• Vårflickan84

    Kan man åka till Rom under påsk?

    Ska dra iväg till rom snart tänke jag. det skulle passa perfekt runt påsk (1-5april) då det är lite röda dagar och man har ledigt från jobbet. men är det helt stängt i rom då också överallt? är det dumt att åka då?
    någon som vet?

  • Svar på tråden Kan man åka till Rom under påsk?
  • Fruochmamma

    Hittade detta på SvD:


    Påskhelgen är inte rätt tillfälle att besöka Rom och Vatikanstaten som turist om man inte vill ha mycket folk omkring sig. Varje påskhelg vallfärdar nämligen cirka en miljon katoliker till stan, så det är med andra ord alltid väldigt mycket folk runt St Peterskyrkan, där det hålls flera mässor. Så att peka ut den dagen som har minst antal besökare är svårt. Påven talar i alla fall till folket på Petersplatsen på påskdagen. Tänk på att boka restauranger i förväg om ni ska ut och äta på kvällarna (gäller i hela Rom). Boka även guidade turer långt i förväg.


    ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
  • Vårflickan84
    Fruochmamma skrev 2010-03-16 10:31:49 följande:
    Hittade detta på SvD: Påskhelgen är inte rätt tillfälle att besöka Rom och Vatikanstaten som turist om man inte vill ha mycket folk omkring sig. Varje påskhelg vallfärdar nämligen cirka en miljon katoliker till stan, så det är med andra ord alltid väldigt mycket folk runt St Peterskyrkan, där det hålls flera mässor. Så att peka ut den dagen som har minst antal besökare är svårt. Påven talar i alla fall till folket på Petersplatsen på påskdagen. Tänk på att boka restauranger i förväg om ni ska ut och äta på kvällarna (gäller i hela Rom). Boka även guidade turer långt i förväg.
    tack!
    oj det verkar inte lätt att åka då hahaha.... kanske ska åka veckan efter? =) kanske rentav billigare då också.
  • Adoniram

    Rom har inte stängt i påsken. Tvärt om.

    Påsken är den katolska kyrkans största högtid. Mina erfarenheter är att det är fantastisk att uppleva, men fruktansvärt mycket folk.

  • Vårflickan84
    Adoniram skrev 2010-03-16 11:17:56 följande:
    Rom har inte stängt i påsken. Tvärt om.Påsken är den katolska kyrkans största högtid. Mina erfarenheter är att det är fantastisk att uppleva, men fruktansvärt mycket folk.
    jo jag läste nyss att påven håller tal o.s.v. det måse vara jättekul.
    dock hittade jag priser dubbelt så höga som veckan efter för resan! kanske väntar en vecka.. =)
  • melicia

    Besök du skit colesseum utan varje sig arena golv eller läktare

Svar på tråden Kan man åka till Rom under påsk?