• rebecku

potträna en tvååring.

Jag har en dotter på 2 år och vi behöver hjälp med att komma igång med potträningen!

Hon fick sin första potta i somras och kissade då endel på den. Sen blev vi slöa och glömde bort att potträna så när vi tog tag i det i höstas var hon helt ointresserad av pottan :/

Nu för tiden har vi hennes inte ens naken hemma för hon går DIREKT och kissar på golvet, UTAN att säga till. Hon sätter sig istället och plaskar i det som om de vore en vattenpöl....

Hon blir storasyster på midsommar så jag skulle vilja komma igång med potträningen nu, så att hon iaf kissar/bajsar på pottan och kan vara blöjfri hemma.

Hur gör man för att komma igång? TIPS? Hur får man henne att bli intresserad av pottan?
    Ska man köpa såna här pottränarblöjor ?

Ge mig alla tips ni har, tack! :)

minmoa.se BLOGGEN OM MIN DOTTER
  • Svar på tråden potträna en tvååring.
  • Queenie70

Vill också veta hur man gör.

Vad är potttränarblöjor?

Hur gör man med snoppen? Den hänger ju liksom över kanten..

Är det inte bra läskigt att diska bajspottor? Kan man inte gå direkt på toa?

• missteddy

jag satt sonen som med en hundvalp efter han sovit och ska sova och efter lek och mat. potttränarblöjor är blöjor som inte suger åt sig pinket utan barnet känner sig blöt tycker inte de behövs. ang bajspottor så sätter jag papper i pottan och på sä sätt behöver jag inte diska den.

• missteddy

ang snoppen så lärde jag sonen att man ska hålla ner den i pottan/ toan

• AnniPanni

Man fortsätter att visa var pottan står, berättar att man kissar på den, och låter barnet springa naket

Det blir olyckor, en massa plskande men det får man liksom ta ett tag. Kiss känns ju inte så fräscht att gegga i men det är ju helt ofarligt.

Vår 2åring har inte hajjat det här med pottan alls, hon tar av sig blöjan skriker "jag är naaaaaken" av glädje. Sätter sig och låter kssss för att sen ställa sig upp gå två meter och så kizzz på golvet
    Det slår aldrig fel haha.

Nyaste grejen är att toaletten är bättre, vi har en sån där toaring och hon klättrar upp sätter sig låter ksssss, torkar sig i typ en kvart med 7 olika bitar papper för att sen hoppa ner och så kizzzz på golvet haha.

Det gäller att ha lite tålamod och låta de upptäcka alltig i sin takt.

• rebecku

I går började vi potträna på riktigt. Bestämt oss att vi bara ska ta av henne blöjan och låta henne gå runt i trosor, sen ha pottan i det rum hon är i och påminne hela tiden.

Hon satt på pottan några gånger men ställde sig upp och kissade framför tv´n då hon blev nödig :P

minmoa.se BLOGGEN OM MIN DOTTER
  • Nadjis
    rebecku skrev 2010-03-19 07:25:02 följande:
    I går började vi potträna på riktigt. Bestämt oss att vi bara ska ta av henne blöjan och låta henne gå runt i trosor, sen ha pottan i det rum hon är i och påminne hela tiden. Hon satt på pottan några gånger men ställde sig upp och kissade framför tv´n då hon blev nödig :P
    Vi gjorde likadant med vår tvååriga dotter igår! Hon pinkade på golvet och sprang stolt och hämtade mig. "titta kissat" sa hon med tindrande ögon. Frågade om hon skulle kissa i pottatn "sen" svarade hon.
  • December

Skrattar när jag läser flera av ovanstående inlägg. Barn är ju bara för roliga...

Tänkte börja låta sonen bara ha kalsonger på sig i dag och ingen blöja. Det slutade med tre kissningar på golvet (eller en på skrivbordsstolen med tygklädsel, en på golvet i köket och en på mattan i vardagsrummet)... En gång hann jag få honom till pottan i tid (tog av blöjan på eftermiddagen).

Han är för tillfället ej glad att sitta på vare sig toaletten eller pottan. Satte sig på tvären ordentligt när jag skulle sätta honom på pottan, men satte sig sedan och jag skulle läsa en bok för honom (har aldrig gjort det då han suttit på pottan) och då kissade han riktigt mycket i pottan.

Känner mig osäker på detta med potträning occh hur jag ska göra. Sonen är snart 2½ år och tycker det skulle vara skönt om han blev blöjfri snart, men hur vet jag att han är kroppsligt redo för det så att jag inte tvingar honom till något som han inte kan klara av?

Förresten, han tyckte inte det var obehagligt att gå omkring i nerkissade kalsonger... Hm, kanske skulle sätta på honom ett par byxor också så att det blir blött kring benen också om han kissar i kalsongerna?

Ni som har tagit av era barn blöjan och de kissar lite var som helst, hur lång tid har det tagit sedan tills det har varit slutkissat på golvet och de går på toaletten/pottan självmant innan det händer en olycka på golvet?

• kollberg1

Barn kan inte känna att de blir kissnödiga från början. Jag rekommenderar att gå med ditt barn varannan timme på toaletten. sitta där och babbla och sjunga. kommer det kiss blir det jätte kul med applåder och kanske ett klistermärke. fortsätt så i kanske en vecka ( det beror nog på hur redo barnet är). nästa vecka kan det vara längre mellan gångerna. mitt barn var 1 1/2 år och lärde sig att gå på toa på 2 veckor.

I pottan hade hon ett helsvart klistermärke som ändrade sig till en gris när den fick varm vätska på sig... mycket skoj
  • AnniPanni
    kollberg1 skrev 2010-03-19 22:07:10 följande:
    Barn kan inte känna att de blir kissnödiga från början. Jag rekommenderar att gå med ditt barn varannan timme på toaletten. sitta där och babbla och sjunga. kommer det kiss blir det jätte kul med applåder och kanske ett klistermärke. fortsätt så i kanske en vecka ( det beror nog på hur redo barnet är). nästa vecka kan det vara längre mellan gångerna. mitt barn var 1 1/2 år och lärde sig att gå på toa på 2 veckor. I pottan hade hon ett helsvart klistermärke som ändrade sig till en gris när den fick varm vätska på sig... mycket skoj
    Problemet är när man har ett barn som inte kan sitta still i fem minuter ens *s* .
    Hon STÅR upp och äter tom

De där klistermärkena är roliga..får se om vi testar de sen.

Storasyster hann bli 3,4 innan hon ens var intresserad och då tog hon helt enkelt av sig blöjan en dag och vart torr både natt o dag på en gång. Hon hade EN olycka och det var första o sista gången hon kissade i sängen. Så visst är barn olika
  • nettantx

Lånar tråden lite. :) 
    Våran dotter är också två år och bestämde sig nyligen för att gå på toa/pottan. Hon var bjöjfri i två dagar, kissade på pottan ett par gånger och kissade bara på sig två gånger. hon känner när hon är kissnödig och kan hålla sig länge.
    Nu till problemet.
    Efter det hade gått två dagar så vägrade hon sitta på pottan, hon ville heller inte kissa/bajsa i blöjan utan gick då och höll sig tills hon fick ont och inte kunde hålla sig mer. Vi tog då på blöjan igen då hon inte ville gå på pottan. Vill ju inte att hon ska bli förstoppad.
    Men nu undrar jag om vi gör rätt som låter henne ha blöja även fast hon är fysiskt redo för att sluta med blöja? Borde vi ta bort blöjan helt och inte ge henne något annat alternativ än att gå på pottan? Ska vi avvakta med potträningen några månader?
    Hur hade ni gjort?  

• NaturalBlue

Det verkar vara en hel vetenskap det här med potträning.. Hur ska det gå för tygsoffan, mattorna och resten av möblerna? När är det egentligen dags att bli av med blöjorna? Är det vanligast mellan 2 och 3 år? Vill ju att det ska komma naturligt men vill varken dalta eller vara för hård. Klistermärken kanske kan funka.. funderade på om man skulle ha någon tavla eller så att sätta upp dem på.. Belöningssystem känns spontant som en bra grej.

• Malina08

Vilken underbar tråd! Skrattar här för mig själv (barnen sover ute i vagnen) åt alla fantastiska, härliga barn med så tålmodiga och glada föräldrar. Vi har en kille på snart 2,3 år. Vi har kört lite med pottan men kom av oss och nu är det inte intressant för honom. Tänker sätta in stöten i sommar då det går att kissa ute och vi är två hemma som kan hjälpas åt med potträningen. Lycka till alla! Läser alla goda råd och erfarenheter och försöker lägga dem på minnet

• Mars2007

Kan bara säga att dottern har varit ointresserad av pottan.. kissat lite där i omgångar men alltid en massa olyckor. Vi uppmuntrade, har en klistermärkesbok där hon får klistra in klistermärken osv..

men inte förrän hon själv velat har det börjat gå bra. Hon blir 3 nu i slutet av mars och för ett par veckor sedan sade jag till henne att jag skulle inte fråga mer utan att hon fick säga till om hon ville ha trosor. Efter någon vecka ville hon det. Så förra veckan började vi.. på hela veckan hände det 3 olyckor. Alla gångerna hade hon inte kissat på länge och gick för att tvätta händerna.. ni vet.. rinnande vatten.. hehe

Men jag har inte vetat hur jag skulle göra men det kom av sig själv. Dock inte som
    2-åring dock   kan ju säga att hon kissade på potta första gången när hon var ca 1,5 år.

Så om ni inte själv känner er stressade så hade jag tagit det lugnt och låtit barnet visa när det är moget.. man kan ju fortsätta öva så länge! 

• Konvaljen

Hänger också på i den här tråden.
    Har en dotter som är drygt två som äntligen visat intresse för pottan. Jag upplevde att det lossnade på riktigt då vi åkte till IKEA och köpte en ny potta (vi har två toaletter) och hon fick välja färg. Vilken lycka!
    Vi låter henne gå med trosor hemma och påminner om att kissa. Hon vill vara ifred när hon kissar har vi märkt så vi har lampan tänd på toaletten och pottan mitt på golvet. Sista veckan har hon kissat där varje dag och igår och idag bajsade hon där också.
    Dock kan jag märka att om vi är för pushiga och påminner hela tiden så blir hon helt anti och vill ha blöjan. Vi har satt på den direkt och tänkt att det viktigaste är att det sker på hennes villkor och att det är roligt att potträna.

Klistra klistermärken som någon skrev var en jättebra idé, hittills har vi bara berömt, klappat händerna och ringt mormor (!) när hon kissat eller bajsat, men klistermärken är ju konkret. Tack för tipset, det ska jag fixa redan imorgon!

• jezca
    Konvaljen skrev 2010-03-25 20:26:27 följande:
    Hänger också på i den här tråden. Har en dotter som är drygt två som äntligen visat intresse för pottan. Jag upplevde att det lossnade på riktigt då vi åkte till IKEA och köpte en ny potta (vi har två toaletter) och hon fick välja färg. Vilken lycka! Vi låter henne gå med trosor hemma och påminner om att kissa. Hon vill vara ifred när hon kissar har vi märkt så vi har lampan tänd på toaletten och pottan mitt på golvet. Sista veckan har hon kissat där varje dag och igår och idag bajsade hon där också. Dock kan jag märka att om vi är för pushiga och påminner hela tiden så blir hon helt anti och vill ha blöjan. Vi har satt på den direkt och tänkt att det viktigaste är att det sker på hennes villkor och att det är roligt att potträna. Klistra klistermärken som någon skrev var en jättebra idé, hittills har vi bara berömt, klappat händerna och ringt mormor (!) när hon kissat eller bajsat, men klistermärken är ju konkret. Tack för tipset, det ska jag fixa redan imorgon!
    Har en son på2.3 år som e likadan .Vi har förstått att han vill vara själv på toan och tjatar vi för mycket blir han oxå anti hela pottgrejen.
    Men jag är stolt då han bajsat tre ggr nu efter att han sagt att han vill gå och bajsa på pottan. Jag gör ingen stor grej av det nu heller utan han får själv bestämma så blir det lite mer hårdträning i sommar!{#lang_emotions_wink}

Har pratat lite om att köpa en ring till toan då det kanske blir mer naturligt eftersom vi och storasyskonen går ju på toan och inte på pottan!
  • Ericha

Sonen tycker det är super att få ha kalsonger o slippa blöjan. Han går gärna omkring så hemma. Han har dock inte alls kopplat kiss o bajs till pottan. Vi brukar sätta honom på pottan efter ca 2h men inget har hänt hittills. Ibland går han ut o sen tar det några min så kissar han på golvet i stället. Ibland går det upp till 3h och sen kiss på golvet trots påminnelser o några pottbesök innan. Men det kanske tar ett tag innan de kopplar?

• kollberg1

direkt han har kissat på golvet så sätt honom på pottan. prata snällt om att det är ju här du ska kissa. gör det lite besvärligt men tvätt och grejjer så hajjar han nog snart att det går mycket lättare på pottan ( förhoppningsvis)

Svar på tråden potträna en tvååring.