• GossarnasMor

Hålla barnet hemma för brännskada eller lämna på Fsk?

Vill gärna veta vad ni hade gjort i min situation.
    Min son brände sig på spisplattan i söndags. Akuten har lagt om det och det blev omlagt igen igår. Ska även läggas om igen imorgon (onsdag)

Han har inte ont, får inget smärtstillande.
    Handen är dock full av små blåsor.
    Men ortopeden/akuten anser inte att det är djupt och det ligger inte inom någon gradbeteckning.

Läkaren igår ansåg att vi absolut kunde lämna honom på Fsk utan problem, dock får inte bandaget bli blött. Blir det så får vi komma dit och byta.

Men Rektorn anser att vi ska hålla sonen hemma läkningstiden ut.

Så vad gör vi anmäler VAB o stannar hemma i flera veckor eller lämnar ändå?!

Jag vill ju inte bli ovänn med Rektorn, men hur gör man?!
    Fler med barn som blivit brännskadade och hur har ni gjort?

Tacksam för att höra era svar.

PS: Vi har spisskydd och även knapplås men vad hjälper det när han klättrar upp på diskbänken med hjälp av stol. Det hela  gick så fort.

• Svar på tråden Hålla barnet hemma för brännskada eller lämna på Fsk?
  • Siriva

Min son fick en brännskada på bröstkorgen och kunde gå till dagmamman som vanligt efter att han hämtat sig från pärsen. Det är naturligt vis mer känsligt med ett bandage på handen som inte får bli blött. men jag undrar om de kan kräva att ett barn som brutit handen eller liknande och också har bandage som inte får bli blött att vara hemma tills det har läkt.

Just nu är det ju en tid då det kan vara svårt att hålla händerna torra om de är ute och leker. Men jag tycker nog att någon sorts kompromiss borde kunna uppnås.
    Hur gammal är din son?
    Brännolyckor sker fort. Min son är helt återställd men vi måste vara aktsamma med solen under några år för att inte huden ska få olika färg.
  • Siriva

Glömde skriva att min som var ca 2 år när det skedde och är 3 år och 3 månader nu.

• GossarnasMor

Tack för ditt svar!
    Bröstkorgen låter som ett känligt ställe att bränna sig på. Skönt att det har gått bra för er.

Sonen är 3 ½ år.

Vi har fått rådet av läkaren att ha en tjockare plastpåse om handen alternativt en större vante.

Jag hittar inget i sjukdomsboken vi fått om vad som gäller vid detta.

• lövet

Om läkaren anser att han kan gå på förskolan så bör han ju kunna göra det. Be läkaren att skriva ett kort utlåtande som du kan lämna till rektorn. Annars är det väl VAB som gäller - men blir det mer än 7 dagar så måste ni ju ha läkarintyg. Lättar brännskador brukar ju dock läka rätt snabbt så förhoppningsvis kan han vara utan bandage rätt snart. Är det öppna sår & spruckna blåsor ska man dock vara försiktig eftersom dom kan bli infekterade.

• GossarnasMor

Läkaren har inte nämnt något om infektionsrisken. Konstigt tycker jag nu när jag tänker efter.

Får kanske höra med läkaren ordentligt imorgon när vi ska dit.

• Siriva
    Om bandagen sitter rätt och inte blir blöta så exponeras ju inte såren för någon smittorisk. En plastpåse/vante låter som en vettig lösning. Kanske även lite restriktioner på utevistelse om det är mycket blött. Det finns ju galonvantar också.
    Även när huden läkt och såret och blåsorna är borta är ju huden mycket tunn och känslig.
    Vi fick smörja med vaselin i någon månad och sedan med mjukgörande salva i ytterligare några månader.
    Och om skadan är på handen utsätts ju den får mer påfrestningar än vad bröstkorgen gör.
    Man nog tycker jag att personalen borde kunna ha lite anpassningsförmåga när det gäller detta. 
  • Gurkan

Det är dock svårt att hålla ett bandage helt torrt och rent på förskolan. Speciellt nu när våren är i antågande och det är ganska blött och klafsigt ute.
    En kompromiss är ju att hålla barnet hemma till bandaget är omlagt så ni vet hur läkningsprocessen ser ut. En hand är ju ett så utsatt område med eftersom barnet använder händerna i allt.

• GossarnasMor

Igår var vi på återbesök. Läkaren ansåg att det läker över förväntan och fingertoppanras blåsor har nästan helt torkat in.
    Numera är det endast själva handflatan och tummen som ska lindas, detta görs endast dagtid. Natten ska handen lufta och smörjas innan läggning med "vit Vaselin". Bada och duscha så handen blir blöt är helt okej, dock inte så handen blir som russin.

Läkaren har heller aldrig hört talas om någon förskola som nekat barn med lindriga brännskador. Han ansåg att det är helt okej att lämna sonen dock behöver han ju inte doppa handen under kranen. Så länge det rör sig om rent vatten är det ingen fara, det är värre med en smutsig vattenpöl. Men utomhus har han ju galonvantar.
    Det är även farligare med skrubbsår som barnen får på förskolor och som inte tvättas ordentligt där är infektionsrisken större.

Hur lång läkningaprocessen tar vet vi inte.

Men han är iaf lämnad idag under disskusion ocg ifrågasättning från personal.
    Blir så trött och lessen {#lang_emotions_cry}

• Siriva

Ta inte åt dig av personalens ovilja.

Sonen kan gå på dagis punkt!
    Han är ju inte sjuk och bandagen hämma honom men inte så att det är befogat att han ska vara hemma. De kan inte neka dig att lämna sonen.
    Antagligen tror personalen att skadan är värre än den är.
    Det trodde alla om min son också.
    Det tog tid att läka vi smörjde först med vit vaselin och sedan i flera månader med bisalva (tills huden inte var ljusare än övrig hud) Så det tar lång tid att bli helt återställd men som sagt. Det motiverar inte att hålla honom hemma.
    Håll ut och stå på dig.
  • GossarnasMor

Tack för alla svar!
    Sonen lämnades som sagt igår bara för att hämtas igen 3tim senare med hög feber.
    Blev såklart orolig om det var infektion på G i handen så jag ringde ortopeden. De trodde inte det var någon fara o att febern kom från annat håll.
    Mycket riktigt 3 timmar senare klagar han på magont och en stund senare spyr han som en kalv.

Kräksjukan anlände till oss!

Men jag ska absolut stå på mig gällande sonen lämnande, det känns bara så jobbigt att kämpa för en självklarhet. Att personalen motarbetar och ens ifrågasätter läkares utlåtande tycker jag är sjukt.

Trevlig helg!

• Gurkan
    GossarnasMor skrev 2010-03-19 10:45:59 följande:
    Tack för alla svar! Sonen lämnades som sagt igår bara för att hämtas igen 3tim senare med hög feber. Blev såklart orolig om det var infektion på G i handen så jag ringde ortopeden. De trodde inte det var någon fara o att febern kom från annat håll. Mycket riktigt 3 timmar senare klagar han på magont och en stund senare spyr han som en kalv. Kräksjukan anlände till oss! Men jag ska absolut stå på mig gällande sonen lämnande, det känns bara så jobbigt att kämpa för en självklarhet. Att personalen motarbetar och ens ifrågasätter läkares utlåtande tycker jag är sjukt. Trevlig helg!
    Fast det finns gott om läkare som inte har en aning om hur en förskolemiljö är eller hur en dag för ett barn ser ut på förskolan. nu säger jag inte att just ditt fall är rätt att ifrågasätta men det finns gott om andra fall.
    Det är inte det att vi tror vi vet bättre än läkarna men en del läkare har ingen som helst förståelse för hur mycket barn det kan vara på förskolan och hur lätt saker och ting kan smitta eller hur svårt det kan vara att hålla bandage torra och rena.

Det händer dessutom att läkare går helt emot socialstyrelsen rekommendationer, de rekommendationer som förskolan allt som oftast följer för att vi vet att det är de som fungerar.
  • GossarnasMor

Gurkan: Man får ju ta det från fall till fall tycker jag. Lite sammarbete mellan alla hade ju varit bäst. Om en läkare anser att skadan är okej så skriver de ju inte ut något läkarintyg som krävs efter 1v. En brännskada tar ju längre tid än så på sig.
    Vad gör man då... Vabbar utan ersättning går ju inte..

En knepig sits faktiskt när man tänker efter.

Nu har det som tur är löst sig för oss.

• Gurkan
    GossarnasMor skrev 2010-03-19 16:29:55 följande:
    Gurkan: Man får ju ta det från fall till fall tycker jag. Lite sammarbete mellan alla hade ju varit bäst. Om en läkare anser att skadan är okej så skriver de ju inte ut något läkarintyg som krävs efter 1v. En brännskada tar ju längre tid än så på sig. Vad gör man då... Vabbar utan ersättning går ju inte.. En knepig sits faktiskt när man tänker efter. Nu har det som tur är löst sig för oss.
    jafg skrev mer generellt om just uttalet att att vi i personalen inte ska ifrågasätta läkare.
    I ert fall hade jag som personal velat att barnet var hemma till första omläggningen av bandagen så man vet att läkningen går framåt och att barnet inte får ont och så vidare. Det är svårt att hålla bandage torra och rena men när omläggningen var gjord och det var så fint som det var så självklart hade barnet fått komma tillbaka!
Svar på tråden Hålla barnet hemma för brännskada eller lämna på Fsk?