33 år, fast jobb, bra betalt - Dumt att omskola sig?
Försöker ta det kortfattat:
Jag är kvinna, 33 år. Har jobbat på samma ställe i 10 år och tjänar nu ca 25.000 i månaden (före skatt). Egentligen trivs jag bra med jobbet, arbetsuppgifterna, kollegorna, kunderna osv, men ändå kryper det i hela kroppen på mig. Jag har de senste åren känt mig mer och mer fastlåst, som att jag bara står och trampar och aldrig kommer vidare. Och nu känns det som jag har kommit till en turning point, jag måste göra något NU! Om det handlar om jobbet eller privatlivet vet jag egentligen inte riktigt, men oviljan att gå till jobbet är det som känns starkast så jag vill börja där i alla fall. Funderar på att omskola mig, men då handlar det om 4-5 års plugg. Hur 17 ska det gå, ur ekonomiskt perspektiv? Jag är sambo med en man som tjänar ungefär lika mycket som jag, vi har nybyggt hus på landet, var sin bil, en liten son och tankar på syskonförsök i bakhuvudet osv. Vi har i dagsläget en livsstil som vi trivs med, vi skaffar det vi vill ha utan att vara slösaktiga men vi lever alltså heller inte snålt.
Hur svårt är det att ställa om sig till att leva på studentekonomi när man är "lite äldre" och därmed van vid att ha det bättre ställt, med div lån och amorteringar och allt det där? Oroat mig för ekonomin har jag gjort tillräckligt i mitt liv av olika anledningar, så den delen vill jag verkligen inte gå tillbaka till! Har ni några praktiska tips för hur man så få det att fungera ändå, utan att bli psykiskt knäckt på kuppen? Kanske tips på en hemsida med samlade goda råd?