• CTMT

Är Citodon farligt att ta som gravid?

Jag hade för mig det, men nu i vecka 31 har jag fått Citodon utskrivet av läkaren på mödravården för foglossnings- och spänningshuvudvärksbesvär.
    Jag får ta 1-2 tabletter max 4 ggr/dagen (men jag kommer ta så få tabletter som möjligt...)

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Är Citodon farligt att ta som gravid?
  • Lillan7704

Nej, det ska inte vara farligt.

• Jezamine

Vad sade läkaren till dig som skrev ut dessa? Han borde väl veta?

Avstängd tills vidare
  • paloma84

Ska inte vara farligt, sägs det.

Jag råkade ta en när jag var gravid, skulle ta en alvedon men råkade ta fel. Så jag fick panik, men fick veta att det ej var farligt och att gravida kan få det utskrivet.

• KickiHH

jag går på spec.mödrarvården och har av läkare dät fått utskrivet citidon för huvudvärk och migrän. Det känns ju inte så roligt att ta men min läkare försäkrade mig att det inte ska vara någon fara

• Skogsflickan

Jag fick citodon av spec.mödravårdens läkare då jag tog treo comp innan vid migrän. Det var inga problem. Sen fick jag det för den djävulska foglossningen så jag åtminstone kan gå.

Bebben verkar mått bra hela tiden och gjort ett antal UL den växer över måttet och allt såg bra ut.

Har läkaren rekommenderat det så tror jag inte de skriver ut ngt som skulle vara farligt för dig eller barnet. jag litar i allafall på min läkare då hon jobbat som spec i över 20år och jag är inte den första som får citodon.

Jag kan inte ta vanliga migrän mediciner eller smärtstillande som andra gravida får pga allergi och eftersom citodon verkade bäst på mig utan trötthet eller liknande så är jag mkt nöjd med dom. Kan äntligen gå utan så mkt smärta så det känns som hela underredet och höfter ska smulas sönder..

Lycka till

• Jezamine

Citodon kan orsaka gallsten,förstoppning samt kramp från gallvägarna.(en parentes)

Avstängd tills vidare
  • CTMT
    Jezamine skrev 2010-03-16 17:00:43 följande:
    Vad sade läkaren till dig som skrev ut dessa? Han borde väl veta?
    Hon sa att det inte var någon fara... så man får väl lita på det?
  • oxytocin

Jag fick Citodon/Panocod utskrivet sista månaderna av min förra graviditet p g a vidrig foglossning och andra smärtor så det ska vara ett godkänt preparat. Var beredd på att du kan bli redigt förstoppad av dem... {#lang_emotions_foot_in_mouth}

• CTMT
    oxytocin skrev 2010-03-18 09:31:39 följande:
    Jag fick Citodon/Panocod utskrivet sista månaderna av min förra graviditet p g a vidrig foglossning och andra smärtor så det ska vara ett godkänt preparat. Var beredd på att du kan bli redigt förstoppad av dem... 
    Ja jag har märkt det... därför fick jag tips på laxerande också ;)
  • oxytocin
    CTMT skrev 2010-03-18 09:43:24 följande:
    Ja jag har märkt det... därför fick jag tips på laxerande också ;)
    Så bra. Vid min förlossning hade jag inte fått gå på toa på 2 v... ingen hit! Och det tog ytterligare 3 dagar innan jag fick hjälp med det på BB... {#lang_emotions_yell}
  • CTMT
    oxytocin skrev 2010-03-18 10:03:33 följande:
    Så bra. Vid min förlossning hade jag inte fått gå på toa på 2 v... ingen hit! Och det tog ytterligare 3 dagar innan jag fick hjälp med det på BB... 
    2 veckor??? Ojojoj... är det ens möjligt? Du måste ha levt på mycket flytande då? Nej det är absolut ingen hit med förstoppning, det kan ju göra lika ont som en värk, haha!
  • oxytocin
    CTMT skrev 2010-03-18 11:54:40 följande:
    2 veckor??? Ojojoj... är det ens möjligt? Du måste ha levt på mycket flytande då? Nej det är absolut ingen hit med förstoppning, det kan ju göra lika ont som en värk, haha!
    Nä jag åt fast föda. Så gissa om jag var uppblåst... 
  • Yozefeehn

Konstigt att ni får Citadon utskivet.. Citadon är nämligen väldigt beroendeframkallande.

Min läkare berättade det för mig när jag sa att jag hade tagit det, och att Citadon skivs ut då till gravid, frågan är hur bra det är ?

• Imasy

Jag har citodon till vardags, alltså inte pga grav besvär.

Tog upp detta med läkaren, då jag var orolig för fosterskador mm. Men det skulle inte vara farligt enligt min läkare. Det som kan hända är att bebisen kan få lite abstinensbesvär efter förlossningen.

Så de sa att det är önskvärt om jag låter blir, men jag kan fortfarande äta dem, om jag vill.

• CTMT

Jag ifrågasatte också läkaren ang. om det inte var beroendeframkallande eller ej, men hon sa att det inte var det. Men huvudvärken (främst) kommer ju tillbaka så fort citodon slutar verka och då känner jag att jag gärna vill ta en tablett till... så nog kan det vara beroendeframkallande. Men jag har varit "smart" och hållt mig till alvedon och vila (om inte hjälpt lika mycket, men ändå), och jag ska prata med min BM imorgon om det...

Att bebisen får abstinensbesvär när den kommit ut är ju inte bra... fick jag ingen som helst upplysning om...

• UnderYtan
    Sockerbit skrev 2010-03-21 17:02:54 följande:
    Konstigt att ni får Citadon utskivet.. Citadon är nämligen väldigt beroendeframkallande.Min läkare berättade det för mig när jag sa att jag hade tagit det, och att Citadon skivs ut då till gravid, frågan är hur bra det är ?
    Det beror ju helt på situation och person. Bara för att ett läkemedel sägs vara beroendeframkallande så betyder det inte automatiskt att man blir beroende. Ibland får man väga för och emot också beroende på vilken slags smärta man har.
    ?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • UnderYtan

Om du tänker på bebis så är det inte risk för fosterskador eller något sådant eftersom du är i tredje trimestern. Citodon bör användas med försiktighet under första trimestern, men om exponering redan skett föreligger ingen orsak till ett avbrytande av graviditeten. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas.

Det vill säga att har du ätit det under längre tid regelbundet så kan barnet känna av det när den kommer ut men det är inget farlig i sig. Och det är aboslut inte alla barn som får abstinensbesvär.

Jag är själv ordinerad maxdos/dag av citodon som jag kan ta när jag behöver på grund av svår smärtproblematik i huvud och kropp. Jag försöker dock ta alvedon oftast och vila, ha värmekudde osv. men behöver jag citodonen så tvekar jag inte.

Det är vanligt att citodon skrivs ut till gravida som behöver en starkare värktablett.
    Tänk bara på att inte mixa alvedon och citodon. Det måste gå tid emellanåt för annars får du i dig för mycket paracetamol vilket inte är bra för din lever osv.

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Imasy

Jag glömde att tillägga att det var enligt min läkare heller inte önskvärt att ta citodon under tiden man ammar heller, i och med att det går ut i mjölken.

• gudrunberit

Hej. Sent omsider lägger jag in ett inlägg här {#lang_emotions_wink}.

Jag äter citodon för diskbråck och är i början av graviditeten. Jag har pratat både med bm och en överläkare på en smärtklinik som anser att att man kan äta Citodon. Det är ingen fara som helst för barnet i början eller i mitten av graviditeten. Det bryts då ner i mammans lever och belastar inte barnet. I slutet av graviditeten, enl överläkaren, ska man inte äta det eftersom då kommer det att finnas kvar i barnet vid födseln och barnets lever kan inte riktigt hantera att bryta ner kodeinet som omvandlas till morfin i kroppen. Barnet kan även födas med beroende.
    Han har dock aldrig varit med om att det tillstött komplikationer, men risken finns att barnet kan få andningsuppehåll då det föds. Det hade han dock aldrig hört hade hänt.
  • Fia007
    CTMT skrev 2010-03-21 17:29:01 följande:
    Jag ifrågasatte också läkaren ang. om det inte var beroendeframkallande eller ej, men hon sa att det inte var det. Men huvudvärken (främst) kommer ju tillbaka så fort citodon slutar verka och då känner jag att jag gärna vill ta en tablett till... så nog kan det vara beroendeframkallande. Men jag har varit "smart" och hållt mig till alvedon och vila (om inte hjälpt lika mycket, men ändå), och jag ska prata med min BM imorgon om det... Att bebisen får abstinensbesvär när den kommit ut är ju inte bra... fick jag ingen som helst upplysning om...

Ursäkta mig men det va det dummaste jag hört, "inte beroendeframkallande"?! Det är kodein i Citodon och det ÄR MYCKET beroendeframkallande kan jag tala om! Det är absolut inte dig jag kallar dum utan läkaren, vilket päronhuvud!
Svar på tråden Är Citodon farligt att ta som gravid?