Skall registrering för blandras finnas hos renrasföreningar för hundar precis som för hästar?
Jag har hållt på med hästar hela livet och även fött upp hästar en period vet att det finns många raser där man registrerar korsningar. Kan heta något speciellt om det är korsning eller så har de ett annan färg på sitt pass som då avgör om de kan vara med på vissa tävlingar och utställningar eller inte.
Sen är ju lagen så att man inte får sälja hen häst utan att den är registrerad och har pass idag (men vissa gör det men lagen säger att man inte får det, oftast typ skänks dessa hästar bort)
Har haft hund hela mitt liv med men bara renrasig ända tills jag flyttade hemifrån och köpte hund med maken då blev det blandras.
Har funderat mycket på om man inte skulle ha som med hästar att även blandraser skall registreras hos rasföreningar så man får en stamtavla eller iaf så gått det går. Finns ju många hästar där det står "okänd härstamning" men om den hästen får en avkomma (oftast stona då hingstarna blir valacker) så finns denna häst med i stamtavlan på fölet.
Jag tror det skulle gynna aveln med hundar om ett krav kom att man måste registrera valpen/hunden och det gäller både renrasig och blandras. Då slipper man tex det är det finns "oregistrerade renrasiga hundar" det är ju bara för att hålla nere kostnaden för uppfödaren.. Sen som köpare VET man vad man köper och dess stamtavla så gått det går.
Finns säkert nackdelar med men personligen kan jag inte komma på några just nu.
Vad tycker ni andra?