• Anonym (Granne)

Grannens hundar skäller

Jag har ett problem med att grannens hundar står i hundgård och skäller så fort vi rör oss i vår trädgård. Vi har pratat med dem och de menar att det får vi tåla. De har inte ens försökt med vårt förslag att de kan sätta en presenning åt vårt håll. (Ett tips vi fått av en hundexpert.)

Jag har pratat med kommunen som verkar rätt veka i sammanhanget. Dessutom känns det svårt om de skulle komma ut och lyssna. För hundarna är nämligen tysta om inte vi rör oss i trädgården. Alltså sitter vi på en filt och fikar är de tysta. Men om vi gungar, spelar boll, rensar landet eller pratar och skojar så skäller de. De reagerar alltså på oss som inkräktare. Och vi är de enda grannarna (bor på landet).

Usch vad ska vi göra? Till saken hör att jag nyligen har genomgått lite jobbiga grejer så jag orkar inte riktigt med sånt här utan behöver tvärtom lite andrum... Har kontaktat mäklare för en ev. flytt men känns så tråkigt att behöva flytta pga några hundar...

• Svar på tråden Grannens hundar skäller
  • Birgitta2

Tyvärr är det inte mycket att göra åt. MEN - ni kan föreslå grannarna att skaffa anti-skall-halsband. Det kan hjälpa. Men de är dyra, mellan 1000 och 1500 kr styck och de är nog inte intresserade att lägga så mycket pengar. Man kan tycka att de borde vara rädda om grannsämjan.

• parvati

Ser ni om de motionerar hundarna morgon, lunch och eftermiddagen? Det är möjligt att de skäller för att de är rastlösa.

• Anonym (Granne)

Jag vet faktiskt inte hur mycket motion hundarna får. De är ute och går med dem ibland men det verkar inte vara några längre rundor... Men hunden som skäller mest verkar "nervig" säger min sambo (och han är superbra på att se hundars mentalitet). Han har träffat den några gånger plus att den har roat sig med att springa in på våran tomt några gånger.

• JBC

Skäller de i timmar om ni är ute? Mina hundar sitter ju inte i hundgård men om dom va ute och ni kom ut så skulle dom nog också skälla till men sluta efter nån minut eller när jag säger till. varför sätter inte NI upp en pressening? Även om man kan tycka att det är grannarnas grej att fixa så är det ändå oändligare mycket lättare än att flytta om ni trivs bra i övrigt,

• Anonym (Granne)

JBC: Ja, mer eller mindre. Den tystnar efter en stund men varje gång den "upptäcker" oss börjar den igen. (Vi bor inte supernära som i ett villaområde utan på landet.) Så det är väldigt återkommande skall, det är inte så att den vänjer sig. För det hade jag ändå kunnat köpa, att hunden skäller när man kommer ut och inte mer...

• Anonym (Granne)

Glömde JBC: Menar du att vi skulle sätta upp en presenning runt vår ganska stora tomt i stället för att de sätter en presenning på hundgården?

• Anonym (fy, vad jobbigt)

Skäller hundarna när "deras" familj är ute i trädgården och styr också?

Jag vet inte... det kanske är långsökt, men om ni provar att få lite "kontakt" med hundarna, hälsa på dem, visa vem ni är, kanske ta lite promenader. Kanske blir mindre spännande då när ni är ute i eran trädgård, om hundarna vet vilka som styr runt där.

Kanske ni t.o.m. även kan få någon sorts ledarroll, så att även ni kan säga ifrån om det blir för livat i hundgården... som "Naä, nu räcker det, nu får ni va tysta!" och hundarna lyssnar på det.

Personligen hade jag blivit galen av skällande hundar som grannar. Det är ju naturligt och de måste ju få skälla ibland, men det här låter ju som ett stressbeteénde.

Jag tycker det är dåligt av era grannar att inte ens prova med presenningen, gör man inte sitt bästa för att komma överens med sina grannar?? Om inte annat... så måste man ju se till att ens husdjur har det bra.

Hoppas det löser sig

• Anonym (Granne)

Fy, vad jobbigt: Tack för tipset som ju är jättebra. Problemet är att vi har hälsat på dem, det hjälper inte. Och vi bor inte tillräckligt nära (typ 100 m ifrån) för att vi ska kunna säga till dem. Men skallet hörs ju väldigt långt...

• Anonym (Granne)

*puffar*

Någon som varit med om samma där ni löst det?

• enny signatur

Varför är de inte intresserade av att sätta upp persiner åt ert håll på hundgården? Om ni köper den (kanske inte känns helt kul för er men bär vara klart billigare än en flytt)

• Anonym (Granne)

Wickz: Tror inte det handlar om pengar faktiskt. Vet inte varför de inte är intresserade av att sätta upp en presenning... De tycker nog liksom inte att de behöver utan att problemet ligger hos oss. När vi pratade med dem så sa frun att:

"Jag har aldrig varit med om detta förrut. (Hundar som skäller, antog jag.) Där jag bodde innan hade grannen åtta hundar som stod och skällde hela dagarna." Hon menade alltså att hon inte hade varit med om att någon störde sig på hundskall.

Vad svarar man på det liksom...

Svar på tråden Grannens hundar skäller