Vilka biverkningar av ivf?
Jag känner mig svullen och tung i kroppen, har huvudvärk och sover inte så bra. Kan detta vara biverkningar av hormonerna? Vilka biverkningar har ni haft?
Jag känner mig svullen och tung i kroppen, har huvudvärk och sover inte så bra. Kan detta vara biverkningar av hormonerna? Vilka biverkningar har ni haft?
Det beror nog lite på vilka preparat du tar. Själv har jag gått igenom fyra IVF-behandlingar, och trots att preparaten de tre första gångerna var samma och den fjärde gången delvis samma var biverkningarna lite olika varje gång.
Huvudvärk och sömnproblem kommer jag inte ihåg att jag skulle ha haft, men vissa av preparaten har nog gjort mig lite svullen. Huvudvärk och sömnproblem kan ju ha mycket att göra med alla tankar som snurrar runt i huvudet när man har svårt att bli gravid.
Lycka till med behandlingarna! Hoppas de leder till önskat resultat!
Österbotten:
jag har gjort två IVF första Synarela spray, Gonal-F spruta = hade megamensvärk av sprayen och var obehagligt pigg och sov nog ca 5-5,5h /natt vilket blev jobbigt och llite huvudvärk pga det men ok lös, bubblig mage. Började med sprutor och mensvärken låg kvar, men vips så stannade magen och jag fick dricka mängder som inte kroppen tog upp alls utan sprang på toa och fick trög mage och stopp i mage ..laxerade och sprang för att hålla igång...detta gick inte över förrän efter TD
försök två är nu och däremellan har jag varit hos kiropraktor och fixat och alla symptom är svagare...Synarela spray kändes knappt av alls...Menopur 450 EI som jag fick just för min kropp mådde så dåligt var också ganska smärtfritt och det är bara nu när jag tar progestoron vagginalt som det blir mensvärk, yrsel och trög mage = skön omgång Dock påverkades mina skador, vissa leder, rygg,ischias..allt blev för rörligt ett tag och ombads ta livet lite lugnare
Lycka till!! Alla har olika som sagt och det finns ju ofta flera olika mediciner som sagt.
Låter som ganska vanliga biverkningar av hormonerna. Jag fick också huvudvärk och sömnproblem av sprayen (suprecur) bägge gångerna. För mig så blev det bättre när jag började på sprutorna (puregon). Lycka till
Av sprayen nästan inga för utom huvudvärk första dagen.
Av sprutorna viktuppgång (som mest 4 kilo!),svullen mage,kissnödig,av Fostimon blödningar,väldigt öm mage där jag stuckit mig och förmdligen fler biverkningar som kan misstas för min sjukdom eller blandas ihop med biverkningar av andra mediciner jag tar.
Jag gjorde korta metoden, dvs direkt på sprutor. Puregon och ...tja vad hette den nu..
Hursomhelst. Visst illamående och trötthet och väldigt svullen och öm över magen.
Sover dåligt gör jag ändå, men kanske att det var lite sämre - men för min del tror jag det mest handlade om att det var snurrigt av tankar.
Kryddan71: Håller med om tankarna...jag har under bägge iVF försöken haft svårt att vara effektiv på jobbet faktiskt...disträ som tusan.
Ja, disträ var nog bara förnamnet Själv tyckte jag att jag hade hyfsad koll på läget men min man sa att det var lite som att leva med en skugga. Eller robot. Det var en väldig anspänning helt enkelt. Jag tyckte också att det var obehagligt att ge mig själv sprutor och spände mig förmodligen otroligt inför det - trots att det inte var så himla farligt egentligen.
Kanske mår man bättre psykiskt om man kan tillstå att det här är en lite speciell situation och inte kräver av sig själv att man ska vara som vanligt?
Kryddan71: Min sambo skrattar åt mej då jag springer och visar brösten för mej själv i spegeln på kvällarna.... "Får vi inga barn så har jag ju dej, du är rolig som en liten unge att titta på" säger han Fast jag vill ju ha ett barn för han e ju vuxen iaf trots att han e yngre...hmm!
Hade precis de symtomen. Huvudvärken blev bättre efter sprutstart. Lycka till!
Någon som haft väldigt ont i magen innan äggplock?
Ja. Äggstockarna blir ju ganska svullna och värker. Och det kan ömma lite när man går också. Blir du väldigt svullen, värkig och allmänpåverkad så säg till kliniken eftersom det kan bero på lite överstimulering.
Är det någon som haft biverkningar av Synarela som kan säga hur många dagars behandling det tog innan ni märkte av biverkningarna?
Är själv inne på fjärde spray-dagen och känner ingenting, så jag hoppas att det håller i sig
Hej! Ja, det kan nog vara biverkningar. Jag har gjort IVF försök enligt "långa protokollet" med suprecur spray, puregon sprutor, ovitrelle ägglossningsspruta och progesteron vaginatorer.
Jag fick byta från synarela spray till suprecur spray efter två dagar på grund av svullnad och stark huvudvärk. Med suprecur försvann huvudvärken, så det var ett lyckat byte!
I övrigt så har jag samlat på mig mycket vatten - och också "riktiga" kilon - så att jag har känt mig uppsvälld och tung i hela kroppen. Vissa dagar har jag inte kommit i skor, byxor och ringar på morgonen!
I början när jag ruvade var mina bröst jättestora och hårda. Hade övriga kroppen varit lite piffigare, så hade jag känt mig riktigt snygg!
Idag fick jag min mens . Det enda positiva med det är att svullnaden har gått ner något och jag känner mig lite piggare. I vanliga fall brukar ju mensen innebära en försämring!
Apoteket informerade om att det troligtvis tar fem halveringstider för puregon att gå ur kroppen, och halveringstiden är 40 timmar, så efter 200 timmar borde den ha gått ur kroppen. Apoteket hade inga uppgifter om detta, när det gäller progesteronet. När det gäller ägglossningssprutan, tror jag att det tar tio dagar för hormonerna att gå ur kroppen. Sedan är väl kroppen påverkad ett bra tag till ändå. Åtminstone sitter kilona kvar, de har dessvärre ingen halveringstid. Någon annan som haft samma bekymmer med viktuppgång som jag (som var helt normalviktig när jag började)?
HEJ!
Tänkte passa på att fråga er med erfarenhet av Synarela. Jag skall börja spraya i veckan. Det skall tas morgon och kväll. Är det jätteviktigt att det är 12 timmar mellan sprayningarna eller kan man flexa någon/några timmar enstaka gånger?
Tacksam för svar, hittar ingen sån information i bipacks sedeln.
Har sprayat i 7 dagar och jag har känt av en del biverkningar av synarela. Det värsta är att man blir så tung i huvudet. Känns nästan som man har dragit på sig en ordentlig förkylning