• StinaV

Skatteavdrag för resor till jobbet

Tänker jag rätt nu?
    Har gjort detta innan, men minns inte. Ville räkna lite på förhand bara vad jag har att vänta mig..

Jag räknade hur många dagar jag kört till jobbet. (Var arbetslös ett tag)
    Kom fram till 165 dagar. (Jan-mitten av juni + mitten okt-årets slut)
    Är ett arbetsår 240 dagar i deklarationen?

Jag har nio mil ENKEL resa, alltså 18 mil/dag.
    165*18=2970 mil

Milersättning: 18.50 kr.
    2970*18.50=54 945 kr

Sen kommer jag inte ihåg hur det står i deklarationen om det är denna summa som ska föras in? Och sen drar de av 9000 och sen får man behålla typ 33% av det som är kvar?

Då blir det över 30 000 kvar. Kan detta verkligen stämma? Vågar inte bli glad i onödan...

• Svar på tråden Skatteavdrag för resor till jobbet
  • clembke

Du ska inte räkna bort 9000 (är det inte 8000) utan det gör dom sen. Så fyll i hela summan.

30 000 blir det väl inte du få tillbaka utan 13000.
    Du få ju tillbaka nånstans runt 30% (30, 31, 32 l 33 vet jag inte) av det som är kvar.
    Så har du 54945 - 9000 = 45945
    0.30% * 45945 = 13783 ca. (jag brukar räkna 30 % för att räkna lite lägre iom att jag inte vet hur många % man få tillbaka på.)

Jag haför mig att det blir så här man räknar iaf, men lita inte på mig till 100 då jag inte ha räknat på nåt år.

• StinaV

Nej vad dum jag är. Jag skulle ju räkna som du, men jag räknade att jag bara behövde skatta 33% på det som var kvar..

SKIT också. Jag hade ju en känsla av att jag räknat tokfel.

Det är 9000 i år. De höjer ju varje år känns det som.

• clembke

Aha... sicka jäklar. Trodde det va 8000 som sist jag räknade.
    Jaja, bli en 1000-lapp mindre för sambon då.

Men 13000 är ju inte dåligt heller. (förmodligen lite mer då jag bara räknar med 30 %)

Fast om man räknar vad man lägger i bensin så blir det inte så mkt ändå.

• StinaV

Nej det är ju inte direkt så man blir rik på det.. ;)

Men man ska väl tacka och ta emot det lilla man får..

• Skumboll

Så, om man inte kommer över de 9000 som skatteverket drar av är det ingen vits att göra avdrag?

♥ Simon ♥
  • talare

kanske någon här inne som vet om man kan dra av det på sommarjobbet (heltid) också? jag har 47,9km enkel resa / 95,8km ToR. kan jag deklarera detta?

• FreeForAll

Åh nej! Då har jag tänkt tokfel!

Jag har ALDRIG dragit av förut i hela mitt liv och ska göra det för första gången nu. Jag trodde man fick mil*18,50-9000. Hade helt missat att man bara fick 30% av det. Surt.

• StinaV
    Skumboll skrev 2010-03-18 17:03:34 följande:
    Så, om man inte kommer över de 9000 som skatteverket drar av är det ingen vits att göra avdrag?
    Nej det går inte.
  • StinaV
    talare skrev 2010-03-18 17:31:02 följande:
    kanske någon här inne som vet om man kan dra av det på sommarjobbet (heltid) också? jag har 47,9km enkel resa / 95,8km ToR. kan jag deklarera detta?
    Vet inte. Det borde väl räknas som jobb, men du måste ju åka rätt många dagar för att komma över 9000. Vet inte hur många dagar du jobbar, men på tio veckor kommer du inte upp i 9000.
  • StinaV
    FreeForAll skrev 2010-03-18 17:38:43 följande:
    Åh nej! Då har jag tänkt tokfel!Jag har ALDRIG dragit av förut i hela mitt liv och ska göra det för första gången nu. Jag trodde man fick mil*18,50-9000. Hade helt missat att man bara fick 30% av det. Surt.
    Ja, visst är det dumt.. :/

Förstår att det känns surt om du trodde så. Det blir ju en jäkla skillnad...
  • Snakkis

Jag blev av med min andrahandslägenhet och tvingades i två månaders tid pendla med tåg (ca. 2 timmar enkel väg) till arbetsorten. Hur kan man göra detta avdrag när jag inte har kvar gamla biljetter? Dessa kostade ju dessutom alltid olika...

Svar på tråden Skatteavdrag för resor till jobbet