• Sophiebysophie

När kan man börja rita med sitt barn? ålder?

Hej

Jag har en fråga, vid vilken ålder kan man börjar rita med sitt barn?
    Såg nämligen på Bokia att dom hade giftfira lite större kritor..
    Min son är bara 1 år nu, men tänkte om det går att börja lite smått? Är självklart med honom o hjälper honom så han inte käkar upp kritan. Eller är det bättre att vänta?

• Svar på tråden När kan man börja rita med sitt barn? ålder?
  • TereseA

Rita på du..började oxå vid den tiden.Ritade hos dagmamman före här hemma.

Akiim är mitt liv 071004
  • Hannah76

Mina barn har fått rita tidigt. Började med fingerfärg när de var små och sen har de fått tjocka kritor.

• Little Ms Chatterbox

Mina barn har börjat att vara med vid ca 1 års ålder. De har ju givetvis bara kladdat fram och tillbaka. Några av barnen har varit mer intresserad av att äta kritor än att måla alls medan den andra varit riktigt duktig och ritat på papper, bord, sig själv och tvillingsyster
    Tjockare kritor som är korta funkar bäst, barn brukar trycka hårt så dom går sönder. På bla bokia finns det kollegieblock som är varken rutat eller randigt, om man låter barnet rita i det (från första till sista sidan i ordning) utan att ta loss bladen ser man hur barnens teknink utvecklas allt efter som. Det har jag haft till mina barn och har sparat till de blir stora.

• Sophiebysophie
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-16 10:21:28 följande:
    Mina barn har börjat att vara med vid ca 1 års ålder. De har ju givetvis bara kladdat fram och tillbaka. Några av barnen har varit mer intresserad av att äta kritor än att måla alls medan den andra varit riktigt duktig och ritat på papper, bord, sig själv och tvillingsyster Tjockare kritor som är korta funkar bäst, barn brukar trycka hårt så dom går sönder. På bla bokia finns det kollegieblock som är varken rutat eller randigt, om man låter barnet rita i det (från första till sista sidan i ordning) utan att ta loss bladen ser man hur barnens teknink utvecklas allt efter som. Det har jag haft till mina barn och har sparat till de blir stora.
    Det va en bra idé med ett block att spara till honom :) Tack för tipset!
  • Sophiebysophie
    Hannah76 skrev 2010-03-16 10:15:52 följande:
    Mina barn har fått rita tidigt. Började med fingerfärg när de var små och sen har de fått tjocka kritor.
    Men kan man börja med fingerfärg när dom stoppar det i munnen? Läste på en förpackning fingerfärg i bokhandeln att den inte rekommenderades förrän dom är 3 år gammal..
  • Little Ms Chatterbox
    Sophiebysophie skrev 2010-03-16 10:38:37 följande:
    Det va en bra idé med ett block att spara till honom :) Tack för tipset!
    Många av de lösbladsteckningar som äldsta sonen har gjort har jag sparat i en gummibandsmapp. Han bryr sig inte så mycket om det men jag tycker det är kul att de finns kvar. Det är ju givetvis inte ALLa han har ritat och målat men när han har ritat med en grön krita fram och tillbaka och sagt att det är en krokodil så har jag skrivit vad han har berättat och datum och laggt i mappen. Eller första gången han målade med vattenfärg och det faktiskt blev något utan att det bara var massa vatten och han inte slickat på penseln.
    Min ena dotter som snart blir 4 år målar fint med vattenfärg men tvillingarna som är 2½ år färgar bara vattnet och sen målar med vatten på pappret. Ena kan ff inte låta bli att stoppa penseln i munnen{#lang_emotions_throwup} men hon är sån med allt i munnen.
  • norgesessan

Min dotter har ritat ett tag, är 13 månader nu...Tjocka kritor, eller tjocka blyertspennor..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Sophiebysophie

Införskaffade sådana nybörjar kritor som ska vara lätta att hålla i, det enda han gör med dom är att stoppa dom i munnen, jag försöker visa osv, men han förstår inte. Så jag har lagt undan kritorna, får prova igen om ett tag, o igen o igen..

• norgesessan

Låt honom ha dom, så han lär sig, testa såna lite längre, men tjocka. Kan han bita loss bitar? Isåfall ta det lite försiktigare, men låt honom testa dagligen..

Precis som med att äta själv, låter man dom sitta och kladda så kommer det snabbare.

• norgesessan

Att stoppa i munnen är ju deras sätt att upptäcka saker, helt normalt och naturligt.

Svar på tråden När kan man börja rita med sitt barn? ålder?