• Anonym (tågång)

sonen snart 8 år går på tå!

sonen har sedan flera år gått på tå växelvis med vanlig gång, han kan gå på hela foten men väljer ofta att trippa runt på tårna, vad kan det bero på? tror inte det är fel på hälsenan då han kan gå på hela foten bara man påminner honom. även när han springer kan han göra det på tå vilket kan bli lite konstigt. ngn med erfarenhet?

• Svar på tråden sonen snart 8 år går på tå!
  • Anonym

jag gick på tå när jag var liten, gör det ibland fortfarande. Vet inte varför, jag tycker om att göra det bara!

• cizza

Känner igen detta du beskriver då min kompis dotter hållt på så och än idag vet jag inte om hon gör så då jag inte tänkt på det. Hon är 9 år och har hållt på så sen 4 års ålder och jag vet att kompisen var och rådfråga hos läkare vad dom skulle göra. Dom fick till svar att det enda var att säga till dottern så fort dom såg henne gör så och säga till henne att inte göra så, då läkaren sa att hälsenan kan dra ihop sig eller vad man ska säga alltså kortare. men min kompis vet ju mer om detta så sett men var tvungen att skriva å jag kände igen det med din son, självklart behöver det inte vara samma sak för honom som läkaren sa men jag tycker du ska prata med läkare,sjukguiden.

Lycka till!

• Anonym

Mina bröders kusin har alltid gått på tå, han är nu 24 år...

• Triple Trouble

Vi går hos sjukgymnasten med sonen för annan problematik, men hon berättade att tågång var det vanligaste problemet hon fick in. Kontakta en sjukgymnast så kan de komma med bra övningar och tips.

Hon berättade tex att man kunde sätta lätta fotledsvikter runt fötterna, det gör att barnet tänker till och inte går på tå.

• JuliaåRonjasmammis
    JAG är BÄST skrev 2010-03-16 14:41:40 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m32567460.htmlLäs inlägg 1438 TSwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m49446400-1.html
    Om det där skulle stämma, skulle både min pappa, min faster, jag, min syster, mina kusiner, mina båda barn, deras kusiner och deras sysslingar ha någon form av autism!

Och det har ingen av oss.

Ts; är det någon annan i familjen som varit tågångare som barn (och/eller vuxen)? I vårt fall har vi fått höra att det helt enkelt är något ärftligt.

/fortfarande tågångare då och då
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Anonym (tågång)
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-03-16 14:50:27 följande:
    Om det där skulle stämma, skulle både min pappa, min faster, jag, min syster, mina kusiner, mina båda barn, deras kusiner och deras sysslingar ha någon form av autism!Och det har ingen av oss.Ts; är det någon annan i familjen som varit tågångare som barn (och/eller vuxen)? I vårt fall har vi fått höra att det helt enkelt är något ärftligt./fortfarande tågångare då och då
    ja, jag gick på tå länge o kan ff göra det emellanåt om jag inte tänker mig för.
  • JAG är BÄST
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-03-16 14:50:27 följande:
    Om det där skulle stämma, skulle både min pappa, min faster, jag, min syster, mina kusiner, mina båda barn, deras kusiner och deras sysslingar ha någon form av autism!Och det har ingen av oss.Ts; är det någon annan i familjen som varit tågångare som barn (och/eller vuxen)? I vårt fall har vi fått höra att det helt enkelt är något ärftligt./fortfarande tågångare då och då
    Det KAN vara ett tecken jag säger inte att det är så. Men bra om TS kollar upp det iallfall.
  • JuliaåRonjasmammis
    JAG är BÄST skrev 2010-03-16 14:54:04 följande:
    Det KAN vara ett tecken jag säger inte att det är så. Men bra om TS kollar upp det iallfall.
    Jovisst, kan man ta det säkra före det osäkra, men nog borde väl i så fall finnas fler symptom? Att enbart tågång skulle visa på autism verkar väldigt konstigt.
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Anonym (tågång)

Sonen är fö helt "normal" bortsett från att han stakar sig lite emellanåt när han pratar, tex." vet du vet du vet du", a-a-a-tt osv. han har även lite svårt med läsningen i skolan(lite sen) annars fullt normal

• 8nilam3

Min bonusson gör också det nästan jämt. Han är 7½, och det beror på att han gick så mycket i sin gåstol när han var liten!

• gumsan74

Min dotter är 14 år och har alltid gått på tå varvat med att gå på hela foten. Inga större fel på henne i övrigt{#lang_emotions_wink} Även min mamma gick/går ofta på tå, så även min kusin. Inget farligt med det!

• Bempa

Min sons klasskompis har gjort så. Nu har dom opererat båda fötterna, o han går "som vanligt". Han har inga sjukdomar eller liknande, utan det var bara tågången som var ett problem för honom.

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • Anonym (tågång)

Tack för alla svar!

• ollrika

Någon tipsade om att man kunde låta barnet gå i trätofflor. De ramlar ju av om man inte sätter ned foten ordentligt!

Svar på tråden sonen snart 8 år går på tå!