• Felicia Adrian

Skall registrering för blandras finnas hos renrasföreningar för hundar precis som för hästar?

Jag har hållt på med hästar hela livet och även fött upp hästar en period vet att det finns många raser där man registrerar korsningar. Kan heta något speciellt om det är korsning eller så har de ett annan färg på sitt pass som då avgör om de kan vara med på vissa tävlingar och utställningar eller inte.
    Sen är ju lagen så att man inte får sälja hen häst utan att den är registrerad och har pass idag (men vissa gör det men lagen säger att man inte får det, oftast typ skänks dessa hästar bort)

Har haft hund hela mitt liv med men bara renrasig ända tills jag flyttade hemifrån och köpte hund med maken då blev det blandras.

Har funderat mycket på om man inte skulle ha som med hästar att även blandraser skall registreras hos rasföreningar så man får en stamtavla eller iaf så gått det går. Finns ju många hästar där det står "okänd härstamning" men om den hästen får en avkomma (oftast stona då hingstarna blir valacker) så finns denna häst med i stamtavlan på fölet.

Jag tror det skulle gynna aveln med hundar om ett krav kom att man måste registrera valpen/hunden och det gäller både renrasig och blandras. Då slipper man tex det är det finns "oregistrerade renrasiga hundar" det är ju bara för att hålla nere kostnaden för uppfödaren.. Sen som köpare VET man vad man köper och dess stamtavla så gått det går.

Finns säkert nackdelar med men personligen kan jag inte komma på några just nu.

Vad tycker ni andra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skall registrering för blandras finnas hos renrasföreningar för hundar precis som för hästar?
  • Drakfisk

Man kan ju redan registrera sin hund i Blandis' register:
    www.blandis.se/hunddata/index.html

Alla hundar, oavsett härstamning ska dessutom registreras hos Jordbruksverket.
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/hundregistret.4.207049b811dd8a513dc8000442.html

Att kräva att Svenska Kennelklubben ska öppna sina böcker för blandraser är snudd på dumt, eftersom det uttryckligen är en förening vars syfte är att befrämja renrasavel.

• Drakfisk

F.ö. finns det ingen seriös renrasuppfödare som ser registreringskostnaden som så oerhört betungande att de därför struntar i att registrera valparna i SKK. Registreringen är några hundralappar, kommer inte ihåg summan just nu.

Oregistrerade "renrashundar" ska man akta sig för; är "renrasen" inte registrerad är det något lurt, vanligen att föräldrardjuren inte uppfyller de krav som ställts för att man ska få registrera valparna. Vanliga krav är vissa hälsoundersökningar, MH osv.

• Felicia Adrian

Ja jag är inte insatt i hundaveln något.
    Men vet iaf att när man registrerar hos jordbruksverket registreras ju inget om härstamning på hunden..

Rasföreningarna inom hästaveln finns ju till för att främja renrasaveln med. Men allt fler raser har öppnat upp för att registrera blandras.
    Har till och med tillkommit nya raser den vägen då en viss blandning blivit så bra och då populär att det bildats en egen ras.
    Exempel finns inom arabaveln där det finns angloarab=arab/engelskt fullblod och många fler varianter. Sen har man en annan ras tex varmblod korsat med arab blir det Part bread arab (stavningen?)

Både inom hund som häst finns olika priser i olika rasföreningar vad kostnaden är för registrering. Inom häst kan det skilja mellan någon hundralapp till några tusen. Hört från seriös uppfödare att fått betala mycket i registreringskostnad.

Men tror personligen att det skulle främja uppfödningen om krav ställdes på uppfödning att man MÅSTE registrera stamtavla (så långt det går) så skulle färre nog föda upp valpar då det skulle ställas mer krav och vara svårare att föda upp.

Men ja jag vet inte.

• Drakfisk

Nej, SKK registreringen kostar det samma, alldeles oberoende av om man föder upp mopsar, grand danois eller ungersk viszla.

Felicia Adrian skrev 2010-03-17 19:53:55 följande:
     Både inom hund som häst finns olika priser i olika rasföreningar vad kostnaden är för registrering.
    Grävde fram ett nummer av Hundsport (SKK:s tidskrift) för att hitta registreringspriserna, håll till godo:

* Hel valpkull under 5 månader efter meriterade föräldrar:  370:- per valp
    * Hel valpkull efter omeriterade föräldrar: 530:- /valp
    * Hel valpkull över 5 månader: 530:-/valp

I dessa priser ingår ägarregistreringen.

Det står inte en rad om att olika raser skulle ha olika reg.avgifter, och något sådant har jag heller aldrig hört talas om.
  • lennartsdotter

Jag ser positivt på genetiska register dvs. register där hänsyn inte tas till rasrenhet utan man dokumenterar kort sagt djurets härstamning. Föder själv upp raskatter och har nyligen bytt till just ett förbund som för ett genetiskt register vilket  ger utrymme för en hel del experimentell avel, på gott och ont men använt ansvarsfullt överväger det goda.

• Felicia Adrian
    Drakfisk skrev 2010-03-17 20:02:18 följande:
    Nej, SKK registreringen kostar det samma, alldeles oberoende av om man föder upp mopsar, grand danois eller ungersk viszla. Grävde fram ett nummer av Hundsport (SKK:s tidskrift) för att hitta registreringspriserna, håll till godo:* Hel valpkull under 5 månader efter meriterade föräldrar:  370:- per valp* Hel valpkull efter omeriterade föräldrar: 530:- /valp* Hel valpkull över 5 månader: 530:-/valpI dessa priser ingår ägarregistreringen. Det står inte en rad om att olika raser skulle ha olika reg.avgifter, och något sådant har jag heller aldrig hört talas om.
    Ja jag vet inte då jag inte kollat upp det utan bara hört från uppfödare att kostnaden varierar. Men var ju iof närmare 10 år sedan... Så kan ju ändrats mer än 1 gång på den tiden..

Vet en som fick ner priset 1000kr på sin valp om hon stod för registreringskostnaden på valpen.. Fick däremot inte veta om det kostade henne 1000kr att få hunden registrerad.

Men är inte kostnaden mer så förstår jag inte varför den med renrasig valp inte registrerar sina valpar då de kan ta ofta det dubbla i pris för valpen sen.

Sen rätta mig om jag har fel men de flesta raser iaf är väl kravet bara att föräldrarna är registrerade för att få registrera sina valpar? Eller kanske bara gäller de raser som tillhör "sällskapshundar"-kategorin hos SKK?
  • Drakfisk
    Felicia Adrian skrev 2010-03-18 17:45:41 följande:
    Ja du har rätt i att föräldrarna måste vara registrerade för att man ska få registrera sina valpar.
    Vissa raser har hälsokrav på föräldrarna för att valparna ska få registreras.

Det man ska vara väl medveten om är att det blott och enbart är uppfödaren som kan registrera valparna i SKK. Ingen annan kan göra det, oavsett vad det står i vissa annonser på Blocket.

Ja upprepar mig: Man ska ALDRIG köpa en "renrasig" hund som inte har stamtavla, eftersom uppfödaren då avlat på djur som inte håller måttet. Exempelvis kan tiken ha varit för ung (tror lagen kräver en lägstaålder på 18 eller 24 månader, kommer inte ihåg exakt nu), att föräldrarna är släkt (SKK godkänner enbart kusinparning som närmaste släktskap) eller att hundarna helt enkelt inte håller måttet när det gäller t.ex. höftledsröntgen eller ögonlysning (för de raser som har de kraven).

Man ska alltid läsa rasklubbens sida för att bilda sig en uppfattning som krävs/rekommenderas för avel på en ras, INNAN man börjar leta uppfödare. Har man läst på vilka hälsoundersökningar som krävs/rekommenderas kan man förmodligen ställa bra frågor och gallra bort de mest oseriösa uppfödarna.
  • MaNiMi
    Drakfisk skrev 2010-03-18 20:55:20 följande:
    Det man ska vara väl medveten om är att det blott och enbart är uppfödaren som kan registrera valparna i SKK. Ingen annan kan göra det, oavsett vad det står i vissa annonser på Blocket.
    Exakt! Det jäkliga är ju att det ju går att registrera in blandrashundar hos SSK också...dock inte i det riktiga avelsregistret eller hur man ska säga..utan bara att man mot en summa, (blandrasägares pengar tar de gärna emot!)
    kan få hundens chipnr reggat hos dem för att lättare kunna spåra om den kommer bort..vet inte vad man mer får för det.
    Vi fick med ett såndant papper från den vi köpte vår blandras av..hon var dock väldigt tydlig med att påpeka vad det gällde..kan tänka mig att andra däremot kan använda det i syfte att lura någon att tro att det går att regga hunden på riktigt!
Svar på tråden Skall registrering för blandras finnas hos renrasföreningar för hundar precis som för hästar?