• Gothica

Stela fingrar

Jag är i V.27 och har börjat få så stela fingrar, mest på ena handen och speciellt på natten. Vaknade i natt och i morse och kunde inte ens böja fingrarna på ena handen, mer än till hälften och det var speciellt ett finger. Vad kan detta bero på? Kan det vara så att jag har fått vätska i händerna eller vad? Har två barn sen tidigare, men har då aldrig varit med om detta. Tycker inte att fingrarna ser svullna ut på nåt sätt. Nån mer som känner igen detta?

• Svar på tråden Stela fingrar
  • Jojo7777

Låter som karpaltunnelsyndrom. Jag fick det under min första graviditet och kunde knappt böja fingrarna på morgonen när jag vaknade. Tydligen beror det på att man samlar på sig vätska. Inte farligt och försvinner oftast efter förlossning.

http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/naturalremedies/carpaltunnelsyndrome/

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Karpaltunnelsyndrom/

• Gothica
    Jojo7777 skrev 2010-03-17 11:37:27 följande:
    Låter som karpaltunnelsyndrom. Jag fick det under min första graviditet och kunde knappt böja fingrarna på morgonen när jag vaknade. Tydligen beror det på att man samlar på sig vätska. Inte farligt och försvinner oftast efter förlossning. se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/n.../ www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
    Fast jag läste om det nu och tycker inte att det riktigt stämmer in heller... Har det t.ex inte som värst i handen jag skriver med, eftersom att det är vänster hand som besvärar mej mest och jag är högerhänt. Inte har jag gått upp onormalt mycket i vikt heller. Finns de som är MYCKET större. Sen känns det inte som någon domnade eller pirrande känsla heller, det är bara liksom stelt. Har inte problem med handleden heller. Det är fingrarna! Men kanske är någon typ av detta ändå? Någon lindrigare variant kanske?
  • emme 86

Jag har samma problem, de känns som om man inte har någon ledvätska i fingrarna på natten o morgonen men någon timma efter att man stigit upp kan man böja på dom nästan som vanligt igen.
    Det beror tydligen på att man samlar på sig vätska o inte så mycket man kan göra åt det mer än att dricka mycket vatten och undvika salt.

• Elilia

Jag har också samma problem. Jag sa det till min BM och då fick jag komma till en arbetsterapheut. Jag domnade bort i hela händerna och sedan ont i fingrar och leder på dagen. Jag fick testa ut skenor som jag skulle ha på nätterna. Anledning är ju att man oftast böjer in handen på natten så man täpper till 'röret' mot handen. Om ni får mer problem av det måste ni ändå söka hjälp för det, eftersom det kan bli kroniskt! Min mamma är BM och en av hennes 'mammor' fick så allvarligt att 'röret' höll på att gå av, så hon fick opereras.
    Så håll koll. Jag har konstant ont i fingrarna nu på dagarna, men de där skenorna hjälper lite på natten.

• emme 86
    Elilia skrev 2010-03-17 13:35:27 följande:
    Jag har också samma problem. Jag sa det till min BM och då fick jag komma till en arbetsterapheut. Jag domnade bort i hela händerna och sedan ont i fingrar och leder på dagen. Jag fick testa ut skenor som jag skulle ha på nätterna. Anledning är ju att man oftast böjer in handen på natten så man täpper till 'röret' mot handen. Om ni får mer problem av det måste ni ändå söka hjälp för det, eftersom det kan bli kroniskt! Min mamma är BM och en av hennes 'mammor' fick så allvarligt att 'röret' höll på att gå av, så hon fick opereras.Så håll koll. Jag har konstant ont i fingrarna nu på dagarna, men de där skenorna hjälper lite på natten.
    Fast det är inte karpaltunnelsyndrom vi har då vi inte har någon smärta.
    Min bm har frågat mig flera gånger om ja har ont men varje gång ja säger "nej" så är förklaringen att man samlat på sig vätska o därför inget farligt.
Svar på tråden Stela fingrar