• carro 81

Påskgodis och påskfika?

Skulle vilja ha tips på godis man kan göra som passar till påsk? Gärna sådant som sonen klarar själv, han är 5½, men även annat som vi kan göra tillsammans.

Sedan tar jag även gärna emot tips på något "påskigt" fikabröd. Vi ska ha en mini-släktträff på långfredagen och jag ska stå för fikabröd. Så det ska vara något som räcker till flera (c:a 20 pers kanske) men vill helst inte göra något vanligt som rulltårtsbakelse med grädde och persikohalva. Något i långpanna kanske kan funka? Man kan ju alltid dekorera upp dem. Tyvärr får det inte vara choklad eller nötter p.g.a allergier.

• Svar på tråden Påskgodis och påskfika?
  • carro 81
    crazy mom skrev 2010-03-17 20:55:28 följande:
    Man kan göra pannkakan i muffinsformar av aluminium =)
    Tack för ditt svar, ska kolla upp recept. Men det är inte några nötter i? Har aldrig gjort saffranspannkaka men fick bara för mig det.

Tar gärna emot flera förslag.
  • mosterYster

Lemon marengue pie är härligt vårigt och fräscht. Borde gå att göra i långpanna om man 3-dubblar satsen.

En vanlig citron-smaksatt sockerkaka i långpanna (3-dubbel sats) och ett tjockt lager frosting, färgad i gult med hushållsfärg. Mycket frosting ska det vara. Kokos i frostingen är gott. Garnera med marsipankycklingar, marsipanägg osv. Går att göra ett helt litet kycklinglandskap i långpannan - det blir som en rolig påsktårta. I så fall kan man färga frostingen grön, som gräs. De finns strössel i form av små blommor.

• crazy mom
    carro 81 skrev 2010-03-17 23:59:12 följande:
    Tack för ditt svar, ska kolla upp recept. Men det är inte några nötter i? Har aldrig gjort saffranspannkaka men fick bara för mig det. Tar gärna emot flera förslag.
    jo det är mandel i recepten, men det kan man utesluta utan problem...

Godis... man kan ju göra massa grejor i marsipan, doppa i choklad...  =)
  • carro 81

Tack alla 3, vilka bra förslag. Nu har jag lite att fundera på, tur att det är ett tag kvar.

Tar gärna emot fler förslag om någon har? Så får jag ännu mer att välja mellan.

Svar på tråden Påskgodis och påskfika?