• Rebecca Lindmark

Hur ska man förklara för sitt barn?

Hur ska jag förklara för min son när hans pappa ofta sviker när han har sagt att han ska komma och hälsa på sin son? Hur förklarar man det för ett barn som är 21 månader gammal (fyller 2 år i mitten av juni)? Det bästa är väl egentligen att jag aldrig säger något innan och inte pratar med honom om att pappa ska komma och hälsa på för att han inte ska bli besviken..Men samtidigt behöver man ju prata om pappan för att det är viktigt för att han inte ska glömma av honom.
    Och hur gör man själv med sitt dåliga samvete framöver? När man kommer se besvikelsen i sitt barns ögon när pappan inte dyker upp? Mitt barns pappa har problem med alkohol bland annat. Han älskar sin son jätte mycket men problemen kan ofta ta över vilket gör att han inte dyker upp när han säger att han ska det.
    Någon som har erfarenheter av detta? När man väl ska berätta lite för sonen om problemen han har, när bör man göra det och vad bör man säga/inte säga?

Samtidigt mår jag ju sååå mycket bättre nu när det är slut mellan oss och vi inte bor tillsammans längre,,men det är mycket som behöver bearbetas och mycket som man behöver få svar och perspektiv på..Jag älskar min son över allt annat och tänker ju alltid på hans bästa!!

Rebecca

• Svar på tråden Hur ska man förklara för sitt barn?
  • singel pappa83

vet hur det e har haft det likadant me min son! till slut sluta ja säga att han skulle till mamma utan bara prata bort d!men d funka sådär till slut fråga han varför hans mamma inte ville ha han å det skar i hjärtat på mig å svara då men kunde bara säga att hans mamma jobba eller liknande!
    tror inte det finns nått "rätt" att säga till han tyvärr! =(

• mia maria

Man får förklara utifrån åldern helt enkelt, så gott man kan.
    Jag tror inte heller att det finns något rätt eller fel, utan man får förklara på det sätt som känns bäst för en själv.

För att slippa besvikelsen hos barnet så kanske det är enklast att inte ge några förhoppningar om den andre föräldern förrän man vet säkert ifall han/hon kommer - men det är ju också en smaksak vad man anser är bäst för just ens eget barn.

Hoppas det löser sig!

• Peyman

Jag har själv gått igenom samma sak och suttit med samma funderingar.
    Jag förberedde min son på att hans pappa skulle komma och fick trösta när han ännu en gång inte dök upp. Jag har alltid hittat på olika anledningar till att han inte kom, han jobbade, han var sjuk, han glömde bort osv.

Salama wa Dominic حبّ
  • Rebecca Lindmark

Jag tycker heller inte det finns några rätt eller fel...men jag är mer inställd på att när min son förstår mer kommer jag säga ungefär att "pappa har en sjukdom som gör att han inte mår bra ibland och det är därför han ibland inte kommer när  han har sagt att han ska komma, men han älskar dig lika mycket ändå!"

Svar på tråden Hur ska man förklara för sitt barn?