• nattinattio

Halloween firande å lestadianer ??? HJÄLP

Jag som är så okunnig... (tydligen även mina vänner som jag rådfrågat...)

detta med halloween fester där barn klär ut sig till liemannen å små djävlar? mm..
    de som är troende lestadianer, går de på sådan party? eller brukar/bör de avstå, fast just deras barn inte behöver klä ut sig osv..?

en här som skall ha kalas och vill ha det med halloween tema, men har några lestadianer som vänner och vill inte känna mig urdum å fråga dem rakt ut om de kan tänka sig att komma på en sådan kalas... å kommer de inte så är det en som blir jätte ledsen...

känner mig urdum men förstår mig inte på den religionen...

• Svar på tråden Halloween firande å lestadianer ??? HJÄLP
  • virvelvind

Hej!

Jag tror inte du ska vara rädd för att fråga barnens föräldrar vad dom tycker, så kan dom tillsammans med barnen fundera över saken! Tillhör själv den leastadianska församlingen, och jag blir bara glad om jag själv blir tillfrågad i just din situation! En leastadian kan inte svara för en annan leastadian... vi har olika åsikter i olika frågor... Själv måste jag säga att jag inte förstår det roliga med halloween... men, men, som sagt
    vi har alla olika åsikter o funderingar!
    Lycka till med kalaset om ni inte redan haft det!

• nattinattio

nä jag fattar inte heller de roliga, men både flickan å några av hennes kompisar föreslog de temat då det är så inpå hallowiin å sånna grejer har börjat att dyka upp i affärer nu.
    å då de flesta barn gillar sånna grejer å klä ut sig osv, så varför inte som omväxling för alla prinsess kalas å dyl...

nåja vi har i allafall bestämt oss för de temat, å vill någon inte komma pgav den andledningen (står på inbjudningskorten att man inte behöver klä ut sig) så skall jag erbjuda dem att komma dagen efter om de vill...

• Meli

nattinattio

Ska också ha det nästa år. Det är ju roligt fr barnen, även om det är nytt för oss vuxna.

• snacket82

vill kort tillägga att vi vill väl alla lära våra barn varför vi firar olika högtoder alla helgon firar vi ju för de som vi älskat har dött bort och fått flytta till himlen det är ju de som vi minns speciellt denna helg (alla helgon) inte vill vi väl då att våra barn skall klä ut sig så mer eller mindre till spöken . nej då vill vi alla tända ett ljus o besöka graven i stillhet jag tror att den daegn då människor har misst en nära vän inte klär ut sina barn till ( spöken) då det första gången efter döden firas alla helgon. Då har kanske folk mera respekt för högtiden Hoppas att det alltid vore så .

• nattinattio

snacket82, nu blandar du ju helt ihop dessa saker, alla helgona är inte samma sak som halloween tex i år vart det ju en hel vecka emellan!
    Alla helgona går även jag till graven - där jag förövrigt har alla i min släckt, tyvärr så vet jag verkligen vad den helgen betyder.

Kan även tillägga att våra "lestadie" vänner kom till kalaset å dessutom utklädd till spöken!

Svar på tråden Halloween firande å lestadianer ??? HJÄLP