• hymafr

Påminnelseavgift

Min bror har EON som elleverantör.
    Han påstår att de debiterar 160 kr = inkassoavgift direkt vid första påminnelsen.

Jag trodde att det var olagligt - att det bara var ca 50 kr de får ta ut (brukar aldrig själv vara sen med mina räkningar så jag har nog aldrig fått någon påminnelseavgift - men brorsan å andra sidan...)

Är det någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Påminnelseavgift
  • Birgitta2

Påminnelseavgifter brukar ligga på 50 kr. Men om företaget väljer att lägga ut omgående på inkasso så tar inkassobolaget ut 160 kr. Vissa företag går direkt till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Och nej, det är inte olagligt att göra som det här företaget gjorde. Vissa sänder aldrig ut påminnelse -  utan låter inkassobol. och kfm driva in skulden direkt.

• MassiiMotoo

Alla sätter väl sin egen påminnelseavgift .. eller.. De har jag trott iaf. 50 kr kanske är vad man brukar. Men många lägger till andra avgifter som kostar när man skickar en påmminelse som papperskopian o sånt har jag för mig.

• Faile

Sen kan det ligga kvar ränta och avgifter från tidigare förseningar.

Många betalar in med vanliga fakturan när påminnelsen väl kommit, och tror då att de slipper betala den. Men då läggs den ofta på någon efterkommande faktura istället som avgift.

• hymafr

Aha - så det borde stå i EONs avtal att de skickar på inkasso direkt? Och att avgiften då är 160 kronor? För man måste väl ange storleken på beloppet redan i avtalet - annars kan man ju ta precis hur mycket som helst i avgift?

Sniket av EON att ta ut inkassoavgift direkt med tanke på att det faktiskt händer att brev kommer bort på posten eller blir fellevererade (väldigt vanligt där vi bor).

Skulle inte förvåna mig om brorsan har gamla fakturor som har kvar obetald ränta eller avgifter, men i detta fallet visade han mig påminnelsen och originalfakturan (han hade varit bortrest några dagar och glömt att betala innan han åkte).

• ddum
    MassiiMotoo skrev 2010-03-17 10:40:17 följande:
    Alla sätter väl sin egen påminnelseavgift .. eller..
    Nej, den är reglerad i lag.
  • ddum
    hymafr skrev 2010-03-17 10:35:41 följande:
    Min bror har EON som elleverantör. Han påstår att de debiterar 160 kr = inkassoavgift direkt vid första påminnelsen. Jag trodde att det var olagligt - att det bara var ca 50 kr de får ta ut (brukar aldrig själv vara sen med mina räkningar så jag har nog aldrig fått någon påminnelseavgift - men brorsan å andra sidan...) Är det någon som vet vad som gäller?
    Nej, man är inte skyldig att skicka någon betalningspåminnelse, men OM man gör det så är maxbeloppet för påminnelseavigift reglerad i lag.

Det är alltså helt i sin ordning att gå direkt på inkassokrav.
  • guinevere
    Birgitta2 skrev 2010-03-17 10:39:17 följande:
    Påminnelseavgifter brukar ligga på 50 kr. Men om företaget väljer att lägga ut omgående på inkasso så tar inkassobolaget ut 160 kr. Vissa företag går direkt till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Och nej, det är inte olagligt att göra som det här företaget gjorde. Vissa sänder aldrig ut påminnelse -  utan låter inkassobol. och kfm driva in skulden direkt.
    Är det inte bara statliga bolag som får gå direkt till kronofogden?
  • Birgitta2
    guinevere skrev 2010-03-17 11:36:27 följande:
    Är det inte bara statliga bolag som får gå direkt till kronofogden?
    Finns inga regler om sånt längre.
  • Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2010-03-17 11:42:09 följande:
    Finns inga regler om sånt längre.
    Åtminstone inte vad jag hört. Å andra sidan kan jag missat nåt. Men påminnelser är inte längre lagstadgat, man kan driva in omgående via inkasso.
Svar på tråden Påminnelseavgift