• Liljekonvaljblomman

Spolning av äggledarna, vill veta ALLT...

Ska kanske spola äggledarna och vill veta mer om det. Har inte hittat någon bra sida på nätet så frågar här istället.

Är enormt rädd för sjukhus så behöver höra lite positiva saker oxå så jag inte blir helt avskräckt {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Spolning av äggledarna, vill veta ALLT...
  • Liljekonvaljblomman

Ingen som gjort det som vill dela med sig av sin erfarenhet???

• Tvillingar11

Hej!

Jag kan faktiskt dela med mig. Jag gjorde min förra veckan på måndagen. Var oerhört nervös och visste inte vad jag skulle ta mig till.

Hade läst runt på forumet och alla är så olika och reagerar olika också.

jag var inställd på det värsta!

Jag skulle ta stolpiller en timme innan, men jag ville istället ta två alvedon och det gick bra sa dem.

Väl där så pratade vi med läkaren först och han beskrev vad han skulle göra, sen var det upp på stolen:)

Han var väldigt snäll och berättade vad han gjorde och det var ganska skönt, för det fick en på andra tankar istället för att bara tänka på värken. Jag hade även en skärm framför mig där jag kunde se när han sprutade in vätskan och hur allting spred sig.

Vad gäller värken så kan jag säga att det inte var mycket värre än mensvärk. Lite mer ont gjorde det givetvis, men det var bara under några minuter. Man står ut. Sen är vi alla olika, men man ska vara inställd på att det gör jätteont:) Därefter fick jag två antibiotika tabletter i förebyggande syfte.

Däremot så hade jag röda flytningar i tre dagar och mådde illa ett tag efteråt.

Lycka till!

• Liljekonvaljblomman

Tack så myket. Någon mer som vill dela med sig?

• jaghetersophia

dela med mig kan jag i detalj, men det är verkligen inte positivt..

Gör ett urklipp ur bloggen:
    I november 2007 fick jag göra en kontroll av livmoder och äggledarna. Det kallades för HyCoSy-undersökning (Hystosalpingo Contrast Sonography). En tunn slang (kateter) med en liten ballong på fördes in genom livmoderhalsen - so far so good. När slangen var på plats började läkaren pumpa upp ballongen för att täppa till livmoderhalsen. Den värsta smärtan jag varit med om i hela mitt li uppstod - jag trodde jag skulle dö. Ballongen flög ut då den inte ville fastna i livmodertappen och man var tvungen att göra ett nytt försök. Samma sak upprepades flera gånger då ballongen inte alls ville fästa. Läkaren informerade mig om att man var tvungen att blåsa upp ballongen i livmodern då den inte ville fästa i livmoderhalsen. Om det nu var möjligt så var smärtan ÄNNU värre när ballongen pumpades upp i livmodern. Jag svimmade av när ballongen var uppblåst till max, men jag vaknade snabbt och kände smärtan. Via katetern sprutade man in kontrastvätska till livmodern och äggledarna samtidigt som det hela följdes med vaginalt ultraljud. Efter undersökningen var jag helt avmattad. Jag försökte resa mig, men svimmade av när jag försökte. Sköterskan och läkaren var jättegulliga och tog hand om mig. De sa att jag såg likblek ut, gav mig saft och smärtstillande.

• mammatilllilleman

Har gjort det 2 ggr och båda gångerna var det inte alls någon fara. Kände det knappt, fick ju iof smärtstillande tablett att ta en timme innan.
    Visst kändes det att dom var inne och fixade i mig, men absolut ingen smärta.
    Hade lite molande känsla på eftermiddagen men annars inga biverkningar.

Lycka till, det ska gå jättebra ska du se!

• Ellia

För mig kändes det knappt - alltså verkligen jättelite. Det här var ju innan jag började med ivf så jag var grymt nervös bara för gynbesöket-  väl där visade det sig att jag var i rätt fas för spolning så hon kunde lika gärna göra det då, förslog hon. Ok...  Men det var heeelt lugnt, kändes inte mer än en vanlig undersökning.
    Du får se det som lite övning inför något som sannolikt gör betydligt ondare om sisådär 9-10 mån..

• CellenEllen

Du ska inte vara orolig. DEt gick jättebra då jag var där. Först stolpiller och 2st antibiotika så fick de verka 30min. Vanlig vul undersökning och sen satte de fast katetern. De drog lite men jag kan inte säga att det gjorde ont. Vätskan kändes inte alls då de spruta in. Min gyn sa att det är ovanligt att denna undersökning gör ont så jag tror inte du behöver oroa dig.. Fick ngn bloddroppe efteråt och var lite illamående men inte så farligt. Lycka till tjejen!

• Vijja

Jag hade glömt att ta smärtstillande innan, varav det gjorde lite ont under undersökningen. Efteråt fick jag 2 st Panodil, sedan var det helt okej igen. Inget att oroa sig för!

• Pimpinellan

En sak inte många nämner-inte heller läkare!- är att spolningen inte lyckas på alla fast de har passage! Jag fick domen stopp i båda äggledarna fast det inte var det och det var fruktanvärt innan jag fick veta saningen. För att verkligen se om det finns passage behöver många kvinnor sövas och spolas med högre tryck vilket jag gjorde.

• Tvillingar11
    Pimpinellan skrev 2010-03-16 21:53:53 följande:
    En sak inte många nämner-inte heller läkare!- är att spolningen inte lyckas på alla fast de har passage! Jag fick domen stopp i båda äggledarna fast det inte var det och det var fruktanvärt innan jag fick veta saningen. För att verkligen se om det finns passage behöver många kvinnor sövas och spolas med högre tryck vilket jag gjorde.
    Oj, nej absolut inte många som nämner det. Har aldrig hört det förut. Men hur ska man göra/veta? På mig sa han att det var fri passage och inget hinder alls, jag kunde se hur vätskan spred sig så fort det sprutades in. Men hur ska jag veta? Nu blir jag osäker...
Svar på tråden Spolning av äggledarna, vill veta ALLT...