• Anonym (Tinnitus)

Att leva med tinnitus & undvika bullriga miljöer - har folk ngn förståelse?

Jag har tinnitus och har haft det några år. Har lärt mig att leva med det trots att livet inte kändes värt att leva längre, då jag fick det för några år sedan. Då kändes det helt tomt inom mig. Ett tjut dygnet runt - nej, det ville jag inte stå ut med. KUNDE INTE stå ut med, men jag har som sagt lärt mig att leva med det där ringande ljudet.

Problemet är att omgivningen inte förstår hur det är. Jag brukar inte prata om det & har aldrig gjort. Jag har berättat för personer för folk om jag har känt att det behövs. Jag går inte runt och tycker synd om mig själv, men jag försöker förklara för folk och personer i min närhet hur det är att ha tinnitus - att jag t ex måste undvika bullriga miljöer, för annars får jag hemskt ont.

Jag ska inte göra det här alltför långt, så jag ska komma till saken: min sambo har fått konsertbiljetter i födelsedagspresent. Jag tror att de han fick dem av tycker att vi behöver komma ut lite bara vi två (vi har ett bar på 6 månader). Men jag vill verkligen inte! Det finns öronproppar javisst, men det hjälper inte mig. Min sambo verkade bli besviken, men jag vill inte riskera att ha ont flera dagar efter konsterten, kanske t om upp till en vecka. För mig är det inte värt det.

Egentligen finns det inget problem, för han kan ta med någon annan och ha minst lika kul - vi kan ju "bara" gå ut och äta nån helg. Men vad ska man säga till dem han fick dem av? Det menade nog att VI gå på konserten. Jag nämnde tinnitusen för dem och fick till svar att jag borde följa med för min sambos skull.. Hjälp, jag känner mig otacksam på något vis.

Finns det någon som kan säga att det är ok att jag tackar nej till konserten pga av min tinnitus?

• Svar på tråden Att leva med tinnitus & undvika bullriga miljöer - har folk ngn förståelse?
  • Anonym (Tinnitus)

*puff*

• Cuthalion

Självklart skall Du tacka nej om Du får ont av det. Visst är det trist att inte kunna följa med Din sambo men å andra sidan kanske Ni kan äta ihop innan och sedan går han med en kompis på konserten medan Du hittar på något med en annan kompis och så träffas Ni efteråt? Då kommer Ni ut men Du slipper just den delen av kvällen som medför obehag . . .

• zazla

Har du testat ginko biloba? Jag har jobbat i hälsokostaffär och det var många som kom in och berättade att ginko biloba hade hjälpt dem bli av med eller lindra öronsus/tinnitus. De flesta hade testat en sort som jag tyvärr inte minns namnet på men det började på S och förpackningen var vit med nått grönt grejs på. Kanske värt att prova iallafall?

• Anonym (Tinnitus)

Tack för era svar!

Cinzano
    Ditt tips var ju kanonbra! Har faktiskt inte tänkt på att vi kan göra så. Har bara låst fast mig vid tanken att jag skulle få så hemskt ont om jag går på konserten.
    Jag ska prata med min sambo! Han kommer säkert tycka att det låter jättebra!

zazla
    Tack för tipset! Jag kan ju prova. Jag har fått ett annat tips förut: akupunktur. Jag har en bekant som hade testat det och öronsuset försvann. Jag tror dock att min bekant hade tillfälligt öronsus. Läkarna säger att tinnitus inte går att bota. Jag tror inte att jag blir av med min tinnitus men det kan säkert lindra. Vad kostar det där? (på ett ungefär..).

• Anonym (Tinnitus)

zazla
    Tack, det var snällt!

• zazla

Oj, jag har tyvärr inget minne av vad det kostar... Det var några år sedan jag jobbade där. Men det borde finnas i alla hälsokostaffärer så gå in i en och kolla. Och även om det inte hjälper helt så kanske det lindrar och bara det borde ju vara värt det, eller hur

En gubbe kom in till mig en gång med världens flin, han hade köpt biloba för sin tinnitus (han hade jobbat som byggarbetare hela sitt liv och nästan aldrig använd öronskydd). Han sa att: "visst hjälpte mot öronsuset men det är ju livsfarligt för man börjar ju minnas alla dumheter man har gjort genom åren också" Biloba sägs även hjälpa mot dåligt minne men han var den första som sa att det faktiskt gjorde det. Lite lustigt

Svar på tråden Att leva med tinnitus & undvika bullriga miljöer - har folk ngn förståelse?