bubblan10 skrev 2010-03-16 11:44:01 följande:
Hejsan jag är gravid i slutet på V.14 och sen nästan 3 veckor tillaks så har jag haft konstant huvudvärk och den är verkligenm plågsam, tar då 2 alvedon som är helt ok att ta.. Har jag då tur så försvinner den med lite vila eller oxå så vill den inte försvinna alls! Nu undrar jag är det fler som lider av detta?? Tack på förhand..
Hade precis samma sak, i precis samma veckor. Migrän. Alvedon hjälpte sällan och jag undvek att ta det för barnets skull.
Det kan bero på blodtryket, eller på att man har lågt hb. Men i mitt fall var det ingetdera utan det var helt enkelt en reaktion på hormonförändringen i kroppen. Det är vanligt att migrän orsakas/triggas/påverkas av hormoner.
Jag själv fick en del migränkänningar även innan jag blev gravid och drog slutsatsen att det berodde på p-pillren så sen dess har jag inte ätit några hormonella preventivmedel. Men som sagt fick jag drass med det ett tag pga hormonförändringar iaf, efter som att jag blev gravid och det är ju en naturlig hormonförändring. Dock gick det över runt vecka 15-16 och jag har inte känt av ngn huvudvärk alls sen dess. Är nu i v 35.
En kompis hade det dock lite värre, hon hade migrän till ca v 20, men hon har det även ibland annars också - dvs när hon inte är gravid. Tror dock inte att hon haft det under den nuvarandra graviditeten, iaf inte så mkt som förra gången. Hormonflödet i kroppen kan vara olika under olika graviditeter. Det kan ju också vara olika om man väntar pojke vs flicka.
Migränen kan bli värre av stress och mitt bästa tips är vila, vila, vila. Jag struntade i att det gick ut över jobbet, om jag mår dåligt så är jag hemma. Och det gällde även med migrän. Dessutom var jag vid migrän nästan alltid hemma minst 2 dar i rad för att verkligen få vila ut. Jag la ingen press på mig att laga middag eller liknane utan gjode bara det jag orkade, drack mkt vatten, vilade, gjorde sånt jag tyckte om (var ute en del om jag orkade) och försökte att slappna av mentalt. Det var bästa boten för mig. :)