• Singelpappa77

Från våtservetter till toapapper?

Min dotter, som är strax över 3 år gammal, är hos mig varannan helg. Nu den senaste helgen la jag märke till att våtservetterna höll på att ta slut, och skrev upp det på inköpslistan - när jag kom på att hon kanske kommit till den åldern då man slutar använda våtservetter helt och hållet.

Jag undrar hur gamla andras barn var när ni gick över helt från att använda våtservetter till att använda toapapper?

Välkommen hem till mig på middag och massage
  • Svar på tråden Från våtservetter till toapapper?
  • busungar

Våtservetter är ju fantastiska att ha hemma jämt. När vår 3 åring bajsat så torkar jag jämt med våtservett först. Har hon kissat blir det bara papper oftast (och oftast går hon på toaletten själv och torkar av sig själv då med papper). Men om kvällarna tvättar vi av rumpan, antingen att vi torkar av den med tvättservetter eller duschar av den.

Våtservetter klarade ju folk sig utan förr, så det är väl inget "måste". Man kan ju torka av med blött papper om det är så....så nog klarar man sig, men våra våtservetter används till allt möjligt så de bara finns här hemma jämt.

Så det är ju helt enkelt så att rumpan ska bli ren och torr efter bajs. Och hur den blir det får man väl välja hur man vill göra.

• strojes

Vi har aldrig använt våtservetter iof men skumtvättlappar blötta med vatten vid blöjbyten. När stora tjejen slutade med blöjor och gick på pottan/toan blev det automatiskt toapapper som användes (enstaka gånger används tvättlapp).

• Maggiepuh

Så fort sonen började gå på toa/pottan slutade vi med våtservetter.

• cloudberry79

Jag har aldrig använt våtservetter, men däremot tvättlappar blötta i vatten. Det slutade jag med så fort vi slutat med skötbordet. Vid bajsblöjor så torkar jag försiktigt med lite toapapper, sedan tvättar jag bort resterna under handfatet.

If you love me - please don't feed me!
  • Singelpappa77

Tack för synpunkterna, det var intressant att läsa dom

Jag kör nog på våtservetter ett tag till. Jag använder dom iofs bara när hon bajsat, när hon kissat vill hon torka själv med toalettpapper. Så en förpackning lär ju räcka fram till sommaren eller så.

Välkommen hem till mig på middag och massage
  • Leos och Vincents mamma

Vi slutade med våtservetter när stora sonen slutade med blöja, då var han tre år.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Marie1978

Vi har aldrig använt våtservetter, vanligt papper eller torklappar med vatten funkar bra.

Måste bara fråga, använder ni våtservetter även på er själva när ni varit på toaletten och gjort det stora??!
    Jag skulle själv tycka det var väldigt obehagligt, har testat lite på handen men känner mig helt klistrig efteråt... Tror även att barn har samma känsla i huden efter, om inte värre.

• Leos och Vincents mamma
    Marie1978 skrev 2010-03-17 16:25:27 följande:
    Vi har aldrig använt våtservetter, vanligt papper eller torklappar med vatten funkar bra. Måste bara fråga, använder ni våtservetter även på er själva när ni varit på toaletten och gjort det stora??! Jag skulle själv tycka det var väldigt obehagligt, har testat lite på handen men känner mig helt klistrig efteråt... Tror även att barn har samma känsla i huden efter, om inte värre.
    Jag använder intim våtservetter ibland på mig själv. För att känna mig fräsch när jag inte kan duscha just precis då.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • ZoZoZ

Många våtservetter innehåller ruskigt mycket kemikalier... Jag använder det så gott som aldrig ens på bebisar. Vatten och lite olja eller babytvål är det bästa! När de börjar gå på potta/toalett finns det i mina ögon ingen som helst anledning att använda våtservetter.

• busungar
    ZoZoZ skrev 2010-03-17 20:39:28 följande:
    Många våtservetter innehåller ruskigt mycket kemikalier... Jag använder det så gott som aldrig ens på bebisar. Vatten och lite olja eller babytvål är det bästa! När de börjar gå på potta/toalett finns det i mina ögon ingen som helst anledning att använda våtservetter.
    Så länge de inte reagerar på huden spelar det väl ingen roll? Eller du kanske tänkte rent miljövänligt?
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-03-17 16:26:55 följande:
    Jag använder intim våtservetter ibland på mig själv. För att känna mig fräsch när jag inte kan duscha just precis då.
    Samma här.

Tycker de är så bra. Det är så lätt när man tar en lapp som är färdigblött och torkar av, snabbt och smidigt :o)
  • supersötasilversara
    Marie1978 skrev 2010-03-17 16:25:27 följande:
    Vi har aldrig använt våtservetter, vanligt papper eller torklappar med vatten funkar bra.Måste bara fråga, använder ni våtservetter även på er själva när ni varit på toaletten och gjort det stora??!Jag skulle själv tycka det var väldigt obehagligt, har testat lite på handen men känner mig helt klistrig efteråt... Tror även att barn har samma känsla i huden efter, om inte värre.
    Jag använder inte våtservetter på mig själv men när dottern (och andra små barn - jag jobbar på förskola) bajsar så räcker det oftast inte med att torka med torrt papper. Det blir inte riktigt rent och resultatet av det blir att de går och kliar sig i rumpan - inte direkt hygiensikt!

Så det bästa är att antingen använda våtservetter eller blött toapapper/tvättlappar när barnen bajsat.
Svar på tråden Från våtservetter till toapapper?