• Jennyrockar

    Bada/duscha? Hur ofta för 3-4-åringar tex?

    Hej!


    Mina pojkar, 3 å 4 år, badar el duschar varannan var 3e dag. Den minsta har böjveckseksem sen han var 1 och det blir alltid sämre på vintern. Nu har stora killen fått små fläckar som liknar mina egna, ngn typ av psoriasis, väldigt mild och endast på 2 små områden.
    (Vi smörjer i perioder med kortison 1% å däremellan med Idominsalva)
    Nu undrar jag om det är bra för huden att duscha varje dag, om man är noga med att smörja in hela kroppen efteråt?
    Eller är det så att vatten torkar ut huden och man bör undvika att duscha barnen så ofta?
    jag har hört att man "lär" huden att den inte behöver återfukta sej själv (eller hur man ska beskriva det) om man smörjer in mkt? Typ som att huden blir extra torrt om man sen INTE smörjer?
    Tacksam för svar!!!!
    Just beacuse I rock doesnt mean I´m made of stone
  • Svar på tråden Bada/duscha? Hur ofta för 3-4-åringar tex?
  • Farmaceuten

    Hej,
    det är inte bra att duscha kroppen varje dag, det är bra som du gör  varannan till var tredje dag, inte oftare. Precis som du säger har vatten en uttorkande effekt även om man smörjer. Då ni även har problem med eksem är det extra viktigt att ni inte torkar ut huden som blir mera känslig. Använd alltid olja vid era bad så hjälper den till att återfukta huden på ett naturligt sätt. Det finns flera produkter i våra apotek som kan hjälpa till att förhindra eksem.

    Hälsningar Farmaceuten

Svar på tråden Bada/duscha? Hur ofta för 3-4-åringar tex?