• Majmamma08

Hjälp - vill sluta amma, men han tar inte flaska...

...precis som rubriken säger så vill jag sluta amma...men sonen vägrar att ta flaska...hur gör man då? Han är 6½ månad å jag har helammat honom fram tills han var ca 5 månader...nu äter han gröt till frukost, burkmat till lunch, ammar honom som "mellis", gröt till middag å så ammar jag honom innan han somnar...sen vaknar han olika mycket varje natt, men då ammar jag honom...skulle mycket hellre vilja att han tar flaskan så att jag och sambon kan turas om med nattpassen...

Någon som har några tips?...

• Svar på tråden Hjälp - vill sluta amma, men han tar inte flaska...
  • miatilda090920

min dotter är 6 månader och vägrar med flaskan. har köpt en pipmugg och ska teata att ge henne den istället.

jag vill med sluta amma och min dotter äter ungefär som ditt barn gör. jag är så trött på att alltid vakna på nätterna för det är så svårt att somna om sedan.

jag ska testa att blanda i bröstmjölk med vällingen. hon tar flaskan om det bara är bröstmjölk i eller vatten men inget annat.

• Purlan

Har du testat med olika nappar till flaskan? För min kille funkade det bättre med anatomisk napp än med vanliga nappar.

• Mom2006

Du kan kanske ge honom mat på kvällen och sen prova med att ge gröt på kvällen (inför natten) istället för att amma eller amma efter gröten för han står kanske sig bättre på gröten. Så gjorde jag med vår dotter och hon höll sig hela natten..

• Majmamma08

...tro mej...jag har prövat med de flesta nappar...;) Han tar inte ens vanlig napp...suck!

Men kanske ska testa med pipmugg istället...han kan ju inte mer än vägra...

• nadjes

Hej.
    Min son är lika gammal och äter precis som din. Nånting jag har testat sista veckan är att jag har bytt ut amningen på kvällen kl åtta innan han somnar mot en flaska välling. Detta har funkat jättebra för då sover han längre och har inte vaknat förrän kl 04-05 och då har jag ammat honom en gång bara och sen äter han ju gröt när vi går upp på morgonen. Det är ju inte lika "jobbigt" att amma en gång som det kan vara att amma 3-4 ggr per natt som det annars kan bli här. Känns som han blir mättere på vällingen än bara bröstmjölk. Så småningom kan man nog försöka ta bort den där sista amningen med om du vill det. Jag tror inte så mkt på att byta till flaska på nätterna eftersom då vänjer man ju barnet vid det istället.
    Om han nu inte tar flaska så kan du ju ge välling i en mugg istället.

• ozapoza

Min son vägrade konsekvent..bara lekte med nappen och verkade inte fatta hur man gjorde...blev arg osv Jag provade sen att fylla den med sån äppeljuice som finns i barnmatshyllan. Då kunde han plötsligt dricka hur bra som helst. För det var ju gott!
    Nästa gång väntade vi tills han var riktigt hungrig och då drack han ersättning bra ur flaskan. Man kanske inte kan säga att han gillar flaskan nu men han vet hur man gör och accepterar oftast om han är hungrig.

• Puffy75

Ge inte upp! Har samma sits och har kämpat för att få honom att dricka ur flaska. Vatten älskar han nu, tog 5 mån. När han var nästan 6 mån drack han välling första gången - nä rhan var riktigt hungrig. Kan vid väldig hunger göra det men föredrar bröstet.

Har kämpat och kämpat med nappen och för två veckor sen när han var 6,5 mån tog han vanlig napp. Har lagt en förmögenhet på nappar av alla modeller och låtit dem vara med lite då och då. Så plötsligt en dag
    Funkar plötsligt bättre på natten, ammar honom då men nappen är ett substitut som ofta går lika bra. Ammade mycket för sugbehovet så bara att slippa ligga som en napp med tröjan uppe känns bra. Ska nu försöka sluta amma helt men att han tog napp känns som en stor seger!

Så fortsätt kämpa, kämpa...

Svar på tråden Hjälp - vill sluta amma, men han tar inte flaska...