• Melmis

Hjälp mig med vidvinkelobjektiv.....

Jag har en Canon EOS 400D och vill ha ett vidvinkelobjektiv.
    Nån som har förslag på bra objektiv till ett humant pris......
    Hur funkar det egentligen med dessa objektiv. Blir bilden bredare och förstorar det också objektet man tar kort på?
    Berätta gärna lite ni som vet.
    Tack på förhand:)

• Svar på tråden Hjälp mig med vidvinkelobjektiv.....
  • skorpionen80

Jag har ett Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM som jag är helnöjd med!

Nja, bilden blir ju lika bred ;) Men man får plats med mer i bilden vilket gör att avstånden ser längre ut. Tex är det oftast vidvinkel mäklare använder för att få rummen att se större ut.

• Shadowme

Ett tips är att gå in på www.fotosidan.se och leta fram fliken recensioner och klicka dig vidare på objektiv och kolla efter låga brännvidder som tex 10-22 och där kan du se bilder tagna med just det objektivet och på så sätt få en bra uppfattning om hur bilden förändras. Man kan även läsa andras recensioner om det objektivet.

Tyvärr så är det nog svårt att hitta humana priser på vidvinkel objektiv.

Ha även i åtanke att en digital systemkamera förstorar brännvidden ytterligare 1.6 tror jag det är. Så ett 10mm objektiv till en digital systemkamera visar som lägst 11.6mm medans den skulle visa 10mm på en äldre spegelreflexkamera. Detta har ju ingen större betydelse på dessa låga tal men kan va värt att tänka på.

• ddum

11.6? Nej, det blir ju 16mm upplevt bränvidd som mist. (Bränvidd * Crop-faktor)

• Shadowme

Ja det va nog så jag tänkte men inte skrev....

Iaf, jag hittade en bra förklaring med exempel.

Många digitala systemkameror idag har en bildsensor som är mindre än ett fullstort 35mm dia/negativ. Kameran använder alltså inte hela bilden utan den beskärs med en faktor på vanligtvis 1,5x, 1,6x eller 2,0x beroende på kamera. Detta ger den skenbara effekten att objektivets brännvidd har förlängts med samma faktor. Se principskissen till höger för relationen mellan några vanliga sensorstorlekar.

Exempel:
    Ett 50mm objektiv uppför sig exempelvis som ett 80mm objektiv på Canon EOS 350D som har en 1,6x-sensor (50 x 1,6 = 80mm).

Exempel:
    En optik som i 35mm småbildsformat motsvarar 18-50mm kommer att med en 1,5x-sensor att motsvara 27-75mm (18 x 1,5 = 27mm, 50 x 1,5 = 75mm).

Svar på tråden Hjälp mig med vidvinkelobjektiv.....