• maria 84

Rycker till när han ska somna?

Har en två månaders liten krabat här hemma som är hur go som helst men vi har ett problem när han ska sova. Det är att han rycker till så fort han håller på att somna eller precis har somnat, vilket resulterar i att han vaknar eller börjar gny i sömnen. Detta speciellt när han sover på rygg. På mage sover han bra men de är väl för att han inte kan rycka till på samma sätt, men vågar inte ha honom så på natten.

Vi funderar på om han drömmer mardrömmar o hur vanligt de är för en två månaders i så fall? Jag tycker det är jobbigt att se honom hålla på så för han kommer inte till ro. I vagnen sover han som en stock.
    Har även haft honom på sidan men rycker till även där. Antar att det kan va en fas som är så här men man undrar ju...Nån som vet eller har haft liknande?
  • Svar på tråden Rycker till när han ska somna?
  • MyImmortal

Min brors pojke hade likadant, dom körde och gjorde en massa tester på honom. Till svar fick dom att dom absolut inte skulle oroa sig, det är absolut inget farligt utan väldigt väldigt vanligt.. därför att barnen fortfarande är så små och outvecklade. Nästa gång du ska på efterkontroll kan du ta upp det, då skickas du för en koll där dom mäter sömnen och aktiviteten i hjärna och muskler under en hel natt.. Oroa dig inte! Lycka till Kram

• maria 84

Tack för ditt svar!

Vet du hur länge de höll på så för honom? Att han ryckte o hade sig?
  • MyImmortal

Han är snart fyra månader och jag tror att han fortfarande har kvar lite bäbisryck, tror det kan sitta i upp till sex månader. men allt eftersom han blir större kommer det avta, det sitter inte i så  länge :)

• camillaoadde

min sambo rycker fortfarande till när han precis håller på att somna in.. så man kan ju ha de som vuxen också... {#lang_emotions_laughing}

• Busbellan

Jag rycker ofta till precis när jag är på väg att somna
    Lite jobbigt ibland eftersom man kan vakna till av det igen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Fiansess

Min son är likadan men jag har honom faktiskt sovandes på magen nattetid. Dottern gjorde oxå det. Blir MKT mer sammanhängande sömn för oss då .
    Så länge de själva kan hålla upp och vända huvudet är det inga problem. Vi har dessutom spjälsängen precis bredvid vår säng så jag kollar till honom ofta på natten.

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Bine78

Vad menar su med rycker till. Är det ett ryck, eller flera där han flaxar med armar och gnyr?

• JasmineRabogliatti

Min dotter är 9 veckor & hon gör alltid så varenda gång hon ska somna. Hon har kolik & sover bäst på mage. Men jag vill inte ha henne sovandes så på natten, tycker det är lite läskigt. Har du provat lägga på sidan? & liksom slå & vagga lite med handen på rumpan tills han somnar in? Det fungerar bra här hemma, värt att testa :) Lycka till

• Zenndie

Samma här, därför lindar jag in hans kropp med en tunn filt, då sover han lugnt
    från vaken varje tim för att han stör sej själv, till att sova 3-4 tim i sträck.

( inte upp över halsen, utan i brösthöjd)

trodde inte det var nåt att behöva testa...eller ta upp med bvc.....dom små liven har ju ingen koll på alla lemmar...bör väl lägga sej med tiden..

• maria 84
    Bine78 skrev 2010-03-17 00:23:37 följande:
    Vad menar su med rycker till. Är det ett ryck, eller flera där han flaxar med armar och gnyr?
    Ofta rycker han till med båda armarna, eller flaxar till o då är de som han vaknar o då börjar han även greja med benen, men de tror jag är för att han störs av sitt ryckande/flaxande. Lite svårt att förklara...
    Vi har prövat här idag att linda in honom när han skulle sova men blev arg istället för att han inte kunde röra sig men ska pröva de ikväll o se om de hjälper. Funderar även på att ha honom på mage hela natten i natt för han kan ju vända på huvudet o lyfta upp de. Sidan har vi haft honom på de senaste för de blir bättre då men de är ändå oroligt när han ska sova.
    De här med mardrömmar, är de vanligt för en två månaders? Eller drömmar över lag? För han gråter verkligen i sömnen o då pötter vi på honom för att han ska vakna o då ligger han o snyftar sen, tycker synd om honom om han drömmer så hemska saker {#lang_emotions_cry}
  • Icnivad

Så gör jag alltid när jag ska somna!  Precis när jag ska somna så rycker jag till och vaknar, sen tar det ett tag innan jag kan somna om ;)

• Fiansess
    maria 84 skrev 2010-03-17 10:47:09 följande:
    Ofta rycker han till med båda armarna, eller flaxar till o då är de som han vaknar o då börjar han även greja med benen, men de tror jag är för att han störs av sitt ryckande/flaxande. Lite svårt att förklara... Vi har prövat här idag att linda in honom när han skulle sova men blev arg istället för att han inte kunde röra sig men ska pröva de ikväll o se om de hjälper. Funderar även på att ha honom på mage hela natten i natt för han kan ju vända på huvudet o lyfta upp de. Sidan har vi haft honom på de senaste för de blir bättre då men de är ändå oroligt när han ska sova. De här med mardrömmar, är de vanligt för en två månaders? Eller drömmar över lag? För han gråter verkligen i sömnen o då pötter vi på honom för att han ska vakna o då ligger han o snyftar sen, tycker synd om honom om han drömmer så hemska saker 
    Drömmer gör de väl inte, men alla dagens intryck bearbetar de ju i sömnen så kanske har ni de dagarna han är ledsen i sömnen varit iväg och att det blivit lite för mkt för honom?
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • maria 84
    babyfia skrev 2010-03-17 14:45:07 följande:
    Drömmer gör de väl inte, men alla dagens intryck bearbetar de ju i sömnen så kanske har ni de dagarna han är ledsen i sömnen varit iväg och att det blivit lite för mkt för honom?
    Nä, inte direkt, har mest varit hemma de senaste. Men i natt skratta han i sömnen i stället så de kan visst skifta fort Tror han "drömmer" mycket över lag
  • melli 78

Jag har en son som är snart 7 år han har fått en tarminfektion och läkarna skrev antibiotika flagyl och han har annars varit frisk inga problem med han men senaste han använder antibiotika på 3 gång han har ryckningar varje kväll när han somnar samma som nån rör han vickar med rumpan om han sover på magen och axlarna hela kropp det är skrämande att se men det håller på unga för 25 min sen sover han gott men har även pratat m ed doktor dem så att han sover oroligt men jag tror inte på detta han har aldrig varit så sen han började med den antibiotika men doktor så det skulle inte kunna vara medicin vet inte va jag ska göra håller på blir galen snart 

• Fluffet

Min erfarenhet är att även vuxna kan rycka till precis i sömnögonblicket, det beror på att vi faller in i ett nästan medvetslöst tillstånd när vi sover och att kroppen vill väcka en ur det, därför rycker vi till och kan även vakna  till av det. Inget farligt. 

• cattus

Det är fullt normalt, visar att kroppen fungerar som den skall. Tyvärr kan ju ryckningarna väcka dom små, men hellre det än alternativet.
    Du bör inte lägga honom på mage då det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd ända upp till 1 års ålder. När de själva kan vända sig är det ok att de själv vänder sig på mage när de skall sova, men man bör inte lägga dom på mage. 

Svar på tråden Rycker till när han ska somna?