• Anonym

Olika samhällsklasser

Har någon härinne en partner från en lägre samhällsklass? Hur fungerar det för er? Skapar det några problem?

Jag är högutbildad, har ett bra jobb, kommer från en medelsvensson-familj och har alltid varit skötsam. Killen ifråga har inte gått färdigt gymnasiet, inte haft något jobb innan utan har ett kriminellt förflutet. Han försöker nu skapa ett nytt liv för sig själv efter sitt uppbrott med det kriminella. Jobbar i en liten livsmedelsbutik, och han har inga ambitioner på att plugga någonsin. Han vill starta en egen butik i framtiden.

Mina vänner menar att det inte kan fungera när man är på så olika plan. Men jag känner att den vi är utåt, dvs med utbildning, jobb osv, det är bara en fasad. Och vi har olika fasader. Men hemma, bakom stängda dörrar där titlar inte betyder något, där är vi oss själva. Visst är vi fortfarande olika, men vi tycker mycket om varandra. Jag är galen i honom.

Har någon samma "problem"? Hur fungerar det för er? Finner ni ändå samtalsämnen att prata om, saker att göra tillsammans osv? Eller har mina vänner rätt, är detta för olika bakgrunder för att det ska fungera?

Jag vill bara kasta mig in i detta, låta känslorna styra och bara hänga med. Och sen får det gå som det går. Men är trots allt rädd att jag gör ett stort misstag.

• Svar på tråden Olika samhällsklasser
  • Fruochmamma

Jag tycker det helt beror på vad du och din partner har för grundsyn på saker & ting och hur ni är som par. Det behöver inte alls vara så att leka barn leka bäst. Lycka till och ge det/honom en chans.

ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
  • Anonym (Fungerat bra här)

Jag har haft två förhållanden med män som kommer från arbetarklass (jag själv är från akademikerhem), i det första så var det tydligt, en stor avundsjuka med att jag hade mycket gratis (i hans ögon) hemifrån, med många pikar och oförståelse.
    Min nuvarande kommer också från en arbetarklass, men med  min man är det ytterst sällan problem, hans pappa däremot har svårt att riktigt acceptera studier, även om hans barnbarn studerar på universitetet så vill han hellre visa mer stolthet över de barnbarn som inte pluggat vidare än de barn som gör det.

Det viktigaste är att man inte använder klassolikheterna som ett slagträ när man är ovänner.

• Anonym (du är den du är.)

Allt som du skriver i TS, handlar enbart om vad människor har för uppfattning och fördomar i almänhet, och vad de kan tillåta sig själv att stå ut med, i synnerhet.

men har någon, någonsinn berättat för dig, att "kärlek", inte har med någontinting annat att göra än kännslor?

Om du ens, för en liten sekund, skulle komma i den situationen, att du skulle känna dig annorlunda, mera värd, bättre utbilldad... Då tycker jag inte att du skall stanna 1 sekund till med honom. Men om du är ödmjuk i din person, och kan älska honom för den han är, då kan du stanna. Men vad gör du sen när förälskelsen har lagt sig? Kommer du då att på något sätt inge honom kännslan av att han inte tillhör samma "klass" som dig???

Tänk över saken min vän. Han kanske hamnar i en sits, där du måste försörja honom ekonomiskt? Vad gör du då? Skall du älska honom villkorslöst, eller skall du någonsinn råka säga: "du får ju skulla dig själv"???

Svar på tråden Olika samhällsklasser