• zazzza

Aktiv dödshjälp, vad tycker du?

Vad tycker du, ska man ha rätt att själv bestämma när man vill dö? (vid sjukdom,sk aktiv dödshjälp) O vem ska utföra det isåfall?

livet kräver omväxling
  • Svar på tråden Aktiv dödshjälp, vad tycker du?
  • Amazina

Självklart ska det finnas! Ang det fallet som idag är i aftonbladet... Fy f*n vilken mardröm att leva så!!

• gladloser

absolut...de ska finnas..

• Tygtiiger

Eftersom jag är en av dem som antagligen skulle tvingas utföra det - nej tack.

• La Lola

Efter att ha sett mina föräldrar dö samma år i obotlig cancer så är jag för. Så in i helvete för.
    Jag hade kunnat ge de något själv för att de skulle slippa lida o bara ligga där o vänta på döden! Det är inte humant.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • zazzza

Det måste kännas hemskt att göra det.....
    hemskt för densom lider och o inte vill leva oxå.

vart ska man sätta gränsen för vad som är godtagbar sjukdom ossåvidare.....?

livet kräver omväxling
  • Restless

Jag är för... Har själv sätt folk lida i långdragna obotliga sjukdomar. (cancer i långt skridet stadium då det bara var palliativ vård) Hade dom fått bestämma själva innan de blev för dåliga så hade avskedet blivit finare för alla. Dom kanske hade hunnit förbereda sej,säja hejdå,vara lite fina,nyduschade. Men jag förstår absolut det moraliska dilemmat för vårdpersonalen. Jag skulle inte heller vilja avsluta ett människo-liv trots att man vet att personen välkomnar det!

Tråd-dödare is my middlename!
  • Probably the best    in the
    Tygtiiger skrev 2010-03-18 08:53:40 följande:
    vem säger att någon ska tvingas utföra det?
  • ThisIsMe
    Tygtiiger skrev 2010-03-18 08:53:40 följande:
    Med största sannorlikhet skulle ingen vara tvingad att utföra det.
Svar på tråden Aktiv dödshjälp, vad tycker du?