• Uppåt

Glipor i parketten

Hej, vårt parkettgolv är väldigt slitet och nu har det blivit glipor liksom i själva fyrkanterna (om ni fattar, det kanske är det som kallas glipor mellan stavarna) och de här fyrkanterna sviktar då också. någon som kan förstå vad det beror på och vad bör vi göra, vi bor i hyresrätt.
    Hur sköter man i övrigt ett parkettgolv: vet ej om det är oljat eller lackat.

• Svar på tråden Glipor i parketten
  • k girl

Trä är ett levande material som krymper när det torkar och sväller när det är fuktigt. Det har varit väldigt kallt och torrt i vinter så sannolikt har träet krympt och kommer att svälla igen under våren när luftfuktigheten ökar. Ni bör sannolikt inte göra någonting åt ert parkettgolv eftersom ni bor i hyresrätt. Undvik att skura med varmvatten, det gör trägolv grådassiga.

• Uppåt

okej, tack, läste det där någon annstans tror jag, tack, då avvaktar jag lite grann.

• Uppåt

Fast nu undrar jag ändå: kan det verkligen bli glipor mellan de där delarna plattorna består av. Kan förstå att det blir glipor mellan plattorna men inte I plattorna. På andra plattor ser man ju överhuvudtaget inte att det finns några delar. Jag är rädd att det är fuktskadat av de få gånger vi varit tvunga att torka golven. ( haru ju barn)

• Pappa G

Är det fiskbenslagd parkett så kan det bli sprickor så också.
    Avvakta som sagt lite.

Måste golvet våttorkas så ha mycket lätt fuktad trasa och eftertorka.

Svar på tråden Glipor i parketten