• mammahärochnu

Vad ska man införskaffa till babyapoteket till nyfödd?

Förutom babypuder/talk, zinksalva/blöjsalva, rektaltemp mm vad behöver man ha hemma tycker ni? Ger man tex flytande alvedon till nyfödd med feber?

Hjälp mig att skriva en bra lista med nödvändiga saker, tack!

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • Svar på tråden Vad ska man införskaffa till babyapoteket till nyfödd?
  • längtar och väntar

Är det inte bättre att köpa efterhand som sakerna behövs?

Det kommer vi göra, man vet ju inte riktigt innan vad man kanske behöver.
  • mammahärochnu

Fast vissa "måsten" bör man tycker jag nog, ha hemma då kanske inte apotek el dyl har öppet när man väl står där med sin nyfödda och behöver det.

• längtar och väntar
    mammahärochnu skrev 2010-03-18 07:36:58 följande:
    Fast vissa "måsten" bör man tycker jag nog, ha hemma då kanske inte apotek el dyl har öppet när man väl står där med sin nyfödda och behöver det.
    Det mesta kan man få tag på i vanliga butiker nu, sen monopolet är borta..
  • trädis

jag köpte ingenting innan. man vet aldrig vad som kan tänkas behövas och när det kommer att behövas!

håller med ovan. bättre att köpa allt eftersom. inte så roligt att köpa på sig en massa som inte används eller blir för gammalt!

världens lyckligaste mamma
  • mammahärochnu

Jo men kanske inte väldigt sent på kvällen el om babyn blir sjuk på natten, nej jag vill i alla fall vara lite förberedd på vissa "måsten" som jag skrev.

• RiNan

Att inhandla iliadin kan vara bra. Tror att det är så det heter. När min dotter på 3år föddes fanns det bara renäsans (eller hur det nu stavas) mot förkylning/täppa men nu när sonen föddes för ett år sen såg jag att det fanns avsvällande näsdroppar för dem pyttesmå vilka var superkanon att ha hemma eftersom han drog på sig en hel del förkylningar i början!

Till din rekaltemp bör du ha sådana plastöverdrag. Småbarn får zuppar så det kan du ju inhandla.

• fetsnygg

en "näsfrida".. även kallat snorsug.. om bebisen blir förkyld.. man kan ju inte snyta den..

babypuder använder folk knappt nu för tiden.. det torkar ut mer än vad det gör nytta.. hur som helst borde du ha en fet salva hemma, dyp miniderm från apoteket.. många bebisar är så torra i huden eftersom de legat i vatten så länge.. och de får självsprickor i hälar och händer osv i början.. så en fet snäll salva..

Sen är det nästan bättre med inythiol (lite osäker på stavningen) från apoteket än vad det är med zinksalva.. den är jättebra mot blöjexem, men torkar inte ut huden som zinksalvan gör.

• leias

Koksaltlösning tycker sprayen är bäst och vanlig nässpray
    Alvedon
    Näsfrida
    Vätskeersättning

Det är de sakerna vi hade användning för den första tiden.

Vi bor på inte i någon stad där man lätt får tag i sakerna så då är det skönt att alltid ha hemma.

Första gången hade jag inget hemma och det ångra jag när kl var 11 på kvällen och förkylningen gjorde att hon knappt kunde andas med näsan och jag fick ställa mig och koka koksaltlösning med en liten bebis på armen som skrek och var 4 veckor

• trädis

gå till apoteket och fråga! det finns nog en hel del grejer du kan köpa hem om du vill gardera dig!
    lite svårt att säga här vad du ska köpa eftersom det är omöjligt att säga vad ditt barn eventuellt kan råka ut för...

lycka till!

världens lyckligaste mamma
  • Malinell

Eftersom jag har 6,5 mil till stan så valde jag att förbereda mig.
    * alvedonsupp. (finns två olika en för mindre och en för lite större barn) Fråga på 
       apoteket.
    * rumptermometer (kanske heter rektal?)
    * inotyol (bra mot röda stjärtar) tyckte inte alls om zinksalva
    * idominsalva
    Jag har inte använt några plastöverdrag på tempen utan smörjt den med idomin. Sen har jag tvättat av den ordentligt efter användning.
    Detta har fungerat bra för mig!

Svar på tråden Vad ska man införskaffa till babyapoteket till nyfödd?