• Jessilicious

Hinnsvepning?

Vad är hinnsvepning och vad har det för effekt? Har det någon effekt alls på förlossningen? Jag är 40+2 nu. Ska till bm idag nämligen :)

• Svar på tråden Hinnsvepning?
  • Hannah76

Det har fungerat på mig. Hade mitt barn i famnen precis 24 timmar efter.

• mammanmalla

På mig hade det effekt, gjorde det i torsdags har dock ingen bebis än:( , det som hände var att slemproppen gick, fick en liten blödning och massa sammandragningar/värkar, regelbundna och i många timmar tyvärr började dom aldrig göra riktigt ont så förlossningen kom igång. Kan tillägga att jag var öppen ett par cm och tappen var så gott som mogen och jag hade mjuka kanter. Hinnsvepning e som lotto tror jag...Ska till BM på fredag och då ska hon göra om de hon kanske lyckas bättre än läkaren;)

• svalsta

Jag fick hinnessvepning i fredags, vecka 38+5.
    slemproppen lossnade efter ca 3-4 timmar och starka sammandragingar kände jag.

Har nu både sammandragningar och molande mensliknandevärk + ont i ländryggen..

Läste att 75 % chans finns att förlossningen sätter igång inom 48 timmar efter hinnessvepning :)
    Extra stor chans är förstås om livmodertappen är mjuk, och det var min :)

Men! ja ska inte ha så höga förhoppningar ändå, känns som ett lotteri :)

• browniieee

Första gången jag fick en med min son var jag i v 41+ (BF+10 var jag i). på BF+14 kom han ut. Slemmisen släppte dagen efter svepningen och fostervatten började läcka som sedan resulterade i att BF+13 spenderade jag med förvärkar hela dagen.

Denna gång ska jag få min svepning (lite mer inplanerad då jag visste inte kände till den förra gången därmed bad jag om den sent) redan på torsdag (är då i v 38+4 enligt RUL men i v 40+0 enligt sista mensen)... Funkar det inte då så har jag en ny tid inbokad ca 6 dagar senare igen! Hoppas på att det funkar på någon utav dessa gånger i alla fall

• Miss Skellington

Funkade för mig. 48 h efter hinnsvepningen var dottern född.

• bubbako

Fick hinnsvepning igår kl 8.30, i v 41+6. för mig så kommer bara brun slempropp och jag har haft typ mensvärk sen hinnsvepningen. men annars inget... Ska dit imorrn igen, vet inte om de kanske provar igen då. Var bara öppen 1 cm, men läkaren kände huvudet! det var fränt...
    tror också att det beror mycket på hur öppen/mogen man är för att få igång förlossningen. tydligen så var jag inte det än så länge, får se om det går bättre nu när mer av slemmisen kommit ut.

• Upptagen

Jag har fått en idag, tydligen så verkar jag vara mogen men än så länge har det inte hänt så mycket mer än att jag har mer molvärk än vanligt. Får hoppas det drar igång mot kvällen.

Hur lång tid tog era hinnsvepningar? Tyckte att läkaren grejade på väldigt länge men inbillar mig att man borde få känningar rätt snart om det fungerat.

• mammanmalla

Läkaren höll på ett tag med mig också...hon gjorde de 3 gånger...jag började känna av det efter 2 timmar ungefär men ingen bebis än 6 dagar efter

Svar på tråden Hinnsvepning?