blir patetisk och försöker få saker att verka vara nåt annat än de är. Flummigt men jag menar typ att inreda ett 70-talshus i 1800-talsstil -sånt tycker jag är patetiskt. Men en gammal plasch som får bli nåt som sticker ut men en rolig "knorr" på  -absolut!

• Yume

De är charmiga =), men ja det kan vara lite svårt att placera, men en med björnar borde inte vara så svårt att få in ;P.. kanske om ni har något "bibliotekshörna" med någon fäll eller något.. kanske i ett rum om ni har träaktga väggar som finns i vissa hus, eller i en trappuppgång, hall =)?

annan kul grej om man ska gå på ramtanken är att ta grenar från skogen att göra en ram lite om lott av, det är trots allt där björnar bor =),  
    jag har 5 skolplancher men de är ej original utan uppkopierade på nya plancher, det är "arbete på hemmet/en gård" i fyra olika årstider och den femte är höns! =) deras skelett, en tupp, en höna och en kyckling =P men mina ligger ihoprullade för jag vet inte vad jag ska göra med dom än ^^
  • fruis

Lustigt, jag har en skolplansch på just en brunbjörn som jag låtit rama in och hängt upp. Den är jättesnygg.

• dotty

rama absolut inte in den, då försvinner hela poängen med en skolplansch.

tycker du ska hänga upp den som den är och göra en grej av att det är en skolplansch och att den bryter stilen. vi ha ett väldigt mixat hem, modern grund (vitt, svart och stramt) med en hel del "retromöbler" och kitschiga detaljer. bland annat en skolplansch med nervsystemet (dvs en flådd människa) i naturlig storlek. den passar snyggt bredvid en stram bokhylla och en gammal gungstol.

jag säger kör hårt, häng upp den som den är!

Svar på tråden Gamla "skolplanscher"?