• elinville

vår 2½-åring har bältros..

Det är sååå skumt! Upptäckte prickar på ryggen på vår dotter som är 2½ år, jag och min sambo höll på att inspektera och jämförde met internet. Frågade oss om det kunde vara vattkoppor för det har hon ju inte haft ännu (trodde vi), men hon var så opåverkad - ingen feber eller nedsatt på annat vis och prickarna kliade inte det minsta.
    Vi bestämde oss för att kolla upp dessa pricka på vårdcentral så det itne var något vi kunde smitta vår 2-veckors bebis med på nåt vis. Hinner inte mer än in på rummet och vias så bli vi skickade till barnakut med frågeställning bältros! Så skumt! För det första har vår dotter haft en mkt lindrig variant av vattkoppor som vi inte ens märkt av, sen har hon lyckats få bältros som man vanligtvis inte brukar utveckla förrän man är gammal och grå typ.
    Som tur var är det ingen fara att ha bältros, ingen behandling behövdes när man var så liten för det blir inte så farligt - inga nervsmärtor eller så. Däremot var det många barnläkare och sjuksköterskor som ville titta för det är inte så vanligt att barn har bältros.

Såå...vår dotter har lyckats med bedriften att ha både vattkoppor och bältros utan minsta besvär!

Maja 0707, Bebis 1002
  • Svar på tråden vår 2½-åring har bältros..
  • kvinnan47

Mysko verkligen för bältros får man som äldre om man inte haft vattenkoppor har jag lärt mej. Min mormor hade bältros och det kliade något fruktansvärt o värkte.

• lia76
    kvinnan47 skrev 2010-03-16 22:19:09 följande:
    Mysko verkligen för bältros får man som äldre om man inte haft vattenkoppor har jag lärt mej. Min mormor hade bältros och det kliade något fruktansvärt o värkte.
    Nepp... Om man haft vattkoppor kan få bältros.
    Ungdomar kan ha fått en primärinfektion som ger bältros och inte vattkoppor.

Bältros orsakas av samma virus, varicella-zostervirus som orsakar vattkoppor och förekommer bara hos personer som har haft vattkoppor någon gång i livet. Efter att man har haft vattkoppor, som kan vara lindrig, finns viruset kvar "sovande" i några nervceller i "nervknutor" (ganglier) nära ryggraden vid kotpelaren. Av en eller annan, oftast oklar, anledning blir viruset aktivt igen och sprids längs de nervtrådar som går från de infekterade nervcellerna till deras hudområde. Viruset sprider sig till hudcellerna och det framkallar hudutslagen.

Barn som får bältros har ofta haft lindriga, ibland oupptäckta vattkoppor i spädbarnsåldern.

En annan riskgrupp är barn som har nedsatt immunförsvar på grund av någon sjukdom eller som behandlas med medicin som försämrar immunförsvaret.

=)
  • elinville
    kvinnan47 skrev 2010-03-16 22:19:09 följande:
    Bältros kan man bara få om man har haft vattkoppor tidigare. Precis som lia76 skriver.

lia76: Då har hon nog haft nån enstaka koppa som bebis verkar det som
    Maja 0707, Bebis 1002
  • sirisdotter

Intressant, jag trodde jag var rätt ung när jag fick bältros vid 46...  GRÅ var jag inte - då.

• elinville
    sirisdotter skrev 2010-03-17 15:14:00 följande:
    Intressant, jag trodde jag var rätt ung när jag fick bältros vid 46...  GRÅ var jag inte - då.
    haha...det var väl relativt ungt enl vår doktor är det vanligast efter 65...men man är kanske inte grå då heller
    Maja 0707, Bebis 1002
Svar på tråden vår 2½-åring har bältros..