• Nr 14

Hur länge "får" man vara föräldraledig?

Hej!
    Det verkar som att man får vara hemma på heltid 18 månader och sen får man gå ner i tid. Men om man vill vara hemma på heltid längre än 18 månader - måste man fråga sin arbetsgivare om lov då och isåfall om dom säger nej, är det ett skäl att ge mig sparken isåfall?
    Nån här som valt att var hemma längre än 18 månader på heltid och att det varit ok med arbetsgivaren?

• Svar på tråden Hur länge "får" man vara föräldraledig?
  • PerG

Du får lov att vara hemma längre än 18 månader under förutsättning att du tar föräldrapenning för motsvarande tid du är ledig.

• Vickan I

Fram till barnet är 18 mån har man rätt att vara hemma utan att plocka ut några föräldradagar alls (om man har råd vill säga samt inte bryr sig om sin SGI).

Efter barnet blivit 18 mån kan arbetsgivaren kräva att man ska plocka ut fulla dagar för att få vara hemma föräldraledig på heltid, dvs ta ut 5dgr/v föräldrapeng. Har man många dagar kvar då (om man lyckats spara ihop dagar) så kan man minst vara hemma tills dagarna tar slut. Det kan arbetsgivare inte säga något om.

Men har man inte så att man kan ta ut 5 dgr/v så kan arbetsgivare säga att man ska jobba, om barnet är över 18 mån.

Vi har ex sparat på dagarna så att vi kan vara hemma till sonen blir iaf 2 år. Tog 2 dgr/veckan första året och 5 dgr/v nu för att skydda SGI:n samt att jobbet kräver det.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Pink Muffin

Jag har varit hemma i drygt 5 år... Min arbetsgivare har inte sagt någonting om det! Jag har jobbat lite extra (typ en helg här och där), men det har helt och hållet varit på mitt initiativ och när jag har velat... Min arbetsgivare har aldrig lagt sig i hur många föräldradagar jag tagit ut, men jag har själv varit noga med att skydda min SGI!

♥♥♥ Signe 050204 ♥♥♥ Alfred 061108 ♥♥♥ Valter 080621 ♥♥♥
  • Vickan I
    Pink Muffin skrev 2010-03-16 22:00:57 följande:
    Jag har varit hemma i drygt 5 år... Min arbetsgivare har inte sagt någonting om det! Jag har jobbat lite extra (typ en helg här och där), men det har helt och hållet varit på mitt initiativ och när jag har velat... Min arbetsgivare har aldrig lagt sig i hur många föräldradagar jag tagit ut, men jag har själv varit noga med att skydda min SGI!
    Men då har du väl varit hemma med flera barn efter varandra och det är ju en annan sak? Men skönt med en arbetsgivare som inte kräver att man kommer och jobbar . Skulle de aldrig gå med på på mitt jobb...
  • Nr 14

Ok - så om jag fattat detta rätt så kan jag alltså vara hemma längre om jag tar ut 5 dagar / v (vilket jag tänker göra efter dotterns 1 års dag ändå). Sparar för fullt nu så jag ska kunna vara hemma läääääänge...

• Pink Muffin
    Nr 14 skrev 2010-03-16 22:06:13 följande:
    Ok - så om jag fattat detta rätt så kan jag alltså vara hemma längre om jag tar ut 5 dagar / v (vilket jag tänker göra efter dotterns 1 års dag ändå). Sparar för fullt nu så jag ska kunna vara hemma läääääänge...
    JA! Kan man leva snålt och inte ta ut så mkt dagar före 1-årsdagen samt kanske jobba lite extra så räcker ju dagarna länge även om man skyddar sin SGI genom att ta 5 dgr/v efter ett år.
    Vickan I skrev 2010-03-16 22:04:57 följande:
    Men då har du väl varit hemma med flera barn efter varandra och det är ju en annan sak? Men skönt med en arbetsgivare som inte kräver att man kommer och jobbar . Skulle de aldrig gå med på på mitt jobb...
    Ja, jag har varit hemma med 3 barn i rad. Beror givetvis på vilket jobb man har och hur utsatt arbetsgivaren är. Jag är landstingsanställd.
    ♥♥♥ Signe 050204 ♥♥♥ Alfred 061108 ♥♥♥ Valter 080621 ♥♥♥
  • Vickan I

Om man som oss har tagit 2dgr/veckan under 1 år och 5 dgr/veckan resterande tid så räcker det till strax över 2 år. Då har vi lite dagar sparat för framtiden också när det kan behövas.

• Vickan I
    Pink Muffin skrev 2010-03-16 22:11:05 följande:
    Ja, jag har varit hemma med 3 barn i rad. Beror givetvis på vilket jobb man har och hur utsatt arbetsgivaren är. Jag är landstingsanställd.
    Härligt det låter. Jag började precis jobba och tycker iofs det är ganska roligt, men lillkillen är hemma med pappa och till hösten går jag hem igen några månader.

Är statligt anställd och de jagar oss tillbaka så fort de bara kan. Min chef höll på att sätta i halsen när jag meddelade att jag skulle gå hem till hösten igen!!!! Inte populärt, men så länge jag har dagar kvar så kan de ju inte hindra mig, men synd att det ska vara så...
Svar på tråden Hur länge "får" man vara föräldraledig?