• vill bli mamma meddetsamma

hur våttorka/moppa parkettgolv?

Vi har parkett i hela huset, i några rum gammal parkett från 1960, nyslipad sådan och i andra rum ny rätt billig ekparkett. Jag moppar OFTA men såpvatten, inte så värst mycket vatten på moppen men det blir ju ändå fuktigt. Men nu börjar jag tänka att det kanske inte är så bra för våra parkettgolv... Hur gör man annars?

• Svar på tråden hur våttorka/moppa parkettgolv?
  • sannabanana

Såpa är inte så bra för parketten... Det bästa och enklaste att använda som är skonsammast för parkettgolv är vanligt handdiskmedel typ Yes eller liknande...

Jaha, jag som trodde såpa var det mest skonsamma av allt. typiskt...! varför är det inte bra?

• mija81

Min man är golvläggare. Och enligt honom så är det såpa som gäller. Vi använder gulsåpa för att den luktar lite godare än grönsåpa tycker jag. Och så är det så lite vatten som möjligt. Jag får inte använda annat medel än såpa och så ska moppen vridas ur så mycket man bara kan. Men visst blir det fuktigt, går ju inte att undvika...

Vad skönt att höra att såpa duger! Jag använder den som har doft av citrus. Mmmm så gott det luktar! Men är det OK att moppa sina golv varje eller varannan vecka?

• Blitz

Jag våttorkar min parkett, så lite vatten som möjligt så träet inte drar åt sig vätskan och reser sig..

Har en sprejflaska med medel för parkett o en sån där platt mopp.. Annars är det kallvatten som gäller för trägolv, det är iaf vad jag hört =)

• Pappa G

Varför våttorka ett parkettgolv?
    Fläckar tas bort med mycket lätt fuktad trasa, och sedan eftertorka med en torr.

Pappa G skrev 2010-03-17 16:52:57 följande:
    Varför våttorka ett parkettgolv?Fläckar tas bort med mycket lätt fuktad trasa, och sedan eftertorka med en torr.
    men vadå, moppa gör väl alla? ska man ligga på huk med en trasa i hela sitt hus?
  • Pappa G
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-03-17 17:59:21 följande:
    men vadå, moppa gör väl alla? ska man ligga på huk med en trasa i hela sitt hus?
    Nej, det var inte så jag menade.. Dammsug, eller använd torr mirakelmopp!
    Köket behöver kanske våttorkas ibland.

det lät spännande med torr mirakelmopp, det ska jag kolla upp!

• Blitz

Men vaddå, ska man torrmoppa? Va e vitsen me de isåfall, dra en torr trasa över golvet, de lär väl knappast få bort fläckar om man har några? {#lang_emotions_undecided}

Det här får ni utveckla?

• Pappa G

Fläckar måste man ju självfallet ta med en lätt fuktad trasa, men här vi få sådana i sovrum, vardagsrum etc.

• sannabanana

Tycker du att såpan funkar bra så kör med det...väljer själv efter hur det luktar...

När jag gick en golvvårdsutbildning fick vi veta att på lackat parkett är det bästa ett milt (phneutralt) rengöringsmedel.

Såpa har egentligen ingen bra rengöringseffekt utan är främst för att återfetta obehandlade trägolv ( tex oljade eller såpskurade)

Däremot så är ju såpa det bästa alternativet ur miljösynpunkt

• Arentorpbebis

Vi blandar vatten och såpa i en blomspruta och sprutar ett par gånger på moppen å torka golvet (å spruta igen när moppen verkar för torr)

Svar på tråden hur våttorka/moppa parkettgolv?