• Nioli

    Dela erfarenheter av familjehem

    Vi går just nu Foster pride utbildning för att ev. bli familjehem.

    Tycker det skulle vara kul om det är fler i vår situation som vill dela sina erfarenheter och funderingar med oss.

    Som sagt vi är ju just i start läget men jag skulle även tycka det var kul om andra som redan är familjehem eller själva varit placerade i familjehem skulle vilja, vara med i denna tråd.

    Kanske kan vi hjälpa varandra?

  • Svar på tråden Dela erfarenheter av familjehem
  • Lillan1971

    Hallå där :)
    Jag och min sambo har pratat endel om att bli familjehem, har pratat med barnen om det också och dom har ingenting emot det, sen så är ju inte dom här hela tiden utan dom bor hos sin pappa, förutom dom yngsta (3,5 och 1,5) sedan så e en redan utflugen ur huset:)

    Har en liten fråga, går ni igenom soc eller genom någon slags... Ja vad det nu heter. HOppas du förstår :)

    Har själv aldrig bott i familjehem men min äldsta dotter har.


    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Nioli

    Hej Lillan1971!

    Vi går via soc. Men vi har också varit i kontakt med familjepoolen.
    Men just nu känner vi att vi vill gå soc kurs och så får vi se sedan om vi går via fler kanaler.

  • Lillan1971

    Jaså okej. För vi vill nämligen inte gå igenom soc. Vad är familjepoolen för något? Har dom fam.hem i hela Sverige?


    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Nanniz79

    Och oavsett om mav vill bli fosterfamilj senare så är det ju en bra kurs och kul har vi ju{#lang_emotions_smile} man får ju lära sig mycket som man säkert har nytta av mycket senare i livet

  • Nioli

    Precis som du säger Nanniz, det tror jag med. Och man får reagera på hur man själv har det och reagerar på olika områden.
    Kan säkert stärka banden extra även i förhållandet med sin man.

  • Lillan1971

    Nioli, tack för länktipsen :) Ska kika på dessa sidor.


    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • en glad
    Lillan1971 skrev 2010-03-17 17:54:05 följande:
    Jaså okej. För vi vill nämligen inte gå igenom soc. Vad är familjepoolen för något? Har dom fam.hem i hela Sverige?
    Fast kom ihåg att det alltid är soc som är ansvarig för placeringen hos er .... privata aktörer (pooler, stiftelser etc) hjälper bara kommunerna med arbetet runt familjehemmen - ansvaret för ett enskilt barn kan de aldrig ta över eftrsom det handlar om myndighetsutövning!
  • Lillan1971

    Jo det vet jag :) Men vi behöver ju inte ha så mycket med socialen att göra i sådana fall. Har hittat ett ställe här i Göteborg som heter Familjevårdsstiftelsen som verkar bra, ska kontakta dom.


    en glad skrev 2010-03-20 17:44:42 följande:
    Fast kom ihåg att det alltid är soc som är ansvarig för placeringen hos er .... privata aktörer (pooler, stiftelser etc) hjälper bara kommunerna med arbetet runt familjehemmen - ansvaret för ett enskilt barn kan de aldrig ta över eftrsom det handlar om myndighetsutövning!
    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • en glad
    Lillan1971 skrev 2010-03-20 18:41:09 följande:
    Jo det vet jag :) Men vi behöver ju inte ha så mycket med socialen att göra i sådana fall. Har hittat ett ställe här i Göteborg som heter Familjevårdsstiftelsen som verkar bra, ska kontakta dom.
    Frågan är varför en privat aktör skall tjäna pengar på att ni tar barn via dem. Ser ni familjehemsuppdraget som ett arbete så skulle i alla fall jag hellre förhandla mig till de pengarna direkt av placerande kommun ....  Vad har man för vinster av att skriva på ett kontrakt för en stiftelse/pool?
Svar på tråden Dela erfarenheter av familjehem