• FamiljusB

Smal, nästan mager hund...

Tips, råd o idéer på hur man får en Golden retriever tik att lägga på sig ett par kilo?? Nu drar jag mig för att åka iväg o träna med henne=) Folk tror ju hon svälter!! Har varit hos veterinär o gjort massa tester o prover men inget fel på henne. Är världens piggaste o gladaste hund i allmänhet annars!
    Har provat massvis med olika hundfoder (även för högpresterande), burkmat, matolja o rester av våra middagar... Andra idéer??

• Svar på tråden Smal, nästan mager hund...
  • Birgitta2

Vissa hundar ÄR smala och slanka av naturen. Är hon inte väldigt matglad så spelar det också in. Men det kanske hon är? Det kan vara sköldkörteln som spökar också, har ni tagit prover för det? Vår rottis håller sig slank. Hon äter tills hon är mätt och ratar resten av fodergivan. Den fodergiva hon bör äta per dag för att muskla på sig. Men nej, hon är en mycket slank rottweiler. Rottisar skall ju vara grova och kraftiga men inte hon inte.

Är det så att hon kanske har hög ämnesomsättning så ge henne extra mat, om hon äter det. Valpfoder är inte fel, de har hög fetthalt.

• Clobberella

Det låter ju som att du har provat allt... huvudsaken är väl att hon är frisk och pigg? Hundar är väl precis som människor, vissa är spinkiga och vissa är lite större... Om hon är ung så kanske hon lägger på sig lite med åldern.

• FamiljusB

Ja det var prov även för sköldkörteln. O ja hon är pigg som få! Väldigt aktiv. Hon är 2 år nu.

Ser man bara henne så ser hon "bara" smal o smäcker ut men om man klappar henne o kollar lite mer ingående så är hon ju mager. Höftbenen sticker ut o man kan i vissa läge ana revbenen. Veterinären sa också att ´vissa hundar bara är smala´.

• LillTussa

Har också en golden som har svårt att lägga på sig. Han äter som dåligast om han fått dåligt med motion en dag, har man aktiverat honom och motionerat som man ska så äter han mera.

En del hundar gillar att leta sin mat, har du provat? (hade en kompis som gjorde så, gömde matskålen o skickade sök)
    Han äter högenergifoder med hög fetthalt. Purina Pro Plan är ett bra foder, hullade upp honom ganska fort på det. Han har alltid varit dålig på äta, trots rasens rykte om att vara matglada så missade den genen vår lilla pjutt..
  • Ethi

Har du provat färskfoder? Mina whippets såg mer ut som kottdjur efter några månader på Fodax, så det sätter sig verkligen 

• Lathundarna

2 år? Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Vet sååå många hundar som ser ut som om de svalt ett staket i den åldern Och är hon frisk, pigg och välmående - skit i vad andra tycker. Hellre en slank hund än en överviktig, om så bara lite.

• Uhngoliant

Ister är super bra för magra hundar! Hade problem med min ena hund tills jag fick det tipset. Nu får han 25 g morgon och kväll, men jag antar man kan ge mer om man vill.

♥IDUN♥
  • Joico

En kompis hund har alltid varit jättesmal, men efter ett år av perfomance-mat, "mycket" godis vid träningar, lite olja på maten så har han äntligen gått upp 5 välbehöva kilo på knappt ett år!

• miss Majs

Välling, köp barnvälling plus gröt som du blandar rätt tjock o sen häller över maten, Funkar på våran ena hund som innan var ett benrangel men nu börjar bli helt okej i hullet, fortfarande lite smal men på g upp igen

• Annbritt

Hörde av en kompis som också har en mager hund att hon gett honom kokt grötris som tillskott till maten och det märktes skillnad ganska snabbt.

• ModestyB

Har också en smal hund som ser svältande, eller kanske snarare "deffad" ut. Sundare med smala hundar än rultiga. Och det fulaste jag vet är just runda goldens, blä!=)

Får hon ett bra foder med mycket energi och hon i övrigt är pigg och glad så behöver du inte oroa dig.

Svar på tråden Smal, nästan mager hund...