• ROXTAH

    Min 4-åring skriker utan anledning

    Hej
    Jag har en dotter som är fyra år. För ett år sedan var hon en helt annan flicka.

    Idag skriker hon utan anledning. Det kan vara när hon pusslar, äter...ja...finns ju inga speciella tillfällen. Hon gör det jämt.
    Hon kan vara tyst och plötsligt skrika AAAAAAAAH

    Hon gör det även bland folk.

    Det värsta är att hon ibland blir hysterisk för så lite. Detta är ett annat stadie. Som idag då vi skulle åka hem från inköpscentret. Vi gick som vanligt och åkte rulltrappor upp mot bilen. Sedan bara fick hon anfall och började gapa och skrika att hon ville vara kvar där. Det är ju vanligt att barn tycker något är kul och blir ledsna när man bryter det roliga. Men nästan alla dessa gånger är utan anledning. Hon hänger upp sig på en sak och skriker och slåss framför folk.
    Vi försöker hantera det med att ta upp henne, krama henne och tala lugnt.

    Idag tog det 20 minuter att få henne lugn. Sedan efter detta var hon jätte glad och go.

    En annan gång skrek hon sig genom hela City så att folk stirrade. Hon har ett fruktansvärt ha begär...Vet inte hur jag ska hantera det.

    Hon kan även sitta ner lugn och pussla eller leka med annat. Hon skriker på en att man ska komma och leka med henne. Man kan till exempel inte just då för att man står med kladdiga händer under bakning.
    Då blir hon hysterisk och börjar slänga saker, skrika och slå på en. Det går från noll till hundra detta!

    Och när man sätter sig och leker med henne så heter det att man ska gå bort. Hon skriker på en och är oöm mot leksaker och inredning.

    Det kan ta en halvtimme att upphäva sådant här....

    Hon är en så fin och kreativ flicka. Men många gånger om dagen blir hon på detta viset. Hör det till åldern? Hur ska jag hantera detta?

    Det gör så ont inom mig. Vill inte bli arg på henne. Kan inte bli arg på henne. Hur ska jag göra att hon slutar skrika så. Hon har varit sådan i ett halvår nu...

  • Svar på tråden Min 4-åring skriker utan anledning
  • LillePluttansMamma
    Hej

    Jag har oxå en dotter på 4år och hon som din dotter har börjat skrika,smälla igen dörrar,kastar saker omkring sig mm = Trots.
    Våra små liv är i en rolig trots period som man som förälder får blunda lite åt :o)
    Dom formar sina liv o personligheter mer o mer.

    Jag har några tips som har fungerat för oss:

    Innan ni ska åka till mataffären ,säg inte till barnet: nu får du inte bråka/skrika på affären- självklart börjar barnet att bråka/skrika om man säger det.

    Uppmuntra barnet istället o säg tex att är du snäll i affären så kanske du kan få köpa något. Men köp inte något varje gång ni är i affären utan bara ibland så då lär sig barnet att om jag är snäll så kan jag få något. Tex. tuggummi,tidning,frukt.

    Jag kan säga att detta har hjälpt oss med våran dotter o hennes "jag vill ha.." utbrott o tjat som var i affären förut.
    Hon kan fråga oss om hon får köpa en tidning,tuggummi o ibland säger jag ja o ibland nej.
    Men det blir inget tjat längre utan hon nöjer sig med vårat svar.

    Hon testade en gång med att lägga sig på golvet o skrika då hon inte fick köpa en tidning när vi stod vid kassan... men jag höll mig lugn o sa till henne: att idag ska vi inte köpa en tidning utan nu går mamma o betalar sen åker mamma hem om du ska med hem så får du följa med nu... jag gick fram o plocka upp maten på bandet då kom min dotter o allt var bra igen.. då berömde jag henne att hon var duktig som la tillbaka tidningen o kom till mig.

    Vi har även börjat med att varje höst så får dottern börja spara pengar i sin spar gris som hon sen får använda sig av att köpa leksaker för mm varje sommar,har gjort så nu i 2års tid o hon tycker det är jätte kul o spännande att få köpa för sina egna pengar som hon har sparat ihop. Plus så får hon lära sig att spara till saker som hon vill köpa.

    Det med att din dotter helt plötsligt börjar skrika är oxå en slags trots o att hon visar att "här är jag ser ni mig?... "  när hon börjar att skrika prata med henne då.. börja en lätt diskussion med henne eller få henne intresserad av något annat som tex ska du o mamma rita en häst, lägga ett pussel, gå ut , bada mm då får ni henne att glömma bort det som hon nyss hade tänkt att påbörja.

    När hon börjar slåss eller bitas så ta tag i hennes armar o berätta lugnt att det gör ont när hon gör så, slutar hon inte så gå in med henne på hennes rum o säg att hon får komma ut när hon säger förlåt.

    Några tips o råd som har hjälpt oss med våran söta 4åring med full av bus o trots hoppas det hjälper er med eran dotter
  • ROXTAH

    Hej

    Vi leker otroligt mycket ed henne. Hon får lära sig att vi har jobbtider (internetbutik och skribent) och att det finns lektider då vi ritar, cyklar och så vidare.

    Men det är lite frustrerande just nu då det övergått till "anfall". Ett exempel är att hon vill gå ut och leka och vill ha på sig sin jacka. Vi tar fram den och hon vill plötsligt inte. Vi hänger då upp den. Då vill hon ha den. Och då får hon fram den igen och vi säger -"Nu får du bestämma dig".

    Hon vägrar igen och blir tillslut arg på oss. Senast idag skrek hon på oss som besatt. Jag blev rädd för henne! Kastade saker, rev sig, rev mig, ville bitas och låg på golvet och skrek halsen av sig. Detta pågick i en timma.
     Plötsligt efter en timme så tvärslutar det och hon blir glad igen.

    Jag hittade en tråd i ett annat forum. Där var det flera som tydligen gått till läkaren med detta och fått råd att ge barnet örfilar och hälla vatten över barnet. Man kan ju verkligen undra om dessa verkligen var föräldrar.

    Hon har en så stark vilja och det har sedan sist jag skrev utvecklats till hysteriskt besatt skrik. Och detta håller i sig mellan 40 minuter till en timma. Vi försöker bara lugna henne, krama om henne även om hon rivs, göra så hon inte slår i och skadar sig. Detta är frustrerande, hon är inte kontaktbar under denna stund..

Svar på tråden Min 4-åring skriker utan anledning