• EgonochKnut

När fick ni svarsleende?

Blir så lätt nojjig...
    Det här är mitt tredje barn, och jag är så säker på att jag fick svarsleende redan de första veckorna med mina andra två. När vi var till BVC sist frågade hon om svarsleende, och nu har jag börjat grubbla på varför det aldrig kommer. Jag har egentligen ingen aning om när det är normalt att det kommer, så därför undrar jag när ni fick era svarsleenden?

Sonen är 1 månad...

• Svar på tråden När fick ni svarsleende?
  • Min högsta önskan

Mina pojkar var 5 resp 6 veckor när det första riktiga svarsleendet kom.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Kazeer

Första barnet: Vid åtta veckors ålder.

Andra barnet: Vid nio veckors ålder.

Vid dessa tidpunkter var vi alldeles säkra på att det var ett svarsleende vi såg.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Luulu

Min son var 3 veckor, och har sedan den gången smilat hur mycket som helst och för vad som helst!  Glad liten skit :) :P

Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • Anatha

Vad är svarsleende är det när man sitter och pratar och ler åt barnet och det ler tillbaka? I så fall fick jag det vid tre veckor. Barnmorskan sa att det var vanligast vid fyra veckor och att de tittar efter det vid fyra veckorskontrollen.

• Flickan och kråkan
    Anatha skrev 2010-03-16 11:14:14 följande:
    Vad är svarsleende är det när man sitter och pratar och ler åt barnet och det ler tillbaka? I så fall fick jag det vid tre veckor. Barnmorskan sa att det var vanligast vid fyra veckor och att de tittar efter det vid fyra veckorskontrollen.
    Rutinen för BVC är att kolla upp det vid 6-8 veckor - alltså vid första läkarkontrollen som ligger vid 2 månader. Följa föremål med blicken brukar de kolla vid 1 månad.

www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=22
  • Scarlet

Vid ca 8 veckor fick vi svarsleenden av sonen. Detta var helt normalt enligt bvc. Tror att det ar ovanligt redan vid 4 veckor, sa du har inget att oroa dig for!

• EgonochKnut

Tack alla snälla "familjelivare", jag har nog inget att oroa mig för då.

Mitt första barn fick jag svarsleende redan vid 1-2 veckors ålder (dock gick jag två veckor över tiden med henne, så hon var kanske utvecklad som en 3 veckors), därav trodde jag att det var normalt att få det runt 3 veckor.

Tänk vad man kan fundera och oroa sig mycket när man är mamma !

• Trillian80

Sonen var nog runt 5 veckor när han började med svarsleenden.

De allra första leendena är inte svarsleenden, utan är en försvarsmekanism från barnets sida som är helt automatisk (reflex alltså), troligen för att hindra föräldrarna från att lägga ner barnet.
    Läste om det i boken Baby - ett mirakel. Ganska fantastiskt. :)

• Anatha
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-16 11:17:16 följande:
    Rutinen för BVC är att kolla upp det vid 6-8 veckor - alltså vid första läkarkontrollen som ligger vid 2 månader. Följa föremål med blicken brukar de kolla vid 1 månad.www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=2...
    Ok ja första läkarkontrollen har jag inte haft ännu. Jag kanske missuppfattade min BVC sköterska då.
Svar på tråden När fick ni svarsleende?