• Anonym (ops)

Min sambo har ständig diarré... finns det något receptfritt han kan prova?

Ja... min sambo mer eller mindre bajsade på sig imorse, haha! (ska inte skratta åt det egentligen ;) Men han har problem med diarré som han har ofta... och återkommande hemorojjder. Han är aldrig eller sällan sjuk annars, väldigt bra immunförsvar och frisk för övrigt!
    Men imorse skulle han väl bara släppa en liten fis, men så kom det diarré istället och det blev akut till toaletten...

Vad vi vet så är han inte allergisk mot något. Han dricker laktosfri mjölk för han har märkt att han kan vara lite känslig mot mjölk och glass etc. så han är försiktig.

Järntabletter kan man ju ta om man vill bli lite hårdare i magen (eller det blir man ju automatiskt av dem), men finns det något annat receptfritt mot lösa magar? Jag vill att han ska ha en utredning hos läkaren, men han jobbar mycket säger han och har svårt med tid. Men jag är fast besluten om att han ska dit - men tills dess tänkte jag se om det finns något på apoteket.

Tips?

• Svar på tråden Min sambo har ständig diarré... finns det något receptfritt han kan prova?
  • Weezy

Imodium hjälper mot diaree. men jag tror nog att han ska lugna ner sig på obbet lite och ta tid att gå till läkaren.

Stress är ett av de vanligaste symptomen... och där av komemr diarren..

Vår Älskade Dotter Linnea Föddes 09-12-07
  • Anonym (ops)
    Weezy skrev 2010-03-17 08:26:18 följande:
    Imodium hjälper mot diaree. men jag tror nog att han ska lugna ner sig på obbet lite och ta tid att gå till läkaren.Stress är ett av de vanligaste symptomen... och där av komemr diarren..
    Ja jag har försökt få iväg honom till läkaren flera gånger.
    Jag ska prova det du skrev! Tack!
  • Anonym (x)

Men allvarligt. Ni ska ju inte chansa på att han inte är allergisk. Ta kontakt med läkare för en ordentlig utredning om han haft diarré under en längre tid. Kolla in www.gastrocentrum.se Där har jag varit och fått hjälp (om ni bor i Stockholm vill säga). Kram

• Anonym

Det låter onekligen som att han har IBS - irriterad tarm, en sjukdom som är mycket vanligare än man tror. Min mamma har den, hon har haft diarré i över ett år, och jag har en mild variant som kommer och går.
    Det som hjälper för mig är receptfria stoppande mediciner, t.ex. Immodium, Loperamid o.s.v., fråga på apoteket. Dessutom äter jag mjöksyrebakterier dagligen för att hålla tarmfloran i skick. Såna kapslar finns på hälsokostbutiken, och det kan även funka att dricka Proviva och äta Verum-fil, t.ex.

Men blir det värre, eller det inte hjälper med vanliga receptfria mediciner, så bör ni nog söka läkare. Min mamma blev inlagd för uttorkning för att hon inte fick behålla någon näring alls, hon kunde springa på toan 20 gånger om dagen. Hon äter starkare mediciner med kortison.
    Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt med din sambo. För de allra flesta med IBS hjälper det med receptfria.

Det finns forskning på området som menar att stress inte har något med IBS att göra. Jag personligen kan märka att jag blir sämre direkt efter en stressperiod, men det beror nog främst på att jag ätit dåligt och druckit mycket kaffe, men stress behöver alltså inte vara orsaken.
    Självklart är det alltid bra att varva ner!

• Anonym

Han kanske har irritable bowel syndrome (colon irritabile)? Ofarligt men jobbigt. 

Självklart ska han söka läkare. Jag tycker att han ska göra det hellre än att mixtra med läkemedel som är tänkta att användas vid tillfällig diarré. I väntan på läkarbesöket kan ni försöka med magskonande dieter samt tänka stressreduktion.
  • Anonym (duärvadduäter)

Lägg om kosten, havregrynsgröt är en mirakelkur :) annars funkar tillagade osötade blåbär, kan man koka som rårörda lingon !

• Anonym

Det skulle även kunna vara gluten han inte tål.. i och med att han reagerar på laktos.. Det kan man köpa receptfritt test på apoteket och testa hemma.

Men allt är ju bara spekulationer och han bör nog faktiskt träffa en läkare som kan göra en riktig utredning.

• NadiaMi

IBS, glutenintolerans eller någon annan överkänslighet mot det han äter Kan vara anledningen och han bör absolut kolla upp det om han haft problemen över en längre tid.
    Kronisk diarré innebär ju att han inte får i sig all näring från maten och det kan orsaka näringsbrist som försvagar immunsystemet och vips så är han inte lika frisk som han brukar vara längre. Och i värsta fall blir det bara svårare att klura ut orsaken ju längre tid problemen pågår.

T.ex. Immodium ska ju hjälpa de mest akuta behoven, men det ska bara behöva användas i undantagsfall och inte på rutin, och apotekspersonalen kan säkert ge lite andra tips också.

Att kolla upp vad som är felet borde dock vara högsta prioritet så han kan bli bra en gång för alla, eller iallafall hålla besvären under lite mer kontroll.

• Anonym (ops)

Han har ätit havregrynsgröt varje morgon (enbart) under 3 månaders tid, men det har inte gjort någon skillnad tyvärr.

Jag har varit iväg och köpt Imodium plus nu. Har inte tabletterna hjälpt efter 2 dagars användning så bör man söka läkare... så där har jag det svart på vitt till honom :)
    Jag tror nog mest han är rädd för att behöva göra en rekto- eller koloskopi. Jag har gjort det själv då jag har ulcerös colit (väldigt mid variant som tur är...) och det är ju inte skönt direkt... Men förhoppningsvis så räcker det med att han lämnar prover där man kan upptäcka felet!
    Han ska få tabletterna, hjälper de inte så bokar jag en tid till honom... killar är så envisa ibland ;)

• konkelbär

Som någon skrev, se över kosten. Mer fibrer, mindre fett.

Om inte annat gör ju blåbärssoppa susen

• konkelbär
    Anonym (ops) skrev 2010-03-17 09:56:15 följande:
    Han har ätit havregrynsgröt varje morgon (enbart) under 3 månaders tid, men det har inte gjort någon skillnad tyvärr. Jag har varit iväg och köpt Imodium plus nu. Har inte tabletterna hjälpt efter 2 dagars användning så bör man söka läkare... så där har jag det svart på vitt till honom :) Jag tror nog mest han är rädd för att behöva göra en rekto- eller koloskopi. Jag har gjort det själv då jag har ulcerös colit (väldigt mid variant som tur är...) och det är ju inte skönt direkt... Men förhoppningsvis så räcker det med att han lämnar prover där man kan upptäcka felet! Han ska få tabletterna, hjälper de inte så bokar jag en tid till honom... killar är så envisa ibland ;)
    En tallrik havregrynsgröt på morgonen gör inte speciellt mycket om man äter dåligt resten av dagen.

Vad äter han?
  • Anonym (ops)
    konkelbär skrev 2010-03-17 09:58:50 följande:
    En tallrik havregrynsgröt på morgonen gör inte speciellt mycket om man äter dåligt resten av dagen.Vad äter han?
    Han äter vanlig husmanskost och varierande kost både med och utan grönsaker. Tja... han äter som vanligt liksom. Inte för mycket kryddor, inte för fet mat osv. Men det är ju någonting som en läkare hade kunnat ge förslag på, dvs. vad han INTE ska äta om han har problem med diarré...
    Jag är höggravid så jag behöver ju den "vanliga" maten nu, och vi är inte överviktiga.
  • lilly2006

min man hade det likadant ..

sen slutade han röka o dricka kaffe vupti nemas problemas

*the only bitch you see in my eyes is your own reflection*
  • Anonym (ops)
    lilly2006 skrev 2010-03-17 10:14:10 följande:
    min man hade det likadant ..sen slutade han röka o dricka kaffe vupti nemas problemas
    Min man varken röker eller snusar eller dricker för mycket kaffe... men man önskar att det kommer vara lätt fixat :)
Svar på tråden Min sambo har ständig diarré... finns det något receptfritt han kan prova?