• Vimi

Vad leker ni för lekar med era 1 åringar?

Som frågan lyder vad brukar ni leka för lekar med era små? 1-2 år?

Vidar min stolthet!
  • Svar på tråden Vad leker ni för lekar med era 1 åringar?
  • Michisen

Leka och leka...

Vi är mycket ute och tittar på saker, åker rutschkana, pillar på snö och grus (ja, okej, han gör... Jag tittar på.)

Inomhus bygger han med klossar eller välter det jag bygger, ritar, vill få böcker lästa för sig eller sjunga rörelsesånger. Han älskar också att stå vid en vattenkran och hälla i/ur vatten ur olika kärl samt hälla på golvet.

Han blev 18 månader idag. :)

• Tette86021

vår dotter är 2 år. vi "lagar mat" bygger kojor, dansar och leker med dockorna=) pussel, pärlor, färg, deg osv

När hon var ett dansade vi mycket, hon har alltid tyckt om att hjälpa till med disk och tvätt och så också.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Veris

Puffar upp denna tråd lite då jag också behöver tips på inomhusaktiviteter. Dottern är just nu i en fas då hon inte vill vara själv ens i 1 minut! Hon är 1 år och vill bara vara med mig hela tiden! Sitta stilla och rita eller lägga pussel eller läsa är inte heller populärt. Min fantasi börjar sina...

• Lantani

Superbra tråd för mig. Har 1,5 åring som verkligen inte alls vill leka själv.
    Står jag vid spisen, så vstår han och drar mig i byxorna och vill upp och vara med, men det funkar inte. Han klarar inte av attt själv stå på en stol bredvid och "hjälpa till" och stå med honom i famen och laga mat är totalt omöjligt.

Men när vi leker så brukar vi:
    Bygga torn med klossar
    Bygga med duplo
    Lägga pussel
    Vara ute och titta på saker, går rundor (men då hänger jag liksom bara med vad han vill)
    Rita

Oftast är dessa saknerna roliga max 2 minuter, sen ska han iväg och göra något annat, oftast inte leka, utan gå dit han inte får te.x, vilket medför frustration.
    Ute tycker han dock är jättekul att vara, men just nu är vi knappt ute alls, pga av en helsikes pollenallergi hos mig, eftersom jag är gravid kan jag inte heller ta de vanliga medicinerna. Jag längtar tills pollen försvinner, känns som att han intek ommer vara lite frustrerad och rastlös.

• Veris

Ja, det där med matlagningen känner jag igen. Samma här med aktivieterna, funkar i typ 2 minuter sen är det nästa grej som ska upptäckas. Nu på em brukar det dock vara lite lugnare än på fm. Kanske ska gå ut iaf trots trist väder.... Där brukar hon ju ha som allra roligast!

Eller så sätter vi oss i duschen och leker med vatten...{#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Vad leker ni för lekar med era 1 åringar?