Om man "ingår i familjegemenskapen" och vill vara anställd själv som assistent måste man anlita kommunen, kooperativ eller bolag. Bolaget kan i sin tur ägas av familjen.
Vi anlitade själva ett stort assistansbolag under de första åren men tröttnade på hur lite pengar som gick att få till utbildning och hur mycket som gick till vinst. Därför startade vi ett eget Aktiebolag.
För mig var det ganska naturligt med ekonomutbildning och tidigare erfarenhet från att driva småföretag.
De första två åren var det bara vår egen nils som var kund i bolaget men sedan har vi haft fler föräldrar som kontaktat oss med önskan om att bli kunder.
Det är ganska mycket att sätta sig in i om man skall bli egen arbetsgivare. Löner, semesterlagstiftning, redovisning, adminstrativa rutiner gentemot försäkringskassan osv.
De stora bolagen ägs ju av banker och investmentbolag och har som huvudsakligt mål att få god avkastning. Dessa bolag tar ju också ofta ut runt 10% av omsättningen i vinst. Om man känner att man får bra stöd är det naturligtvis ok men om det brister tycker jag att vinsterna sticker i ögonen.
De har ofta ett system där du får "bestämma själv" över delar av assistanspengen. Detta kan ibland fungera som ett effektivt sätt att bli av med ansvaret för om assistansen fungerar eller inte. Det är ju du som kund som valt kurser och funkar det då inte så är det ju bara att vänta till pengarna räcker till en annan kurs. Kurserna kan ibland också vara interna och prissatta så att de skall bidra till bolagets vinst naturligtvis.
Detta system kan naturligtvis fungera bra om du har en assistanssituation som inte är så krävande men för oss som har barn med svårarbetade intellektuella funktionshinder som autism där det krävs mycket utbildning, handledning och coachning så fungerar det sällan bra i praktiken.
Vi har själva funderat mycket på hur det kan se ut för att fungera när vi fick in fler kunder. Vi vill ju snabbt få igång assistenterna kring en kund med hjälp av utbildning , handledning och videofeedback som vi ofta använder och då skulle ett system med några få procent till utbildning inte fungera. Det skulle ta för lång tid att komma igång hos varje kund och det skulle inte finnas utbildningspengar just när det behövs. Vi har därför satt ett lägre avkastningsmål för företaget. Vi har sagt att vi på lång sikt skall ligga på 3% av omsättningen istället för de 10% som är vanliga i branschen. Vi får då helt andra möjligheter att cocha och utbilda personalen. Vi skickar t.ex. ett antal assistenter till USA på utbildning varje år för att lyfta både kvaliteten på arbetet, arbetsglädjen och statusen på jobbet. Assistenter som är stolta över sitt jobb stannar längre
Tillbaks till grundämnet - om ni brinner för att cocha assistenter och administrera assistansen och ni tror att ni kan göra det bättre än de företag ni hittar så prova på det själva. Om ni istället bestämmer er för att prova ett assistansföretag - se till att det är kort uppsägningstid - då kan ni själva snabbt och enkelt byta bolag eller starta själva om ni inte är nöjda.
Nu blev det lång - jag tvekar ofta om att gå in och diskutera assistans på forum där vi föräldrar byter tankar för jag vill inte på något sätt ligga på och sälja in mitt företag. Vi föräldrar skall slippa att utsättas för pushiga säljare här där vi utbyter tankar. Jag kände ändå i detta fallet att jag vill informera om ämnet som jag är ganska insatt i och även peka på att det finns andra typer av assistansbolag än de riskkapitalägda bolagen som dominerar marknaden.