• rlevitte

Paus, vad innebär det?

Jag diskuterade "paus i förhållandet", och det finns saker vi inte blev riktigt kloka på, så jag tänkte att man kan fråga här, man kanske kan få en del svar...

Så, en paus, hur ser ni egentligen på det?  Finns det en konsensus på vad det faktiskt innebära?

Är en paus lite av att man är ihop men bara inte umgås en tid, eller är det mer något som är ungefär som att göra slut och bli ihop igen någon tid senare?  Kallar man fortfarande förhållandet för ett förhållande, kallar man fortfarande varandra för pojkvän/flickvän (eller liknande epitet)?

Får man träffa andra under paustiden?  Eller ska man hålla sig i celibat?  Är det sånt man faktiskt pratar om innan?

Om det nu är ungefär som att göra slut och bli ihop igen, varför gör man inte helt enkelt slut och blir ihop igen senare?  Vad är skillnaden?

Finns det något jag har glömt fråga?

(mest är jag nyfiken på svaren från monogama...  paus har jag inte hört så mycket om i polysammanhang)

• Svar på tråden Paus, vad innebär det?
  • JellyBean

Pause för mig....Om en kille säger att han vill ha pause så men andra ord säger han att han inte är så intresserad av mig. Så för att spara bådas tid säger jag bara om du vil ha pause så varsegod men jag kommer inte vara kvar när du kommer tillbaks.

Detta har sparat mig massor av bortkastat tid =)
    Det sållar liksom ut grodorna från prinsarna.

• JellyBean
    Lathunden skrev 2010-03-17 00:52:50 följande:
    För mig betyder paus att förhållandet är slut.
    Håller med.
  • pluvdo

I de flesta fall skulle jag tro att någon som föreslår en paus vill ha slut på förhållandet, men inte kan med att säga det rakt ut. Då säger den att den vill ha en paus, sedan rinner allting bara ut i sanden.

• rlevitte
    Lathunden skrev 2010-03-17 00:52:50 följande:
    För mig betyder paus att förhållandet är slut.

Kategoriskt eller kan det bero på motivering?

Mvh,

Richard

• grodängel

Paus är ett finare sätt att säga att man vill göra slut för mig, men man måste tala igenom reglerna med sin partner så att båda två uppfattar sakerna på samma sätt och inga missförståd uppkommer ifall man skulle så att säga hitta tillbaka till varnandra.

• vap

Har man varit tillsammans i några månader skulle jag nog säga att förhållandet är dömt att misslyckas.
    Men vid ett mångårigt förhållande ställer jag mig lite tveksam det kan ju vara så för att ev rädda den kärlek man har genom att vara ifrån varandra en tid (bo på skilda håll men kanske börja dejta igen och göra kul saker tillsammans).

Det är en svår hypotetisk fråga du lär nog få lika många olika svar som personer som svarar. Finns så många faktorer som kan spela in för hur mycket man vill satsa på sitt förhållande eller inte.

• rlevitte

vap, det du skriver är väl generellt så som jag tänker om det (sen vet jag inte om mångårigt är det bästa måttet, jag skulle nog hellre prata om djup...  fast "mångårigt" kan ju få bli ett metaforiskt mått så att säga )

Jag är fortfarande, just i läget "paus i mångårigt förhållande", nyfiken på vad svaren skulle bli på mina specifika frågor...  Ytligt, må så vara, men jag är nyfiken på definition och hur folk tänker runt det...

Mvh,

Richard

• cloudberry79

Jag tror serien Vänner har lärt de flesta vikten av att prata om vad en paus innebär {#lang_emotions_laughing}. Jag ser det lite som betänketiden inför en skiljsmässa. Alltså en period som man lever isär och därefter bestämmer om man ska gå vidare tillsammans eller om man ska gå skilda vägar.

If you love me - please don't feed me!
  • Miss Maya

Jag tror faktiskt paus innebär flera saker. Jag är inte säker på att det finns en definition och så är det. För mig kan paus betyda att man har ett avbrott i förhållandet och har mycket lite kontakt och får träffa andra, men på något sätt är ändå "målet" att kunna återuppta förhållandet. Eller så får man se vad som händer. Man kanske börjar dejta igen efter ett tag och återupptäcker.

Paus kan också betyda att man fortfarande kallar sig pojkvän/flickvän. Men inte ställer några krav eller har en fruktansvärt intensiv kontakt. Ja men ser vad som händer, men man väljer att inte träffa andra.

Rent spontant, om jag måste välja, skulle jag se det som alterantivt ett dock. Ordet paus säger ju att man inte är tillsammans den tiden, egentligen. Men det behöver inte vara det. Det kan ju vara något man pratar sig fram till, vad betyder det för oss. Jag hade en paus i mitt förhållande. Då hade vi bestämt att vi inte fick träffa andra (för att han inte ville det).

Svar på tråden Paus, vad innebär det?