• Anonym (..)

Vad tjänar man som receptionist??

Har funderingar att studera till receptionist eftersom jag ej kan jobba inom handel (det jag är utbildad inom) eftersom jag är ensamstående mamma och kan ej jobba kvällar och helger för har ingen hjälp från någon...

men nu till min fråga vad tjänar man som receptionist.. vet att det är olika efter var man jobbar osv men vad tjänar ni som receptionist??

• Svar på tråden Vad tjänar man som receptionist??
  • Joe

Jag jobbade en tid som receptionist på vårdcentral och fick 17.5 till en början, senare 18.5 tills jag slutade. Min gissning är att du kan komma upp en bit över det dock, eftersom jag at the time bara var 20 år med min gymnasieutbildning som tyngsta merit... Men det är ett kul jobb! Lycka till :)

• Anonym

Ungefär samma lön som när du jobbar på donken eller burger king.

• Anonym (..)

ok tack för svar... jag är ung (bara 21) så jag funderar att göra detta då jag tycker om pappersarbete, telefon osv.. sen efter utbildningen plugga ekonomi kanske eller liknande då man kanske får mer betalt som receptionist inom ekonomi och liknande?

någon er som har svar?

• Anonym (Receptionist)

Hej!
    Jag är 36 år, har jobbat som receptionist sen efter gymnasiet.
    Förutom att ha hand om kundmottagning har jag även allmäna kontorsuppgifter och är behjälplig till samtliga avdelningar.

Ett kul och omväxlande jobb om man är serviceinriktad och stresstålig.

Dock är lönen inte lika kul.
    18.900 kr per månaden för heltid.
    Detta året har jag begärt ett lönesamtal eftersom jag ligger under mini-lönen enligt statistik. Så jag hoppas på en höjning till ca 21.000. Det är mer rimligt anser jag.

• Anonym (..)

ingen mer som har svar??

• Anonym

De behöver för det mesta ingen utbildning för att jobba som receptionist. En enkel väg in i yrket är att jobba för ett bemanningsföretag.

Jag är också 36 år, har varit ansälld på  mitt nuvarande bemanningsföretag sen 2002, jobbat som receptionist sen 2006. Jag jobbar 75% nu men min heltidslön ligger på 21.000.

Men vad du kan tjäna som ung och utan erfarenhet vet jag inte. Vi har många unga tjejer som ambulerar (hoppar runt) och de har en fast inkomst på 80% och sen timlön över det. Vet dock inte vad de tjänar.. Hörde någon som sa 90 kr/timmen men det låter lågt.

• Anonym
    Anonym (Receptionist) skrev 2010-03-17 12:02:57 följande:
    Hej!Jag är 36 år, har jobbat som receptionist sen efter gymnasiet.Förutom att ha hand om kundmottagning har jag även allmäna kontorsuppgifter och är behjälplig till samtliga avdelningar.Ett kul och omväxlande jobb om man är serviceinriktad och stresstålig.Dock är lönen inte lika kul.18.900 kr per månaden för heltid.Detta året har jag begärt ett lönesamtal eftersom jag ligger under mini-lönen enligt statistik. Så jag hoppas på en höjning till ca 21.000. Det är mer rimligt anser jag.
    En receptionist gör så mycket olika saker beroende på reception och företag. Vissa har växel, vissa hjälper till med kontorssysslor, ekonomi osv, andra gör inte mycket alls..  Där jag sitter t ex är det bara ta hand om besökare och de är inte så jättmånga... Blir trist i längden.
  • sophia08

Jag  jobbade  som  receptionist  för  två  år  sedan   och  då  en  lön  på 22000.
    Har  en  kompis  som   jobbar  som receptionist    och  har  en  lön  på 25000.
    En  normal lön  för  en  recptionist   ska  ligga  på  minst  21000  enligt    min  syster  som  jobbar på  en rekryteringsfirma.
    Stå  på  er   när ni  förhandlar  om  lönen

• Anonym
    sophia08 skrev 2010-03-18 12:34:41 följande:
    Jag  jobbade  som  receptionist  för  två  år  sedan   och  då  en  lön  på 22000.Har  en  kompis  som   jobbar  som receptionist    och  har  en  lön  på 25000.En  normal lön  för  en  recptionist   ska  ligga  på  minst  21000  enligt    min  syster  som  jobbar på  en rekryteringsfirma.Stå  på  er   när ni  förhandlar  om  lönen
    Inte som ny recepionist. Och de lönerna för en receptionist är nog inte vanliga.

Enligt lönestatistik.se är medellönen 19.654, medianlönen 19.500.
  • sophia08

jag  hade  ingen  erfarenhet  som  receptionist.
    Grejen  är    att det  gäller  att  förhandla  om  lönen  det  gäller  alla  jobb. Men  alla  företag   har  ju  olika  löner.

• Softyy

Vad ska man läsa för att bli receptionist? Hur länge läser man? Nån som vet??

• Anonym (..)

kolla upp de på nätet olika i alla kommuner.. men jag kommer förmodligen få hjälp att få interutbildning direkt på en arbetsplats..

• Anonym (konferens)

Jag jobbar som receptionist på en konferensanläggning, dvs. hotellreception, (är föräldraledig just nu), och min heltidslön höjdes förra våren till 20 100,-/månad. Då hade jag jobbat på samma ställe i 4 år (nu 5) och hade utöver det "vanliga" receptionsjobbet (check-in/ut, växel, kassahantering etc) ansvar för all fakturering, brandsäkerhet och var skyddsombud plus fler saker.

• Ankan67

Känns som jag är lyckligt lottad som har en ingångslön på 27.000 mån . Har inte börjat ännu att jobba . Men har jobbat som receptionist i 9 år ingen utbildning . Och sa upp mig och sökte ett annat och fick det . Det är både receptionist och växel . Kan nämna att jag är 48 år kanske har ned saken att jag får mera lön.

Svar på tråden Vad tjänar man som receptionist??