För mig svartnar det framför ögonen när jag reser mig upp (BIM -4) Någon mer som upplevt det?
Har ju redan ställt frågan... Känns ganska olustigt. Snälla svara någon!!
Har ju redan ställt frågan... Känns ganska olustigt. Snälla svara någon!!
Japp, så hade jag det några få gånger.
Men vad beror det på?!
blodtrycksfall, skulle jag gissa på. kan jag oxå få ibland om jag reser på mig för fort pga lågt blodtryck, ibland kan man behöva ngt sött (brukar gå över om man äter ngt sött), stressad, sovit för lite, gravid, PMS, blodbrist, ja you name it.
Ingen aning.
Det visade ju sig att jag var gravid och när man är det ökar mängden blod i kroppen så hjärtat får arbeta mer.
"Yrsel och svimningskänslor är ganska vanliga i början av graviditeten när blodsockernivåerna ändras. Det är också en tid av omställning – kroppen vänjer sig vid höga nivåer graviditetshormoner. Det är också vanligt att må illa och kräkas, vilket kan leda till vätskebrist. Detta har en tendens att göra yrsel och svimningskänslor värre. Om du dessutom har järnbrist, är det ytterligare en faktor som kan göra det värre.
Blodtrycksförändringar under graviditeten kan också göra att du känner dig yr. I början och mitten av graviditeten vidgas venerna av hormonet progesteron, vilket ofta leder till sänkt blodtryck (CKS 2007). Detta är särskilt märkbart när du ställer dig upp hastigt (Chen et al 1999)."
Tack så mycket för era svar!! Jag brukar aldrig ha så här, så det känns lite obehagligt. Hoppas naturligtvis på ett plus, men ska testa efter helgen. Har ätit och sovit normalt och är inte alls stressad så tror inte att det är det. Men kanske bara ett blodtrycksfall iallafall... Hoppas på att det är ett grav symtom, men vill så klart inte hoppas för mycket...
är du inte van vid det så kanske det är ett symptom. många kvinnor som får yrsel och t.o.m. svimmar p.g.a. graviditet. för en annan är det mer vardag så man kan ju undra hur det ska bli sen... jag är mkt lågt blodtryck. min man är likadana så det ser ju lite roligt ut när vi båda två blir helt yra, snubblar in i väggen eller måste sätta sig snabbt =)