• CoNfUsEd

Flytta till Skottland

Hej alla :)

Har en pojkvän som är född i och bor i Skottland, Aberdeen närmare bestämt.
    Och nu har vi bestämt att jag ska flytta till honom då det inte direkt finns något som binder mig här hemma :)

Jag undrar nu, hur bär man sig åt när man ska flytta utomlands? Jag har bott hela livet i Sverige och har ingen aning om vart jag ska vända mig för information, så tips och råd är välkomna.

Barn har vi inga, än ;) , men dock 3 små hundar och en katt, är arbetslös för tillfället (är dock utbildad undersköterska). Bör man söka sig ett jobb INNAN man flyttar eller kan man fixa det när man kommer dit? Jag har sett att de flesta som söker folk i Skottland vill att man ringer, jag hade hellre träffats personligen med ett cv tex.

Hur flyttar man sitt bohag? Det är inte mycket jag vill ta med mig, men dock personliga saker, köksgrejer, min dator och ett fåtal möbler. Vilket är lättast/billigast - att flytta sitt bohag själv (har många lastbilschaufförer i släkten) eller låta ett företag ta hand om det?

Just nu kan jag inte komma på fler frågor, men dom lär dyka upp efter hand :P

Alla tips och råd och information är välkomna :)

Hoppas på svar :)

• Svar på tråden Flytta till Skottland
  • Achillea

Halloj!
    Har inte bott i skottland men i england.
    Hur man gör för att flytta bohag ect vet jag inte, jag lämnade rubbet och drog bara haha
    Men ja jag skaffa jobb innan jag flytta, skicka cv och hade tele kontakt samt email kontakt. Det är väl i stort sätt det man kan göra så om man nu inte vill resa dit , om ni har möjlighet ekonomiskt så kan du ju söka jobb först när du är på plats, ta reda på hur marknaden ser ut just för uskor osv.
    Att tänka på ( vet inte hur det ser ut nu då jag bodde där 2005 ) är ju att skaffa ett national insurance number, mins inte hur lång tid man behövt bott i uk men skaffa ett snarast möjligt. Utan det kan du inte öppna ett bankkonto, och för min del krävdes det att jag hade anställning för att kunna få detta nummmer.
    En annan sak också är att du har inte rätt till någon ekonomisk hjälp så som socialbidrag eller liknande, när jag bodde krävdes det att man bott i uk minst ett år och under den tiden arbetat.
    Kan tippsa dig om att gå till arbetsförmedlingen och höra med dom kring vad som gäller i utlandet, även fk kan ha viss information.
    Om du googlar kan du även finna massor med sidor som jobcenterplus i uk, man kan altid skriva till dom eller andra jobb sidor för mer information om hur man som utlänsk ska gå till väga, de har också bra koll just på vad man behöver från myndigheter osv.
    Så du har mycket forksning framför dig så att säga, men det är det värt, skottland är oehört vackert varit där många gånger
    Lycka till

Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
Svar på tråden Flytta till Skottland