Att leva med tinnitus & undvika bullriga miljöer - har folk ngn förståelse?
Jag har tinnitus och har haft det några år. Har lärt mig att leva med det trots att livet inte kändes värt att leva längre, då jag fick det för några år sedan. Då kändes det helt tomt inom mig. Ett tjut dygnet runt - nej, det ville jag inte stå ut med. KUNDE INTE stå ut med, men jag har som sagt lärt mig att leva med det där ringande ljudet.
Problemet är att omgivningen inte förstår hur det är. Jag brukar inte prata om det & har aldrig gjort. Jag har berättat för personer för folk om jag har känt att det behövs. Jag går inte runt och tycker synd om mig själv, men jag försöker förklara för folk och personer i min närhet hur det är att ha tinnitus - att jag t ex måste undvika bullriga miljöer, för annars får jag hemskt ont.
Jag ska inte göra det här alltför långt, så jag ska komma till saken: min sambo har fått konsertbiljetter i födelsedagspresent. Jag tror att de han fick dem av tycker att vi behöver komma ut lite bara vi två (vi har ett bar på 6 månader). Men jag vill verkligen inte! Det finns öronproppar javisst, men det hjälper inte mig. Min sambo verkade bli besviken, men jag vill inte riskera att ha ont flera dagar efter konsterten, kanske t om upp till en vecka. För mig är det inte värt det.
Egentligen finns det inget problem, för han kan ta med någon annan och ha minst lika kul - vi kan ju "bara" gå ut och äta nån helg. Men vad ska man säga till dem han fick dem av? Det menade nog att VI gå på konserten. Jag nämnde tinnitusen för dem och fick till svar att jag borde följa med för min sambos skull.. Hjälp, jag känner mig otacksam på något vis.
Finns det någon som kan säga att det är ok att jag tackar nej till konserten pga av min tinnitus?