• LiN88

färgade linser utan styrka

Hej!

Någon som testat det?
    Jag funderar på att köpa linser och ändra om ögonfärgen lite för skojs skull.
    Jag har "blåmörkgröna" ögon och är sugen på blåa eller bruna linser.

Hittade en sida som man kan beställa från:

www.fargadelinser.com/index.php

Blir synen typ suddig eller nått? Och kan ögonen bli skadade?

Kan man ha blåa linser om man har min ögonfärg och vilken nyans på bruna tror ni funkar?

Tipsa gärna!

• Svar på tråden färgade linser utan styrka
  • Me o Mike

Du måste gå till en optiker först! Väldigt viktigt!!

Jag personligen har väldigt svårt för opaka linser. Opaka är när dom är "målade" på ytan för att kunna ge tex en blå färg på mörjare ögon.

Bruna finns det finare att få.

• Birgitta2

Köp inte sånt här själv på nätet. Dina ögon måste undersökas vad gäller böjning etc för att du skall få rätt linser. Snacka med optiker - en rådgivning kostar inget, men en ögonkoll går på ett par hundralappar.

• LiN88

okej men man behöver väl inte det om man ska ha utan styrka?
    Eller är det för man ska ha en viss storlek eller hur fungerar det? Jag vet ingenting om det här alls
    Blir det inte svin dyrt om man ska kolla upp ögonen först och sen köpa linser via dem?

• LiN88
    Me o Mike skrev 2010-03-16 10:41:53 följande:
    Du måste gå till en optiker först! Väldigt viktigt!! Jag personligen har väldigt svårt för opaka linser. Opaka är när dom är "målade" på ytan för att kunna ge tex en blå färg på mörjare ögon. Bruna finns det finare att få.
    Har du något tips på var man kan få tag i dem? alltså dom bruna
  • Birgitta2
    LiN88 skrev 2010-03-16 12:46:28 följande:
    Har du något tips på var man kan få tag i dem? alltså dom bruna
    Hos Synsam ex.vis. Men du måste faktiskt kolla hur din rundning på ögat ser ut innan du får utprovat linser. Du vill INTE får förstörda ögon, skavande linser osv. Jag hade vanliga kontaktlinser och då kostar det 400 kr för att kolla synen (det behöver du ju inte), samt 1000 kr för ett par linser (årslinser).

Jag tycker du skall gå till närmaste seriösa optiker och fråga. Tala om vad du är ute efter och be om kostnadsförslag.
  • Cia o krabaten

Det är precis samma kontroller för linser med och utan styrka!

Det viktiga är passformen/storleken på dem.
    Sen ska det följas upp så att ögonen inte skadas av att ha linser, för det är inte alla som klarar det. Särskilt inte med bara en sorts lina att välja på som i ditt fall. Hos optikern har man ju flera olika sorter och storlekar.
    Det kostar lite pengar hos en seriös optiker, men riskerna är för stor för att chansa.
    Man kan få infektioner och massa annat som även kan leda till fel på synen så det är faktiskt inget att leka med.
    Men som sagt, att gå in och fråga kostar inget.
    /Cia, leg optiker med kontaktlinsbehörighet.....
  • Me o Mike

Får du fel parametrar på linserna så stryps syretillförseln. No good!

Tjaa gå till Synsam tex. Dom är bra och seriösa.

• LiN88

jaha herregud jag trodde inte det var såna risker.... Ush man tror ju att det inte ska vara någon fara när man går in på sidor som den jag la till där uppe :S
    Då kan man ju undra hur dem ens kan sälja såna linser? Tack alla för svaren då tänker jag absolut inte beställa därifrån det blir nog hos en optiker i så fall.

• Me o Mike
    LiN88 skrev 2010-03-17 10:39:09 följande:
    jaha herregud jag trodde inte det var såna risker.... Ush man tror ju att det inte ska vara någon fara när man går in på sidor som den jag la till där uppe :SDå kan man ju undra hur dem ens kan sälja såna linser? Tack alla för svaren då tänker jag absolut inte beställa därifrån det blir nog hos en optiker i så fall.
    Dom har alltid en ruta man ska klicka i där man garanterar att man har ett giltigt recept från optiker. Jag är ju så klart väldigt övertygad om att många ljuger och klickar i den rutan trots att dom inte har ett recept, men detta gör iaf att nätbutiken kan gardera sig lite!
  • LiN88

hmmm jag märkte ingen sån ruta men det kanske är när man ska till kassans sista steg. Dåligt! haha

• Me o Mike

Alltså det är inget FEL i att handla på nätet. Jag har själv gjort det innan jag opade mina ögon, men jag vet också vad jag sysslar med.

Så bli inte rädd för själva näthandeln.

Men när du bokar tid hos optikern så är det bra att du är ärlig med att du ska köpa linser på nätet.
    Är det en sjysst optiker så kan denne säga vad du ska beställa eftersom märken på nätet ofta har andra namn än vad de har som optikern säljer.

• AurixSvensson

Jag beställer alltid mina linser från färgade linser .nu. Det har fungerat nästan felfritt hittills och jag är nöjd så.

• Kristina 341
    LiN88 skrev 2010-03-17 10:39:09 följande:
    jaha herregud jag trodde inte det var såna risker.... Ush man tror ju att det inte ska vara någon fara när man går in på sidor som den jag la till där uppe :S
    Då kan man ju undra hur dem ens kan sälja såna linser? Tack alla för svaren då tänker jag absolut inte beställa därifrån det blir nog hos en optiker i så fall.
    Jag håller med tidigare råd om att först få linser tillpassade hos optiker som första åtgärd. Baskurvan (BC eller radie) mäter hur böjd linsen är och är den för platt eller kurvig stryps syretillförseln som någon tidigare påpekade. Materialet och vattenhalten är också en faktor, det är individuellt vad som passar just dig vilket beror exempelvis på tårproduktion som är olika på människor.

Företag som säljer kontaktlinser på nätet kan göra det pga lagstiftning som lägger ett större ansvar på konsumenten. Bara du först tagit reda på vilka linser som är lämpliga kan du kan beställa precis samma linser tryggt online. Spara förpackningen med provlinser så hittar du samma färgade linser utan styrka billigare online.

Rekommenderar även att läsa mer om skötsel av färgade linser, eftersom brist på hygien är den i särklass störska risken för problem och komplikationer då man använder kontaktlinser. Om det är någon som har frågor om färgade linser eller linsskötsel generellt kan jag varmt rekommendera att chatta direkt med denna webbshop.
  • TheTess

Hej!

Visst är det roligt att byta ögonfärg då och då? Skrattande
    Vi driver en butik där vi säljer just färgade linser utan styrka. Har du lite mörkare ögon naturligt, ska du tänka på att välja en lins som har en fyllig färg, för att inte din naturliga ögonfärg ska ta över och synas igenom. 

Kika gärna in på coolalinser.se och hör av dig om det är något du undrar över!

Hälsningar Tess

Svar på tråden färgade linser utan styrka