• bubblan10

Gravid och så fruktansvärt ont i huvudet!

Hejsan jag är gravid i slutet på V.14 och sen nästan 3 veckor tillaks så har jag haft konstant huvudvärk och den är verkligenm plågsam, tar då 2 alvedon som är helt ok att ta.. Har jag då tur så försvinner den med lite vila eller oxå så vill den inte försvinna alls!

Nu undrar jag är det fler som lider av detta??
    Tack på förhand..
  • Svar på tråden Gravid och så fruktansvärt ont i huvudet!
  • Teskedsmamman

Det är ganska många som får huvudvärk av sin graviditet, vissa får det istället för illamående av hormonerna, men ganska många pga att slemhinnorna i kroppen sväller i början och då även i huvudet.

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • bubblan10

Mm ok då vet jag det, men jag har ju mått så illa i början av min graviditet men när det slutade så tog detta över i stället typ... {#lang_emotions_frown} Underar bara hur länge det ska hålla i sig.. Jag blir ju helt slut o kan ju inte göra nåt.. Hade du oxå så eller har nu?

Tack för ditt svar Teskedsmamman.

• Starleaf

Jag har oxå huvudvärk men fått de senare än dig sj är ja nu i v 37 o haft de sen årsskiftet.
    Vet hur jobbigt de är man är ju inte människa när man har så ont i huvudet.
    Har du tagit upp de med din Bm?? kan vara så att ditt hjärnvärde är lågt.
    Kolla hur de ligger till annars stå på dig och se till att få träffa en läkare som kan hjälpa dig.

Jag har varit på Spec mvc några gånger pga av huvudet och de har tagit tid att få just läkarna att lyssna på mig nu har jag fått både citodon och dexofen utskrivet och det sistnämnda är de enda som fungerar någorlunda för att slippa denna värk.

• bubblan10

Hej Starleaf
    Ja alla mina värden e jätte bra så jag behövde inte äta extra järn sa min BM men om det inte blir bättre ska jag ringa min husläkare tyckte min BM.. Men vi får se hoppas på att det blir bättre snart för detta är ju inte klokt att man ska behöva lida så!! Bläää Hoppas du blir bättre snart...

• vargaa
    bubblan10 skrev 2010-03-16 11:44:01 följande:
    Hejsan jag är gravid i slutet på V.14 och sen nästan 3 veckor tillaks så har jag haft konstant huvudvärk och den är verkligenm plågsam, tar då 2 alvedon som är helt ok att ta.. Har jag då tur så försvinner den med lite vila eller oxå så vill den inte försvinna alls! Nu undrar jag är det fler som lider av detta?? Tack på förhand..
    Hade precis samma sak, i precis samma veckor. Migrän. Alvedon hjälpte sällan och jag undvek att ta det för barnets skull.

Det kan bero på blodtryket, eller på att man har lågt hb. Men i mitt fall var det ingetdera utan det var helt enkelt en reaktion på hormonförändringen i kroppen. Det är vanligt att migrän orsakas/triggas/påverkas av hormoner.

Jag själv fick en del migränkänningar även innan jag blev gravid och drog slutsatsen att det berodde på p-pillren så sen dess har jag inte ätit några hormonella preventivmedel. Men som sagt fick jag drass med det ett tag pga hormonförändringar iaf, efter som att jag blev gravid och det är ju en naturlig hormonförändring. Dock gick det över runt vecka 15-16 och jag har inte känt av ngn huvudvärk alls sen dess. Är nu i v 35.

En kompis hade det dock lite värre, hon hade migrän till ca v 20, men hon har det även ibland annars också - dvs när hon inte är gravid. Tror dock inte att hon haft det under den nuvarandra graviditeten, iaf inte så mkt som förra gången. Hormonflödet i kroppen kan vara olika under olika graviditeter. Det kan ju också vara olika om man väntar pojke vs flicka.

Migränen kan bli värre av stress och mitt bästa tips är vila, vila, vila. Jag struntade i att det gick ut över jobbet, om jag mår dåligt så är jag hemma. Och det gällde även med migrän. Dessutom var jag vid migrän nästan alltid hemma minst 2 dar i rad för att verkligen få vila ut. Jag la ingen press på mig att laga middag eller liknane utan gjode bara det jag orkade, drack mkt vatten, vilade, gjorde sånt jag tyckte om (var ute en del om jag orkade) och försökte att slappna av mentalt. Det var bästa boten för mig. :)
  • Sheem

Hade migränhuvudvärk då jag väntade mitt första barn & det var så illa att jag inte kunde arbeta... otroligt deppigt då jag inte visste hur länge det skulle pågå eller vad det berodde på, ingen kunde svara...

Nu är jag inne på min andra graviditet & är återigen sjukskriven pga huvudvärken, men den här gången vet jag att det går över (i mitt fall ca 3 veckor innan förlossningen) vilket gör det betydligt lättare än första gången.
    Mitt råd är att ta det så lugnt som möjligt & sätt ingen press på dig att du måste fixa en massa. Vet att det är jätte tråkigt men det går över, sikta framåt & då främst till det härliga lilla livet ska komma.
    Hoppas att din huvudvärk går över & att du får möjlighet att njuta av din graviditet.

• bubblan10

Hej tack snälla ni för det ni skriver, har precis blivit arbetslös så jag stressar inte på samma sätt längre vet att man kan bli stressad av att gå hemma oxå men inte alls denna gg, nu e det tvärtom skönt att inte ha ett jobb nu när jag mår som jag gör i huvudet men som sagt jag tror jag blir tokig snart, det sitter ovanför ögonen o på sidan.. Min BM sa att jag ska ringa min läkare i morgon så vi får väl se..

Tack snälla

• Teskedsmamman
    bubblan10 skrev 2010-03-16 12:43:18 följande:
    Mm ok då vet jag det, men jag har ju mått så illa i början av min graviditet men när det slutade så tog detta över i stället typ...  Underar bara hur länge det ska hålla i sig.. Jag blir ju helt slut o kan ju inte göra nåt.. Hade du oxå så eller har nu? Tack för ditt svar Teskedsmamman.
    Den här gången har jag mått väldigt lite illa, men har haft huvudvärk till och från ibland... mitt stora "problem" den här gången är tröttheten som fortfarande inte släppt trots vecka 19....
    3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • anja1661
    bubblan10 skrev 2010-03-16 14:56:14 följande:
    Hej tack snälla ni för det ni skriver, har precis blivit arbetslös så jag stressar inte på samma sätt längre vet att man kan bli stressad av att gå hemma oxå men inte alls denna gg, nu e det tvärtom skönt att inte ha ett jobb nu när jag mår som jag gör i huvudet men som sagt jag tror jag blir tokig snart, det sitter ovanför ögonen o på sidan.. Min BM sa att jag ska ringa min läkare i morgon så vi får väl se.. Tack snälla
    jag har PRECIS samma som du! jag är i v.10 och har haft huvudvärken nu i 1.5-2 veckor.... och som du säger så sitter det bakom ögonen och på sidorna.
    min bm sa att det kan vara så i början...jag ska få gå på extra koller pga högt blodtryck så jag misstänker att det kan ha något med huvudvärken att göra....
    jag hade även huvudvärk ett par veckor runt då jag plussade.....

det e verkligen jättejobbigt och man blir ju handlingsförlamad! och jag kan verkligen inte vara det nu...jag pluggar och just denna vecka har jag praktik i en förskoleklass! gissa om det känns bra med migrän/ ond huvudvärk?!
  • Dijana87

Hej, jag är i vecka 36 och har kraftig huvudvärk! Har jag haft nästan hela graviditeten, i början hade jag bihåleinflammation, och när jag säger till min bm att jag har huvudvärk hela tiden så säger hon : a, de kan va ¨så, eller "det är nog bihålorna som aldrig läkt ordentligt!" Jag blir galen på henne, jag äter järntabletter och värdet är som det ska. Har nått tryck i huvvet hela tiden!

• bubblan10
    anja1661 skrev 2010-03-16 19:06:52 följande:
    jag har PRECIS samma som du! jag är i v.10 och har haft huvudvärken nu i 1.5-2 veckor.... och som du säger så sitter det bakom ögonen och på sidorna.min bm sa att det kan vara så i början...jag ska få gå på extra koller pga högt blodtryck så jag misstänker att det kan ha något med huvudvärken att göra....jag hade även huvudvärk ett par veckor runt då jag plussade.....det e verkligen jättejobbigt och man blir ju handlingsförlamad! och jag kan verkligen inte vara det nu...jag pluggar och just denna vecka har jag praktik i en förskoleklass! gissa om det känns bra med migrän/ ond huvudvärk?!
    Ja fy det e verkligen hur drygt som helst vill bara gräva in mig o trycka till huvet känner ja, men men det e väl bara att "gilla" läget antar ja hoppas verkligen att det går över snart för oss alla... Och när jag frågade min BM så svarade hon när jag frågade om det var vanligt med huvudvärk, Ja det "kanske" det kan vara ööööö OK kände jag men ska inte hon kunna svara ja eller nej på den frågan lixom.. HMM men jag har massa andra kompisar som e gravid o vart som haft samma problem, och här som sagt så där har jag ju fått svar på den frågan..
    Mm jag har pracis blivit arbetslös ja men som sagt det gör INGET alls nu hade aldrig pallat med detta....
  • gumsalumsaa

Se upp med citrusfrukter! Trodde aldrig det skulle funka men fick tips av en dam på hälsokost och slutade helt tvärt med citrusfrukter . Innan åt jag minst en citrusfrukt varje dag. Och redan efter 2-3 dagar la huvudvärken av helt :) Kan låta konstigt men det kan tydligen framkalla huvudvärk. Trycker definitivt ni ska ge det ett försök !

Svar på tråden Gravid och så fruktansvärt ont i huvudet!