• Skabbig

Står man upp för yttrandefrihet om man driver med Förintelsen?

Den senaste veckan har det pratats mycket om Lars  Viks rondellhund. Många anser att han gör  ett slag för yttrandefriheten.

Jag läste gamla tidningsartiklar från när  Muhammedteckningarna var nya och fick veta att en iransk tidning hade besvarat dem med karikatyrer om Förintelsen:

svt.se/2.22584/1.538455/iran_svarar_med_forintelse-karikatyr

Detta fick mig att tänka efter. Om man står upp för yttrandefriheten när man ritar en provocerande rondellhund, står man också upp för yttrandefiheten när man ritar en provocerande bild om Förintelsen?

• Svar på tråden Står man upp för yttrandefrihet om man driver med Förintelsen?
  • tvåtjejstomp

Skillnaden är att vi inte avrättar den som driver med förintelsen medans den som driver med Mohammed i Iran definitivt blir avrättad. Om Iran införde demokrati och mänskliga rättigheter och nån i Iran drev med förintelsen så är det osmakligt men helt inom yttrandefrihetens gräns. Om regerigen driver med vare sig mohammed eller förintelsen  blir jag upprörd.

• Pentagram

Man KAN möjligtvis stå upp för yttrandefriheten via rondellhundar eller skämt om Förintelsen men det är naturligtvis inte en automatisk sammankoppling. Man kanske bara vill provocera och/eller underhålla utan minsta tanke på eventuell yttrandefrihet..

• Örnie

Det är en sak att tycka att det osmakligt att skämta om förintelsen och en annan att dödshota folk som gör det.

• Pebble

Slå ett slag för /stå upp för yttrandefriheten...hrm...njae, av anledningar som  båda tidigare talare har gett.

Utnyttja/nyttja yttrandefriheten, ja.

• Rabelais

Ja. Man bör dessutom verka för att förintelseförnekelse avkriminaliseras i de länder där det är olagligt e.g Tyskland.

• Applebaum
    Rabelais skrev 2010-03-17 14:00:24 följande:
    Ja. Man bör dessutom verka för att förintelseförnekelse avkriminaliseras i de länder där det är olagligt e.g Tyskland.
    Definitivt. Ifrågasättande är sunt och bör uppmuntras istället.
  • Mornie Alantie

Man står inte upp för yttrandefrihet genom att rita skämtteckningar av varesig Mohammed eller förintelsen. Däremot värnar man om yttrandefriheten om man står upp för rätten att rita dessa teckningar.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Selfish Geene

Nja "står upp" för yttrandefriheten gör man nog inte, man "praktiserar" yttrandefrihet, tycker jag.

• Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-03-17 23:10:57 följande:
    Nja "står upp" för yttrandefriheten gör man nog inte, man "praktiserar" yttrandefrihet, tycker jag.
    Fast om yttrandefriheten inte praktiseras så kommer den förmodligen att avskaffas på ett eller annat sätt, så på sätt och vis "står" dom "upp" för yttrandefriheten när de öppet visar sin avsaknad av respekt.
Svar på tråden Står man upp för yttrandefrihet om man driver med Förintelsen?