• Anonym (virrig)

Skillnaden på ADHD och Borderline?

Är det någon som kan förklara skillnaden på vuxen-adhd och Borderline?

Jag har en Borderline-diagnos, men känner helt igen mig i vuxen-adhd-diagnosen.

Men vad är det egentligen för skillnad?

Jag har ett extremt stort kontrollbehov för att få ihop vardagen, behöver veta vad som ska hända hela tiden. Kan inte göra en sak i taget och tar in så mycket intryck hela tiden, så att jag blir helt orkeslös och tom inombords.
    Kommer aldrig igång med saker och blir rastlös om jag ska göra något under en viss tid. Behöver göra ngt mer än att bara se på tv  tex.

Är detta mer typiskt för adhd eller även för Borderline?

• Svar på tråden Skillnaden på ADHD och Borderline?
  • Anonym

Bara för att man har en diagnos för något betyder ju inte det att det automatiskt utesluter att man kan känna andra saker också förutom det som är kriterier för den diagnos man fått.
    Det är stor skillnad mellan borderline och ADHD när det väl kommer till kritan.

Borderline är en personlighetsstörning som inte kunde placeras i en av de stora grupperna och därför blev en "gränslands"-sjukdom. 
    Typiska saker för detta är väl självdestruktivt beteende, ångest, implulsivitet, svartvitt tankesätt och att man är emotionellt instabil och har problem med identitet och relationer. Borderline kommer många gånger hand i hand med andra psykiatriska problem.

ADHD är klassat som ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Förenklat alltså att kroppsliga sjukdomar eller genetiska förändringar som resulterar i psykiska symptom. impulsivitet, hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter m.m är symptom för ADHD. Men tex svårighet med motorik KAN vara ett tecken, men måste inte vara det.
    Har en nära vän med ADHD och han spelar trummor som ingen annan. Inga problem med koordination och motorik.

Så även om både ADHD och Borderline personlighetsstörning har tex impulsivitet gemensamt så måste man tänka på grunden till det hela och vilka andra symptom man visar upp. Impulsiv kan man ju vara utan att vara "sjuk" också.

• Anonym (virrig)
    Anonym skrev 2010-03-16 13:07:40 följande:
    Bara för att man har en diagnos för något betyder ju inte det att det automatiskt utesluter att man kan känna andra saker också förutom det som är kriterier för den diagnos man fått.Det är stor skillnad mellan borderline och ADHD när det väl kommer till kritan.Borderline är en personlighetsstörning som inte kunde placeras i en av de stora grupperna och därför blev en "gränslands"-sjukdom. Typiska saker för detta är väl självdestruktivt beteende, ångest, implulsivitet, svartvitt tankesätt och att man är emotionellt instabil och har problem med identitet och relationer. Borderline kommer många gånger hand i hand med andra psykiatriska problem.ADHD är klassat som ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Förenklat alltså att kroppsliga sjukdomar eller genetiska förändringar som resulterar i psykiska symptom. impulsivitet, hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter m.m är symptom för ADHD. Men tex svårighet med motorik KAN vara ett tecken, men måste inte vara det. Har en nära vän med ADHD och han spelar trummor som ingen annan. Inga problem med koordination och motorik.Så även om både ADHD och Borderline personlighetsstörning har tex impulsivitet gemensamt så måste man tänka på grunden till det hela och vilka andra symptom man visar upp. Impulsiv kan man ju vara utan att vara "sjuk" också.
    Tack för ditt svar!

Men som jag förstår så kan adhd hos vuxna skilja sig ganska mkt mellan tjejer och killar? Jag är ju inte hyperaktiv, men blir lätt rastlös.
  • Anonym
    Anonym (virrig) skrev 2010-03-16 13:26:33 följande:
    Tack för ditt svar!Men som jag förstår så kan adhd hos vuxna skilja sig ganska mkt mellan tjejer och killar? Jag är ju inte hyperaktiv, men blir lätt rastlös.
    Ja, det finns mycket som kan skilja sig mellan kvinnor och män eller mellan individer. Tex så är det vanligare att kvinnor skadar sig själv medan det är vanligare att män begår självmord.
    En person som lider av svår ångest kan lätt bli rastlös. en person med schizofreni kan lätt bli rastlös. Man kan ju vara rastlös som person. Men det är bara när det kopplas samman med andra saker som det "spelar någon roll".

Rastlöshet kan ju komma av många olika saker. Men om jag är rastlös och en person med ADHD är rastlös så har jag ADHD?
     För att bli diagnostiserad så undersöks ju många olika saker och uppfyller man inte kraven ordentligt ja då spelar det ingen roll om man har ett eller två symptom som är lika någon annan diagnos.
     Huvudvärk är väl ett symptom på mycket. Men det är stor skillnad mellan om problemet är tex stress och dålig luft, eller om det är för att man har en fysisk defekt på en kota som trycker på en nerv.
  • Anonym (virrig)
    Anonym skrev 2010-03-16 13:38:48 följande:
    Ja, det finns mycket som kan skilja sig mellan kvinnor och män eller mellan individer. Tex så är det vanligare att kvinnor skadar sig själv medan det är vanligare att män begår självmord.En person som lider av svår ångest kan lätt bli rastlös. en person med schizofreni kan lätt bli rastlös. Man kan ju vara rastlös som person. Men det är bara när det kopplas samman med andra saker som det "spelar någon roll".Rastlöshet kan ju komma av många olika saker. Men om jag är rastlös och en person med ADHD är rastlös så har jag ADHD? För att bli diagnostiserad så undersöks ju många olika saker och uppfyller man inte kraven ordentligt ja då spelar det ingen roll om man har ett eller två symptom som är lika någon annan diagnos. Huvudvärk är väl ett symptom på mycket. Men det är stor skillnad mellan om problemet är tex stress och dålig luft, eller om det är för att man har en fysisk defekt på en kota som trycker på en nerv.
    Stort tack för att du tog dig tid att svara.

Är så mån om att få rätt diagnos, eftersom vi (min psykiater och jag) inte hittar något läkemedel som fungerat. Det är ju svårt att veta vad det verkliga symptomet är, ångest, depression, eller är dessa symptom "bara" resultat av Borderline och bipolariteten? SSRI, SNRI och Lamictal har inte fungerat (utöver mani och en viss honey moon-effekt), så det jag funderar på om man ska gå på dopaminet t ex.

Ska iaf ta upp frågan min psykiater samt med DBT-psykologen. Även om jag inte har ADHD fullt ut, så känns det skönt att ha hittat ord för de problem jag har haft sen jag var liten.
Svar på tråden Skillnaden på ADHD och Borderline?