• Maggiepuh

Blåtira (snabbt svar)

Min son (4 år) slog sig på kinden (kindbenet) igår när dagis hade varit på en närliggandes lekplats. Det blev inga öppna sår värken i eller utanför munnen/kinden, men han var lite svullen och röd på kinden. I morse när han vaknade var han svullen och blå under ögat.
    Jag har inga erfarenheter kring blåtiror och undrar om det är vanligt att svullnaden "vandrar" upp till ögat efter ett "slag" på kindbenet? Ska man kontakta läkare eller det läker sig själv inom några dagar?
    Han säger att det inte gör ont, men han vill inte att någon ska röra onrådet.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Blåtira (snabbt svar)
  • viseversa

Nej du ska inte söka läkare för en blåtira. Det läker av sig själv! och ja har han legat på sidan på natten så kan blodet "rinna" under huden och ge blåmärken på andra ställen än där man slog sig.

Min mamma ramlade med sin syckel och slog i axeln. och på morgonen hade hon ett stoort blåmärke en bra bit ner på ryggen och armen.
  • Maggiepuh

Efter att blåtiran försvann (tog nästan 2 veckor) så upptäckte vi att sonen har en "grop" vid kindbenet som syns när han ler och skrattar. Gropen är även lite missfärgad som om det är ett blåmärke i den. I Tisdags kände vi lite försiktigt på hans kind där gropen sitter och upptäcker att han har fått en böld där så vi fick kontakta vc i Onsdags och vi fick tid till en distriktsköterska på en gång. Slaget som han fick mot kindbenet och orsakat blåtiran orsakade även en inre blödning i kinden på honom så nu har han en blodböld samt gropen. Sköterskan sa att det kunde ta upp till 2 månader innan kroppen läkt ut dessa skadorna, men att vi skulle återkomma om 2 månader om bölden och/eller gropen är kvar då. Hon sa även att vi skulle få kopia på skaderapporten från dagis och att vi ska meddela rektorn att vi förmoligen kommer bli tvugna att ta ut skadan på dagis försäkringen eftersom detta hände när han var där.

Om börden inte försvinner... Är det då operation för att bli av med bölden? Hur blir det med gropen om den inte försvinner? Tankarna snurrar i huvudet just nu och det gör det inte bättre av att jag är gravid i vecka 30.

• Enjo

Gammal tråd, men hur gick det Maggiepuh? Min dotter fick nämligen också en grop i pannan efter att hon slagit sig. Gick den bort?

• Flickan och kråkan

Vår mellanson fick precis likadant efter ett slag på kinden. Ramlade och slog sig på ett sänghörn. Det tog närmare ett år innan den lilla knölen var borta.

Svar på tråden Blåtira (snabbt svar)