• lycra

Hur mycket har ni i studieskuld? & hur funkar det?

Ska plugga i 4 år med start i höst.. hade tänkt ta fullt lån eftersom jag inte vill leva snålt. Men jag HATAR att ha lån... funderar på att ta bidraget & jobba ihop resten, men då kanske jag inte hinner med allt i skolan? Om jag tar fullt i 4 år så kommer studieskulden vara på 181000... känns så himla mycket... blir runt 600-700 i månaden i 25 år. Hur har ni det o hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur mycket har ni i studieskuld? & hur funkar det?
  • Maggis

Läste till sjuksköterska (3 år) och stannade på 165 000 ca i skuld. Återbetalningen baseras på min lön och det lustiga är att nu när jag varit hemma, har jag betalat som mest pga rejält lönelyft förra året. Jag lägger 815 kr/mån i nuläget.

Var ensamstående när jag pluggade och hade inget val än att ta fullt lån, hade inte klarat mig annars. Jobbade ändå hela sommaren och lite på helger men fick ju tänka mig för så det inte blev för stora pengar. Sjukt.

Nu är detta några år sedan så jag vet inte om reglerna ändrats men så gjorde jag iaf.

• Jennie Brunflo

Jag har tagit fullt lån och jag har lånet som baseras på inkomsten. Jag betalar per kvartal.
    Jag hade inte tyckt det var värt att jobba ihop hälften. Det var nog med att hinna med skolan. Om jag dessutom hade tvingats jobba och ÄNDÅ leva på existensminimum....det hade jag inte klarat.

Men det är jag det!!!

Jag hade en tjej i min korridor som gjorde just det. Hon jobbade på akuten och på simhallen samt pluggade heltid. Det funkade för henne!

Obs!
    Jag kommer betala av mitt studielånet resten av mitt liv. Jag har det gamla lånet som inte delas upp på 25 år. 600kr/månade i 25 år...tycker jag låter helt ok!!!
    Om jag inte har helt fel så tror jag att jag betalar runt 750kr/månaden...resten av livet.

• My 2

har ca 200 000 i lån (fullt i 4 år), har det gamla lånet och betalar alltså 4% av bruttoinkomsten till CSN, just nu 980:- / månad. Klart det känns, men utan min utbildning hade jag inte varit där jag är idag så egentligen är det inget högt pris att betala.

Har alltid varit avundsjuk på de som har högskola/universitet i sin hemstad så de kunde bo kvar hemma under studietiden....

/my

• Blue

Jag har studieskulder på strax under 250 000. Tog fulla lån i 4,5 år. Har de gamla lånen där man betalar av en viss procent av inkomsten. Just nu betalar jag 1105 kr/månad. Visst svider det lite, men utan utbildningen hade jag inte haft det jobb jag har och som jag trivs med så det är helt klart värt det!

• Girlfriend in a coma

Jag har ca 165 000 kr nu och är klar med min utbildning, har inte börjat betala av än men så snålt som man får leva trots lånet förstår jag inte hur man skulle klara sig utan. Det är sjukt hur lite pengar man ska klara sig på, studenter har egentligen mer utgifter än andra som jobbar eftersom litteraturen ibland kan gå upp emot 100o kr per månad. Någon borde förstå det snart...

• Tant Green

Jag tog fullt lån i 6 år och det blev en skuld på 370 000.
    Jag jobbade även varannan helg men hade ändå svårt att få pengarna att räcka (och att få tiden att räcka till att plugga). Om man klarar sig beror väl framförallt på vad man har för hyra och om man får bostadsbidrag. Var försiktig med bostadsbidrag om du inte pluggar hela året. Eftersom de räknar inkomsten för hela året (även om du bara haft bostadsbidrag under några månader) så blir man lätt återbetalningsskyldig för hela bidraget.

Nu betalar jag ca 1300 i månaden på lånet, och får väl göra det tills jag går i pension... men det är värt vartenda öre. Hade jag inte pluggat hade jag haft mycket lägre lön.

• Joker

Här är en som jobbade vid sidan om för att slippa ta studielån. För mig funkade det bra, jag hann med både plugget och även att vara aktiv i kåren förutom jobbet. Visst, jag hade inte lika mycket att leva på per månad som de som tog fullt lån, men idag är jag väldigt glad över att ha min utbildning och vara utan lån.

• Xerxez

Vi har båda studieskulder på nästan 300 000 var... Det är bara att acceptera och betrakta det som en extra skatt man inte kommer ifrån. Det blir 1000:- per månad x2 för oss i alla oändlighet.

• linhen

Lycra: Vad har du tänkt att du ska plugga? Jag hoppas det går bra för dig! För att (tyvärr) landa dig på jorden så kommer du att få leva snålt trots fullt lån.... Det är sjukt att studenter får så lite..... Lycka till!

• mamma035

Jag tog fulla lån i två år, har ca 160 000:- i skuld. Jag betalar 900:-/kvartal.

Svar på tråden Hur mycket har ni i studieskuld? & hur funkar det?